امروز: شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : دسامبر 17th, 2015 7:23 | کد خبر : 15444 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

شرافت پزشکی و تیغ بی اعتمادی

پزشک و حرفه پزشکی همواره نزد مردم از ارزش و جایگاه خاصی برخوردار بوده است و مجروح نمودن منزلت و شرافت سفیدپوشان جان بخش با تیغ بی اعتمادی، سلامت روحی پیکر جامعه را به خطر می اندازد.

هرچند خطاهای پزشکی گاه از نوع تامل و تعجب برانگیزش مشاهده می شود و فقط به کشور ما اختصاص ندارد، اما باید قبول کرد که بزرگنمایی این موارد غیرعمد و به بازی گرفتن آبروی جامعه پزشکان، جز بازی با سلامت و امنیت جامعه معنای دیگری ندارد.
اعتماد و اطمینان به یک پزشک حاذق مرکز درمانی، مانند اعتماد و باور درونی به یک قاضی محکمه قضایی است و هرچه این باور و اتکا به مرجع در مراجعه کننده تعمیق یابد، آثار مطلوب دارو و درمان در جسم و جان به روشنی ظاهر خواهد شد.
برخی از همراهان بیماران از سر دلسوزی به بستری شدن بیمار خود در بخش های ویژه و یا رسیدگی سریع و خاص به بیماران خود اصرار می ورزند و برای تحقق هدف خود به هر دری می زنند اما با ممانعت عوامل بیمارستان، عوامل مراکز درمانی یا پزشکان از سوی همراهان بیمار به کم توجهی و سهل انگاری در خدمات رسانی متهم می شوند و در مواقعی حوادث ناخوشایندی اتفاق می افتد.
اگر به دید انصاف، ساعتی در اورژانس یا بخش های دیگر یک بیمارستان به تلاش و زحمت های بی دریغ پزشکان و پرستاران با تامل بنگریم حتما به این امر پی خواهیم برد که دلسوزی و خدمت صادقانه آنها به بیمارانی که کوچکترین آشنایی و نسبت با آنها ندارند از خدمتی که خانواده آن بیماران به آنها ارائه می دهند کمتر نیست.
بسیاری ازخدمات مراقبتی و درمانی که لحظه به لحظه از سوی پرستاران به بیماران بستری سالخورده و کم حوصله ارائه می شود یا قابل ارائه در خانه و خانواده نیست ویا در مواردی کسی ارائه این خدمات را در خانه و خانواده متعهد نمی شود.
از منظر دیگر با توجه به میزان رضایتمندی بالای مردم از طرح تحول نظام سلامت در کشور، در صورت بروز خطای پزشکی و حتی تخلف عمد یک مرکز بهداشتی درمانی، نباید با نسبت دادن آن به کل جامعه پزشکی، حس بی اعتمادی و بدبینی را در مردم نسبت به پزشکان شرافتمند ایجاد کرد.
به یقین ایجاد این بدبینی و بی اعتمادی، یک سویه نخواهد بود و احتیاط بی جای مردم نسبت به پزشکان به تدریج در آنها تاثیر خواهد گذاشت و بین زخم و مرهم و درد و درمان فاصله ای ناملموس شکل خواهد گرفت که جبران آن به زمانی دور و کاری دشوار نیاز خواهد داشت.
از آنجائیکه بسیاری از نگرانی های روحی و روانی به جسم نیز تاثیر می گذارد اگر اعتماد عمومی به پزشکان عیسی نفس و سینا مسلک سلب شود حتی با ارائه بهترین خدمات درمانی، نتیجه لازم اخذ و رضایت عامه جلب نخواهد شد.
ساحت پزشک باید به تمیزی روپوش سفیدش از گرد اتهام و خطا عاری باشد تا بیمار به محض درک حضور وی، پیش از التیام زخم و درد از آرامش روحی و روانی سیراب گردد.

*عیسی پاشاپور

اخبار مرتبط

نظرات

منتقد

من خدمات ارزنده وزحمات شبانه روزی پرستاران راقبول دارم وارج می نهم اما این واقعیت تلخ راباید بپذیریم که بعد از غیرقانونی شدن اخذ زیرمیزی ها پزشکان متخصص جراحی بیماران رابه خوبی تحویل نمی گیرند وبرخی مواقع ادرس غلط به انها می دهند که دیگر مزاحم انها نباشند ……