- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

صدور مجوز الکترونیکی واگذاری اراضی دولتی برای کشاورزی

مغانه آنلاین- شنبه ۲۱-۰۸-۱۴۰۱

اجرای پروژه‌های دولت الکترونیکی یکی از مهم‌ترین اقدامات برای اجرای شعار امسال «تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین» عینیت یافته است. در این راستا سازمان حفاظت محیط زیست نیز همگام با دیگر دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در راستای تحقق این هدف و اجرای شعار محیط زیستی سال با عنوان «محیط زیست مردم پایه، هوشمند و فناورانه»، موضوع دولت الکترونیکی را در سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده است. بر این اساس، سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، یکی از ۲۳ پروژه اولویت‌دار دولت الکترونیک است که به منظور ایجاد سهولت در ارایه خدمات و مجوزهای زمین محور و مدیریت و پایش بهینه اراضی ایجاد و راه‌اندازی شده است.

ثبت و صدور مجوزهای مرتبط با ساخت و ساز در اراضی و املاک خصوصی و استعلامات مربوطه، ثبت و واگذاری بهره‌برداری از اراضی و املاک ملی، دولتی و وقفی، ثبت و پیگیری گزارش‌های مردمی زمین خواری و نظارت بر اجرای قوانین مرتبط با حوزه زمین، اهداف چهارگانه‌ سامانه است. به عبارت دیگر زمین، سامانه‌ای است که امکان ثبت درخواست و پیگیری به‌صورت الکترونیک و بدون مراجعه حضوری را برای متقاضیانی فراهم می‌کند که قصد اقداماتی نظیر تغییر کاربری، تفکیک، تجمیع، واگذاری و ساخت و ساز در اراضی و املاک کشور را دارند.

سامانه زمین دارای دو زیرسامانه با عنوان درگاه متقاضیان و پایش اراضی است و هم اکنون به نشانی https://iraneland.ir قابل دسترس و استفاده برای کاربران است.

سامانه پایش اراضی به عنوان یکی از دو بخش اصلی سامانه «پنجره واحد مدیریت زمین» با رصد کردن استان‌های اصفهان، البرز، قزوین و زنجان شروع به کار کرده است و ماموریت ویژه جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی و حفظ جنگل‌ها و مراتع را دنبال می‌کند. ذینفعان سامانه پایش اراضی را طیف قابل توجهی از دستگاه‌هایی تشکیل می‌دهند که به نوعی تکلیف قانونی برای حفظ، نگهداری و مدیریت اراضی کشور به عهده آنها گذاشته شده است که در این خصوص می‌توان به وزارت راه و شهرسازی، سازمان محیط زیست، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، سازمان امور اراضی، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اشاره کرد.

در این راستا جواد موحد- معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران- از تسهیل فرآیند صدور مجوزها در حوزه زمین خبر داده بود و گفته بود با برقراری ارتباط میان سامانه‌های زمین و درگاه ملی مجوزها از این پس متقاضیان دو خدمت صدور جوازهای تغییر کاربری اراضی و تاسیس شهرک می‌توانند به صورت غیرحضوری نسبت به ثبت و پیگیری درخواست‌های خود اقدام کنند.

وی معتقد است اتصال سامانه‌های زمین و مجوزها صرفا یک رویداد فنی نیست و اثرات آن نقش قابل توجهی را در جلوگیری از سردرگمی متقاضیان ایفا می‌کند.

پس از آن سازمان فناروی اطلاعات اعلام کرد پنجره واحد مدیریت زمین، ارائه خدمت استعلام تعیین حدود وضعیت اراضی روستایی را آغاز کرده است؛ این خدمت که در حال حاضر به صورت پایلوت در دو روستای سراوان واقع در استان‌ گیلان و نرگان واقع در استان اصفهان آغاز به فعالیت کرده به بررسی وضعیت جانمایی زمین مطابق با طرح هادی روستا می‌پردازد و بر اثر آن متقاضیان می‌توانند نسبت به وضعیت داخل یا خارج طرح هادی بودن زمین خود، مطلع شوند.

گفتنی است این استعلام به این دلیل حائز اهمیت است که در صورت وقوع زمین در محدوده طرح هادی، امکان اخذ مجوزهای لازم و قانونی بر روی اراضی با کاربری های گوناگون از جمله کاربری مسکونی برای متقاضی فراهم خواهد بود.

اما به تازگی این سازمان اعلام کرده است سامانه پنجره واحد مدیریت زمین با  ارائه خدمتی جدید  به  متقاضیانی که برای اجرای طرح‌های خود در خارج از حریم شهر، روستا و شهرک‌ها در پی یافتن زمین هستند؛ امکان ثبت درخواست مجوز الکترونیکی واگذاری اراضی ملی و دولتی برای طرح‌های کشاورزی و غیرکشاورزی را فراهم کرده است.

طبق این گزارش، صدور مجوز الکترونیکی واگذاری اراضی ملی و دولتی برای طرح‌های کشاورزی و غیرکشاورزی خدمتی است که به تازگی و با همکاری سازمان امور اراضی کشور و به صورت آزمایشی از طریق پنجره واحد مدیریت زمین در استان‌های اصفهان، کردستان و زنجان آغاز به کار کرده است به گونه ای که از این پس متقاضیان با مراجعه به نشانی https://iraneland.ir/ می‌توانند اقدام به ثبت درخواست خود و دریافت نتیجه در کوتاه‌ترین زمان ممکن کنند؛ این در حالی است که امکان دستیابی به قطعه‌ای زمین برای انجام فعالیت‌هایی نظیر کشاورزی، یکی از اصلی‌ترین ملزومات ایجاد و راه‌اندازی یک کسب و کار است که دستیابی به آن با دشواری‌های بسیاری همراه است.

لازم به ذکر است اراضی منابع طبیعی، شامل خدمت واگذاری اراضی ملی و دولتی برای طرح‌های کشاورزی و غیرکشاورزی نیست و این خدمت در قالب دیگری به زودی از طریق همین سامانه ارائه خواهد شد.