- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

فرماندار پارس آباد: شبکه پایاب خداآفرین برای ۲۶ هزار نفر اشتغالزایی می‌کند

به گزارش مغانه، ناصر نصیری ، امروز یکشنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب مغان با اشاره به توسعه 800 هکتاری مزارع مجهز به سیستم آبیاری قطره‌ای نواری شهرستان اظهار داشت: امور آب مغان در سال زراعی جاری با تلاش و جدیت سعی دارد تا این سطح را به 2 هزار هکتار برسانند تا بتوانیم در این زمینه از منابع آبی کمتری در بخش کشاورزی استفاده کنیم.

وی با تاکید بر لزوم خرید اراضی واقع شده در مخزن سد خداآفرین، آزاد سازی کامل مخزن و آبگیری کامل این سد به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت سد در مهار آب‌های مرزی بیان کرد: عدم آبگیری کامل سد خداآفرین در کنار ایجاد شرایط انقباضی در کشاورزی دشت حاصلخیز مغان سبب خروج آب قابل ملاحظه از مرز کشور شده است که این امر باید اصلاح شود.

نصیری با بیان اینکه دولت سرمایه‌گذاری‌های کلانی برای احداث این سد عظیم کشور معمول داشته و عدم استفاده از دستاوردهای این سرمایه‌گذاری به هیچ عنوان نمی‌تواند توجیه داشته باشد، افزود: باید با تمهییدات لازم و اقدامات اساسی جلوی خروج منابع آبی و اتلاف و هدررفت آن را گرفته و از منابع آب این منطقه صیانت کنیم.

فرماندار شهرستان پارس‌آباد تسریع در اجرا و اتمام عملیات اجرایی شبکه 62 هزار هکتاری پایاب سد خداآفرین در محدوده استان اردبیل را امری ضروری دانست و گفت: امور آب و جهاد کشاورزی باید با جذب به‌موقع اعتبارات مناسب تصویب شده از محل صندوق توسعه ملی در اجرای شبکه‌های اصلی و فرعی بزرگترین شبکه تحت فشار کشور اهتمام حداکثری را به کار ببندند.

وی تصریح کرد: با اجرای شبکه پایاب سد خداآفرین در کنار استفاده بهینه از سرمایه‌گذاری‌های کلان انجام گرفته در احداث سد یک هزار و 600 میلیون متر مکعبی خداآفرین و سد تنظیمی قز قلعه سی و شبکه‌های اصلی و فرعی آن، با مهار آب‌های مرزی کشور، سالانه برای 26 هزار نفر اشتغال مستقیم در بخش کشاورزی ایجاد می‌شود.

نصیری با بیان اینکه علاوه بر اشتغال مستقیم تکمیل این پروژه برای هزاران فرد بیکار در منطقه و استان اردبیل در توسعه واحدهای فرآوری و صنایع تبدیلی اشتغال پایدار ایجاد می‌کند، افزود: این پروژه یک ظرفیت مناسب برای بهبود وضعیت معیشت عشایر منطقه و افزایش درآمد کشاورزان و رسیدن به اهداف کلان در این حوزه بوده که نتایج تحولی زیادی را به دنبال دارد.