- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

طرح پاکسازی جنگل های پارس آبادمغان شروع شد

شهامت هدایت روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار مغانه افزود: این طرح با هدف جایگزینی و جوان سازی درختان، پاکسازی درختان خشک شده و جلوگیری از تخریب و وقوع آتش سوزی در عرصه های جنگلی ارس اجرا می شود.

وی اضافه کرد: اداره منابع طبیعی به لحاظ استعداد منطقه و وجود آب، سالها پیش در قسمتی از سواحل ارس اقدام به کشت درخت صنوبر کرده بود که پس از طی مدت زمان، برخی از این درختان به دلیل شیوع بیماری و آفات و بعضی نیز بر اساس سن بهره برداری خشک شده و به زمین افتاده است.

وی گفت: طرح پاکسازی و بهره برداری از این درختان، طبق مصوبه شورای تامین پارس آباد و پس از طی مراحل اداری و تصویب آن در کمیته فنی، عملیاتی شده است.

هدابت ادامه داد: در این طرح مقرر گردید صرفاً صنوبرهای به سن بهره برداری رسیده، خشکیده، آفت دیده، افتاده و تخریب شده برداشت شود.

به گفته وی در طرح پاکسازی ، قطع درختان یکسره نخواهد بود و گونه های بومی بعد از جمع آوری درختان با قطر بالای ۲۰سانت، واکاری و جایگزین خواهد شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل، جنگل های حاشیه ارس را یکی از منحصر به فرد ترین جنگل ها از لحاظ ذخایر ژنتیکی با توجه به وجود گونه های با ارزش صنوبر “سپیدار” و “سفیدپلیت” دانست و افزود: وسعت جنگل های طبیعی پارس آباد یک هزار و ۵۴هکتار است که در آن علاوه بر درخت صنوبر و درختچه های گوناگون، گونه های مختلفی از قبیل گز، بید و سنجد به چشم می خورد.

وی مجموع عرصه های جنگلی شهرستان پارس آباد را یک هزار و ۴۰۰هکتار ذکر و بیان کرد: حدود ۳۴۶هکتار این جنگل ها دست کاشت و بقیه خودرو است.

او با اعلام اینکه بر اساس قانون حفافظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع کشور، حفظ، احیاء، توسعه و بهره برداری از اراضی جنگلی و مرتعی و بیشه های طبیعی از وظایف ادارات منابع طبیعی است، از اقشار مختلف مردم خواست در اجرای هرچه دقیق تر و بهتر مفاد این قانون و حراست و صیانت از اراضی ملی، منابع طبیعی را یاری کنند.