امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
زمان انتشار : ژوئن 14th, 2018 2:13 | کد خبر : 22862 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

شعبه ویژه جرایم بهداشتی و محیط زیستی در پارس آباد دایر شد/بوی تعفن جوب های شهری اهالی را می آزارد

دادستان پارس آباد از ایجاد یک شعبه تخصصی رسیدگی به جرایم بهداشتی و محیط زیستی در این شهرستان مرزی خبر داد.

به گزارش مغانه آنلاین، سید عبدالله طباطبایی در جلسه کارگروه مدیریت پسماند پارس آباد افزود: این شعبه با هدف افزایش تعامل و همکاری بین دستگاه ها، جلوگیری از وقوع جرم در این حوزه و تسریع در رسیدگی به تخلفات محیط زیست و بهداشت عمومی شهری راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه با تشکیل و ایجاد این شعبه تخصصی روند رسیدگی به پرونده های مربوط به این نوع جرایم آسان تر و با شتاب بیشتری انجام می شود، ادامه داد: به لحاظ اهمیت و حساسیت موضوع بهداشت و محیط زیست، راساً به پرونده ها و تصمیم گیری های در این شعبه نظارت داریم.
وی با اشاره به اوضاع بهداشت شهر و جمع آوری، حمل و دفع پسماند در پارس آباد اظهار کرد:ما از وضعیت جوب ها، دفع زباله و آب های سطحی و عملکرد شهرداری در این خصوص راضی نیستیم و باید شهرداری در رفع این معضل اساسی به عنوان یکی از مطالبات مهم مردم ،با تمام توان همت و تلاش کنند.

او با اعلام اینکه اوضاع کنونی بهداشت عمومی شهر و جوب ها در شان شهروندان پارس آباد نیست، ادامه داد: وضعیت جوب ها به قدری نامناسب و غیر بهداشتی است که بوی تعفن، نامطبوع و مشمئز کننده و نیز آلودگی ناشی از آن در هر ساعت از شبانه روز ساکنان را می آزارد.

وی با بیان اینکه انسان ها همیشه با محیط زیست سروکار دارند و از آن استنشاق و استفاده می کنند ، اضافه کرد: دادستان به عنوان مدعی العموم نمی تواند در بحث محیط زیست و بهداشت عمومی دست روی دست بگذارد و در این قضیه بی تفاوت باشد.

وی با اعلام اینکه شهردار نمی تواند هر طوری که دلش می خواهد در بحث جمع آوری و حمل و دفع زباله عمل کند، گفت: وضعیتی که شهرداری در مسکن مهر و آرامستان “آق مزار” پارس آباد به وجودآورده به هیچ عنوان برای ما قابل قبول نیست.

او با اعلام اینکه زباله های انباشته شده در محل آق مزار به خصوص پسماندهای عفونی و پزشکی، محیط زیست و بهداشت را تهدید می کند، تاکید کرد: اگر این زباله ها در اسرع وقت جمع آوری و به نحو بهداشتی و اصولی در یک مکان مناسب دفن و امحاء نشود سالیان سال به خاک، آب و هوا و محیط زیست این منطقه آسیب جدی وارد خواهد شد از این رو این معضل اساسی که مجموعه شهرداری باعث و بانی است قطعا و حتما باید برطرف شود.

طباطبایی گفت: بر اساس قانون، دادستانی در امور شهری و دفع زباله و محیط زیست حق ورود دارد و ما به هیچ وجه نمی توانیم بر سر این موضوع به این مهمی در برخورد با متخلفان مماشات کنیم .

وی خطاب به برخی افرادی که می گویند چرا دادستان در تمام امورات شهری مداخله و ورود می کند، اظهار کرد: یکی از شئونات دادستانی این است حتی به موضوع ستم و اذیتی که به قناری و یا مرغ خانگی از جمله با ندادن آب و دان از سوی صاحب آنان می شود طبق قانون می تواند به این قضیه ورود کرده و در این خصوص تصمیم گیری کند پس چطور انتظار دارید وقتی دادستان در صورت آزار و اذیت ماکیان خانگی می تواند با مجرم برخورد و حکم صادر کند به مسئله ی بسیار مهمی چون محیط زیست و امور شهری وارد نشود.

وی تاکید کرد: قانونگذار برای دفع پسماندهای عفونی مدیریت خاصی تعریف کرده است از این رو این نوع زباله ها باید پس از بی خطر سازی و تبدیل به پسماند عادی، به طور اصولی دفع شود.

طباطبایی ضمن انتقاد و هشدار به شهرداری در باره ریختن زباله های شهری به کانال های انتقال آب، با استناد به فرمایش پیامبر اکرم(ص) گفت که در کنارهای کانال آب و داخل آب های جاری و حتی راکد به لحاظ اهمیت و نقشی که در حیات انسان ها و موجوادات زنده دارند تحت هر شرایطی نباید زباله ریخته شود.

وی اضافه کرد:دستگاه قضائی در صورت مشاهده، تحت هیچ شرایطی در برخورد با دستگاه ها و افراد متخلف و متجاوز به انفال عمومی و آلوده کننده محیط زیست کوتاه نخواهد آمد.

وی با با ابراز گلایه و انتقاد از بدعهدی های شهردار پارس آباد در رفع معضل جمع آوری، بارگیری و انتقال زباله های دپو شده در ایستگاه های موقت زباله، و رسیدگی به اوضاع نابسمان سیمای شهر، ادامه داد: در حالی که زباله ها در همه جا، طلای کثیف و سرمایه و ثروت بزرگ به شمار می رود مسوولان شهری ما به دیده نقمت و دردسر و مشکل اساسی به آن می نگرند و به جای بهره گیری ، به فکر این هستند که چطور با صرف بودجه و هزینه کلان از شرّ این سرمایه  و طلای کثیف خلاص شوند.

دادستان پارس آباد همچنین با اشاره به وضعیت بهداشت ورودی های شهرها و بخش های پارس آباد، گفت: اوضاع ورودی های شهرها و بخش ها، حاشیه جاده ها زیبنده مردم منطقه نیست و ما از بخشداران، شهرداران، اداره حفاظت محیط زیست و به خصوص شبکه بهداشت انتظار داریم با ورود و رسیدگی به معضل زباله ، وضعیت جوب ها، بهداشت عمومی، وضعیت بهداشتی روستای اجیرلو، در بحث سلامت عمومی و مسایل زیست محیطی و تنظیف و رفت و روب شهر اهتمام جدی داشته باشند.

وی تاکید کرد: بهداشت و محیط زیست دغدغه ی دادستانی است از این رو هر اداره ای که در بحث بهداشت عمومی و مسایل زیست محیطی ضعیف عمل کند دستگاه قضایی راساً علیه اداره متولی وارد عمل خواهد شد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه حفاظت از محیط زیست، فرهنگ سازی ،همکاری‌ ها و تعامل سازنده بین بخشی دستگاه‌های اجرایی را می طلبد ، گفت: امروزه شهروندان و مدیران ادارات و نهادها به این نتیجه رسیده‌اند که پاسداری و صیانت از این نعمت الهی وظیفه ای بسیار مهم و همگانی است.

 

اخبار مرتبط

نظرات