امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
زمان انتشار : می 16th, 2017 10:18 | کد خبر : 21719 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

طرح شبکه آبیاری و زهکشی ناحیه عمرانی دوم سد خداآفرین افتتاح شد

طرح شبکه آبیاری و زهکشی ناحیه عمرانی دوم سد خداآفرین در دشت مغان روز سه شنبه با حضور حمید چیت چیان وزیر نیرو و جمعی از مسوولان استان اردبیل افتتاح شد.

به گزارش مغانه آنلاین، مساحت پایاب ناحیه عمرانی دوم سد خداآفرین ۱۰ هزار هکتار می باشد که از این میزان ٨٠٠ هکتار باغ های مجهز به سامانه آبیاری قطره ای ، ۶ هزار و ۵٠٠ هکتار مزارع مجهز به سامانه آبیاری بوسیله ماشین های سنترپیوت و ٣ هزار و ٢٠٠ هکتار مزارع مابین سنترپیوت ها مجهز به سامانه آبیاری کلاسیک ثابت با آبپاش متحرک است.
طرح ناحیه عمرانی دوم خداآفرین مشتمل بر ١۶ قشلاق است که زمینه اشتغال مستقیم و غیرمستقیم پنج هزار نفر را فراهم می کند و اعتبار هزینه شده این طرح ٢ هزار ٧٠٠ میلیارد ریال می باشد.
وزیر نیرو روز سه شنبه در آئین افتتاح این طرح گفت: در ناحیه عمرانی دوم خداآفرین در استان اردبیل برای آبیاری منطقه سد بزرگی ساخته شده که آب را بر روی رودخانه ارس ذخیره می کند و سد قیزقلعه سی هم برای تنظیم و هدایت آب به کانال اصلی به مساحت ۱۴۴ کیلومتر احداث شده که ۵۲ کیلومتر آن مربوط به استان آذربایجان شرقی و ۹۲ کیلومتر دیگر در حوزه استان اردبیل است.
حمید چیت چیان افزود: صدها ابنیه ، پل ، ایستگاه و پمپاژ در طول این کانال ها اجرا و ساخته شده و اینها نمونه ای از کارهای بسیار عظیم دولت تدبیر و امید است.
او اظهار کرد: طرح خداآفرین در سال ۸۳ شروع شده بود که تا ابتدای دولت یازدهم ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشت ، از سال ۹۳ زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به محض دریافت اعتبارات مربوط به طرح های مرزی با تدبیر رئیس جمهوری در طی کمتر از سه سال این طرح به ۵۸ درصد پیشرفت فیزیکی رسید.
چیت چیان افزود: ناحیه عمرانی دوم خداآفرین که امروز افتتاح شد زمینه های اشتغال زیادی را فراهم می کند و ناحیه عمرانی سوم و چهارم خداآفرین هم تا نیمه اول سال ۹۷ به بهره برداری خواهد رسید.
وی گفت:در مجموع طرح خداآفرین پنج هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار به خود اختصاص داده است ، سرمایه گذاری عظیمی در این طرح ها شده که اگر به صورت منطقی استفاده کنیم منشاء تحول اقتصادی خواهد بود و صنایع تبدیلی و تکمیلی در کنار این طرح ها نیز می تواند زمینه اشتغال زیادی را در استان اردبیل ایجاد کند.
به گفته او ، سد عمارت ، احمد بیگلو و تازه کند سه سد دیگری است که در استان اردبیل در حال اجرا بوده و هر سه سد تا پایان امسال آبگیری خواهد شد.
طرح پایاب سد خداآفرین در منطقه مرزی با جمهوری آذربایجان در محدوده استان اردبیل و آذربایجان شرقی قرار دارد.
بخش عمده اراضی این طرح در استان اردبیل در تراس فوقانی دست مغان و در شرق دره رود واقع شده و وسعت اراضی طرح آبیاری و زهکشی خداآفرین در این استان حدود ۶٢ هزار هکتار و طول کانال اصلی ٩٢ کیلومتر است.
وسعت اراضی طرح آبیاری و زهکشی خداآفرین در این استان حدود ۶٢ هزار هکتار و طول کانال اصلی ٩٢ کیلومتر است.
سد خداآفرین بر روی رود ارس در منطقه مرزی ایران و جمهوری آذربایجان ایجاد شده و طرح پایاب این سد با هدف استفاده بهینه از آب های مرزی ، مهار آب های مرزی ، استفاده مناسب از آن، تغییر اراضی از دیمی به مزارع آبی، ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت عشایر ، افزایش تولید محصولات زراعی و باغی ، بهبود وضعیت اقتصادی منطقه ، افزایش میزان اشتغال زایی در منطقه و بهره گیری از شیوه های نوین آبیاری در استان اردبیل اجرا می شود.
میزان کل اراضی کشاورزی اعم از باغی و زراعی استان اردبیل ۷۷۸ هزار هکتار است که رتبه اول کاربری کشاورزی در سطح ملی را به خود اختصاص داده است.
استان اردبیل دارای ۲۲۵ هزار هکتار اراضی آبی ، ۵۱۵ هزار هکتار اراضی دیم و ۳۸ هزار هکتار اراضی باغی است که سالانه بیش ۴٫۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی ، باغی و دامی را تولید می کند.(ایرنا)

اخبار مرتبط

نظرات