امروز: جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : جولای 24th, 2015 2:45 | کد خبر : 12878 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

فاصله کوتاه شایعه تا واقعیت

قتل تاسف بار یک پزشک اردبیلی متاسفانه بار دیگر در اردبیل حاشیه ساز شد وبه جای پرداختن به متن بار دیگر شایعه ها و حواشی مهم از اصل ماجرا شده و همه چیز را تحت شعاغ قرار داد.

به گزارش مغانه به نقل از ایرنا، اصل ماجرا از زبان دادستان عممی و انقلاب استان اردبیل اینچنین بود:

دکتر اصغر پیرزاده فوق تخصص انکولوژی و سرطان ساعت ۱۱ صبح امروز با استفاده از سلاح سرد (کارد آشپزخانه) به قتل رسیده است. دکتر پیرزاده با خودروی شخصی خود و به دعوت قاتل که جوانی حدودا ۲۳ ساله است، به منزل وی مراجعه و به قتل رسیده و متهم به جرم خود اعتراف کرده است.

ماموران نیروی انتظامی پس از اطلاع از موضوع نسبت به شناسایی خودروی مقتول در مقابل محل وقوع جرم اقدام و قاتل را دستگیر کردند. بر اساس تحقیقاتی که تا کنون به عمل آمده و برخلاف آنچه در رسانه ها و فضای مجازی منتشر شده، هیچ گونه رابطه بیمار و پزشک بین قاتل و مقتول وجود نداشته است. تحقیقات تکمیلی از جمله در زمینه انگیزه وقوع این جرم هم اکنون توسط پلیس آگاهی اردبیل و دادستانی ادامه دارد.

در این حادثه که روز پنجشنبه به یکی از اخبار مهم و پرحاشیه استان اردبیل وحتی کشور در رسانه ها و فضای مجازی تبدیل شد مواردی قابل تامل است :

۱- موارد مشابه این اتفاق نه تنها در جهان بلکه در کشورما بسیار اتفاق می افتد، صفحات روزنامه ها هر روز پر است از چنین اتفاق هایی ، حالا بگذریم که شخصیت حادثه اردبیل یک فوق تخصص انکولوژیک و سرطان شناس بود ؛ اما به هرحال این دلیل نمی شود که رسانه و فعالان شبکه های مجازی یک حادثه را که در جای خود تاسف بار است آنچنان بزرگ کنند که آرامش جامعه و افکار عمومی با شایعه پراکنی مورد تهدید قرار گرفته و غیر واقعیات جای واقعیت ها را بگیرد.

۲- برخی از رسانه ها در این حادثه بار دیگر با عجله خود هیزم بیار آتش شایعه ها شدند ، چند خبرگزاری ها و پایگاه خبری در این موضوع اسیر سرعت شده و به اصول سه گانه خبر یعنی ‘ صحت ، دقت و سرعت وفادار نمانده و تنها موضوع سرعت و ‘ اول خبر را من منتشر دهم ‘ توجه کردند و خود منبع شایعه شدند.

منبع خبری بوِیژه از نوع موثق آن اصل و اساس هر خبر و کار خبری محسوب می شود و همکاران رسانه ای می بایست بویژه در حوادث حساس و مورد توجه جامعه به این مهم توجه بیشتری کنند. حتی زمانی که منابع موثق خبری در دسترش نیستند می بایست در اخبار به نوعی به غیر رسمی بودن منبع خبری اشاره شود تا جایی برای اصلاح امور در ساعت های آتی باقی ماند .

از سوی دیگر نوع تنظیم خبر اولیه نیز در این مواقع می تواند به جای تنش آلود کردن فضا به آرامش فضای عمومی کمک کند، رسانه باید خود دافع شایعه ها بوده نه اینکه خود عامل شایعه باشد.

۳- مسوولین ذیربط استانی بار دیگر در ورود به موضوع و هدایت و اقناع افکار عمومی تعلل کردند ، گرچه در این مورد خاص ورود دادستان عمومی و انقلاب استان در فاصله چند ساعت قابل تقدیر و حتی در کاهش شایعه ها تاثیر گذار بوده اما انتظار است که در استان برای مواقع بحرانی رابطه بسیار نزدیک و قابل اعتمادی بین رسانه ها و ارگان ها و شخصیت های مسوول وجود داشته باشد تا در همان دقایق اولیه اطلاع رسانی حوادث مدیریت شده و افکار عمومی اقناع و از بروز شایعه ها جلوگیری شود.

۴- رعایت اخلاق و حریم خصوصی افراد و خانواده ها مهمترین ارزشی است که متاسفانه در حادثه قتل پزشک اردبیلی چندان رعایت نشد ، بلافاصله پس از پخش خبر حادثه برای تراژدی تر کردن موضوع، تصاویری منتسب به اعضای خانواده مرحوم پیرزاده در فضای مجازی منتشر شد که این امر کمی عجولانه بود و بدون توجه به صحت عکس ها در این مواقع می بایست به نوعی موضوع راضی بودن طرف به انتشار آنها مورد توجه قرار می گرفت. شایعه هایی بی شماری نیز پیرامون این ماجرا پخش و یا در حال پخش است که به نوعی اقدام غیر اخلاقی بوده و فعالان شبکه های مجازی می بایست این موضوع را مد نظر قرار داده و به حریم خصوصی افراد احترام بگذرانند.

به هر حال هر حادثه و اتفاقی در جامعه ضروری است که به صورت منطقی و در جای خود مورد پردازش و تحلیل قرار گیرد و به جای حاشیه پردازی به اصل موضوع پرداخته شود .

همچنین بیشتر از یک حادثه موضوع ریشه یابی و پرداختن به چرایی های خلق و ایجاد آن مهم است که در رسانه ها و فضای مجازی ما کمتر به آن پرداخته می شود و جا دارد به آن ورود بیشتری شده و از زبان مسوولان و کارشناسان به ریشه یابی و چاره جویی آسیب های اجتماعی پرداخته شود.

موسی زاده – خبرنگار ایرنا اردبیل

نظرات