امروز: جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : ژانویه 23rd, 2015 6:57 | کد خبر : 8871 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

صنعا سقوط کرد / یمن به دست شیعیان حوثی افتاد

پیروزی بزرگ شیعیان یمن در شرایطی محقق می شود که عبدالله بن عبدالعزیز، دیکتاتور سعودی در دقایق نخستین روز جمعه درگذشت. پادشاه سعودی از جمله اصلی ترین حامیان دولت یمن بود.

چهار روز پس از درگیری های شدید در صنعا پایتخت یمن و محاصره کاخ ریاست جمهوری توسط نیروهای انصار الله، دولت خالد بحاح نخست وزیر این کشور روز پنجشنبه استعفا کرد.

پیش از این گزارش شده بود که خالد بحاح پس از درگیری در اطراف کاخ ریاست جمهوری میان کمیته های مردمی و نیروهای دولتی، روز چهارشنبه کاخ را به نقطه نامعلومی ترک کرده بود.

العالم گزارش داد به دنبال درگیری و سپس توافق طرفین برای آتش بس جنبش انصارالله یمن و عبدربه منصور هادی رییس جمهوری این کشور اعلام کردند که به توافق برای تعدیل پیش نویس قانون اساسی بر طبق نتایج گفتگوهای ملی دست یافته اند.

از مفاد این توافقنامه توسعه شورای مشورتی طی یک هفته و وضع راهکاری برای عملی شدن مشارکت گروههای مختلف سیاسی است؛ همانگونه که منصور هادی بر لزوم مشارکت تمام گروههای سیاسی در نهادهای دولتی تاکید کرده بود.

اوایل این هفته «عبدالملک الحوثی» رهبر حوثی های یمن، دولت خالد بحاح را به فساد متهم و بر ادامه اعترض های مردمی تا کناره گیری آن تاکید کرده بود.

وی پیش از درگیری های شدید در پایتخت صنعا میان نیروهای حوثی و نیروهای دولتی تاکید کرد که تداوم کار دولت فعلی به معنای ادامه وخامت اوضاع امنیتی و اقتصادی در کشوراست.

اما ساعاتی پس از استعفای دولت یمن به ریاست خالد بحاح، رئیس جمهوری این کشور نیز استعفای خود را تقدیم پارلمان کرد.

راجح بادی سخنگوی دولت یمن اعلام کرد : نخست وزیر و اعضای دولت تصمیم نهائی خود را برای استعفاء اتخاذ کردند و از تصمیم خود صرف نظر نخواهند کرد.

این در حالیست که جمال بن عمر مشاور امور یمن دبیر کل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه وارد صنعاء پایتخت یمن شد تا با مسئولان ارشد این کشور درباره نحوه حل بحران مذاکره کند.

در چنین شرایطی اوضاع در صنعا پایتخت یمن آرام گزارش شده است.

به گفته نادیه السقاف وزیر اطلاع رسانی یمن اطلاعات موجود نشان می دهد که جنبش انصار الله نیروهای مسلح خود را از ساختمان ریاست جمهوری و مقر نخست وزیری در صنعاء دور کرده است.

روز دوشنبه پایتخت یمن به دنبال درگیری میان نیروهای نظامی و کمیته های مردمی وابسته به شیعیان حوثی ناآرام بود.

جنبش انصار الله از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس خواسته است که به خواست مردم یمن احترام بگذارند و از اتهام زنی دست بردارند.

پیروزی بزرگ شیعیان یمن در شرایطی محقق می شود که عبدالله بن عبدالعزیز، دیکتاتور سعودی در دقایق نخستین روز جمعه درگذشت. پادشاه سعودی از جمله اصلی ترین حامیان دولت یمن بود.

اخبار مرتبط

نظرات