امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
زمان انتشار : ژوئن 9th, 2017 11:11 | کد خبر : 21879 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

ضرورت حفظ حرمت جامعه مطبوعاتی

باید بپذیریم که هر دولتی که در استان منشاء خیر و برکت باشد در تاریخ این دیار اسم و یاد و اقداماتشان به یادگار خواهد ماند . نیازی نیست به زور، دولتی را کارآمد و تغییر دهنده چهره این منطقه به شمار آوریم .

مغانه آنلاین- در روز های اخیر برخی از سینه چاکان و نمک پرورده های دولت و مسؤولین اجرایی استان روشی را اتخاذ کرده اند که در سایه آن می خواهند هر صدای مخالف با رای و نظر خود را محدود کرده و به احدی فرصت اظهار نظر و انتقاد از دولت و برخی از مسؤولان و بخصوص خدابخش استاندار اردبیل را ندهند.

رفتار آنها طوری است که تا بخواهی بگویی بالای چشم استاندار ابروست باید خود را آماده شنیدن خیلی از حرف ها و خواندن تحلیل های آنچنانی بکنی. در حالیکه دولتمردان در استان اردبیل حمایت از مطبوعات را مورد تاکید قرار می دهند و هرگونه اظهار نظر و نقد را حق مسلم آنها می دانند ولی دوستانشان هر منتقدی را از دم تیغ می گذرانند و می خواهند با ایجاد جو رعب و وحشت و حمله به آنها اساس و پایه انتقاد از خدابخش را سست نمایند.

حق یک شهروند اردبیلی است که از مسؤولین خود در ارتباط با تحقق وعده های داده شده سؤال بکند و از برنامه های آینده برای خارج کردن استان از وضعیت موجود آگاه باشد. چگونه برخی از آقایان به خود اجازه می دهند که این حق طبیعی را از شهروندان سلب نمایند و این در حالی است که آنها خود را  از مدافعین و طرفداران حقوق شهروندی قلمداد می کنند.

مطبوعات اردبیل تا چند سال پیش حال و هوای خاص خود را داشت. هر خبرنگار و فعال مطبوعاتی صرف نظر از  مواضع سیاسی در کنار یکدیگر با احترام فعالیت می کردند و حرمت همدیگر را نگاه می داشتند ولی این روزها متاسفانه وابستگی های جناحی، باندی و سیاسی زیر پا گذاشتن حرمت ها مباح کرده است. از زمانی که جمعیت این جامعه افزایش پیدا کرده و عاشقان سرافرازی و سربلندی در جامعه را به سوی مطبوعات کشانده جامعه مطبوعاتی در سایه اقدامات تازه از راه رسیده ها و سرسپردگان قدرتمندان حالت یکپارچگی خود را از دست داده و حمله به یکدیگر به جرم داشتن افکار متفاوت به امری عادی و طبیعی تبدیل شده است.

براساس کدام دلیل و مدرک برخی ها رئیس جمهور و استاندار خدابخش را از آن خود می دانند و دیگران را از هر گونه فکر کردن در مورد آنها باز می دارند و جز خود و دوستانشان و همفکرانشان  بقیه را غیر خودی به حساب می آورند؟ این جایگاه و این قدرت و موقعیت را چه کسانی به آنها عطا کرده است که هر طور که بخواهند رفتار بکنند و کسانی را که به مانند آنها در مسایل سیاسی فکر نکنند آماج حملات قرار داده و با روش هایی خارج از عرف در روابط مطبوعاتی مورد خطاب قرار دهند؟

به عقیده برخی ها حضور خدابخش در اردبیل و استانداری منتی بر گردن مردم است. گویا مردم استان باید شب و روز سجده شکر به جای آورند که وی به استانداری و حکمرانی در اردبیل تن داده و مردم را برای برخورداری از این نعمت مرهون خود و دوستانش نموده است. اگر خدابخش در لباس استانداری خدمتی به اردبیل انجام داده به وظیفه خودش عمل کرده است و این کارهایش منتی بر مردم ندارد. افرادی هم که قبلا در این استان مسؤولیت داشته اند اگر کار مثبتی کرده اند وظیفه بوده و در غیر آن مقصرند و گنهکار.

کسی خدابخش را به زعم برخی ها برای تحویل گرفتن استانی ویران و از قافله عقب مانده مجبور نکرده بود. وی که به قصد خدمت به ساختمان استانداری قدم گذاشته اگر در انجام ماموریت خود موفق باشد کاری به جز انجام وظیفه انجام نداده است، دیگر نیازی به تکرار مکرر و خارج از حد خدابخش و بزرگ جلوه دادن هر گام کوچک  وی وجود ندارد.

اجازه بدهید پروژه های مورد ادعای استان در چهار سال گذشته به ثمر برسند و مردم آثار آنها را از نزدیک لمس کرده و در بهبود وضعیت اقتصادی استان نقش آنها را کاملا احساس بکنند و آنگاه دفاع از تحول چشمگیر و سرافرازی استان را در دستور کار قرار دهید.

چه کسی است که توسعه استان را دوست نداشته باشد؟ هر کس و هر مسؤولی با هر فکر و اندیشه سیاسی که برای مردم خدمت بکند  و تلاش هایش در جهت کاستن کمبودها به ثمر بنشیند مورد توجه مردم قرار می گیرد و نیازی به پرچمدار و خط شکن و تمجید گو  و بله قربان گو نیست. با زور و حرف و شعار نمی توان کسی را محبوب قلوب نمود. هرچند که ممکن است در کوتاه مدت و بر اساس برخی از اقدامات و تبلیغات و جوسازی ها به موفقیت هایی دست یافت ولی مسلما در دراز مدت فرق بین شعار و عمل برای مردم روشن می شود و با افتادن پرده ها چهره واقعی و کارنامه افراد برای جامعه مشخص می شود.

باید بپذیریم که هر دولتی که در استان منشاء خیر و برکت باشد در تاریخ این دیار اسم و یاد و اقداماتشان به یادگار خواهد ماند . نیازی نیست به زور، دولتی را کارآمد و تغییر دهنده چهره این منطقه به شمار آوریم .

اگر پروژه های در دست اقدام و همچنین مگاپروژه های مورد ادعا از زمان شروع ماموریت خدابخش در اردبیل به بهره برداری نهایی برسند مردم خود بهترین قاضی هستند  و دعا گوی دولت و استاندار خواهند بود و نیازی به جانبداری های سؤال بر انگیز این و آن نخواهد بود.

و اما وظیفه مطبوعاتی هاست که اجازه ندهند بی حرمتی، بی ادبی، توهین و هتک حرمت در بین وابستگان به جامعه رشد پیدا نماید. همه به اندازه توانایی و علم و درک خود می توانند در ارتباط با مسایل مختلف اظهار نظر بکنند. امروز اگر همکاران، یکدیگر را با عناوینی چون ورشکستگان سیاسی و …. مورد خطاب قرار بدهند فردا امکان استفاده از عناوین دیگری نیز وجود خواهد داشت که به هیچ وجه برازنده و زیبنده این جامعه نخواهد بود.

و اما در پایان از اطرافیان استاندار و از کسانی که از نزدیکان و محرمان او به شمار می روند و با جو مطبوعات استان وچهره های فعال در آن نیز آشنایی دارند درخواست می شود در مقابله با چنین موضعگیری ها سکوت نکنند و دوستان خودشان را برای بالا بردن آستانه تحملشان در قبال نقد ها توصیه نمایند و فضا را برای بیان برخی از وافعیت های موجود مساعد کنند.

اخبار مرتبط

نظرات