امروز: جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : اکتبر 5th, 2015 5:44 | کد خبر : 14131 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

شاخص های پایه در برگزاری انتخابات

ازجمله دست آوردهای بسیارمهم واساسی انقلاب اسلامی ایران، مشارکت گسترده مردم درتمامی صحنه ها وتصمیم گیری هاست که خود بنوعی ضامن پایداری وتوسعه سیاسی است ویکی از مصادیق بارزمشارکت سیاسی که با کمترین هزینه وصرف کوتاه ترین زمان شکل می گیرد، انتخابات است .

به گزارش مغانه، انتخابات مکانیزمی است که درآن مردم حق تصمیم گیری خود را به نمایندگان واگذار می کنند تا آنها بتوانند در یک فرایند ودرجهت خواست موکلان خود به سیاست گذاری بپردازند.
انتخابات از اموری است با حساسیت وظرافت بالا وخاص خود ، حساسیت وظرافت آن در این نکته است که حداقل از حیث نظری ، انگیزه اصلی مردم سالاری است ، یعنی اینکه قدرت در اختیار مردم است وبه وسیله آنها رهبران ، روسای جمهور ، نمایندگان مجلس ، اعضای شوراهای اسلامی وسیاست گذاریها ی عمومی تعیین می شوند بنابراین کشورهایی که عنوان دمکراسی (مردم سالاری ) را با خود دارند ، انتخابات مهمترین شکل مشارکت سیاسی توده ای است.
اما شاخص های اساسی در برگزاری انتخابات چیست؟ چه عواملی می توانند در برگزاری یک انتخابات خوب وسالم همراه با مشارکت حد اکثری مردم موثر باشد؟ راهکارهای تقویت مشارکت حداکثری مردم کدامند؟
مسلماً برگزاری یک انتخابات خوب ، سالم ،همراه با مشارکت حداکثری برای خود شاخص هایی دارد که می بایست به درستی به اجرا دربیاید. اولین ومهمترین شاخص ، قانونمندی وبرمدارقانون حرکت کردن است . اجرایی کردن این امر ورعایت دقیق آن صرفاً برای مجریان انتخابات نیست ، یا فقط برای داوطلبان انتخابات وهواداران آنها نیست ، بلکه برعهده اقشار مختلف جامعه است . با این حال نقش مجریان انتخابات دراین خصوص پررنگ تر است . تمامی دست اندرکاران انتخابات بدون شک دیدگاهها یی دارند، اما نگاه سیاسی یک مجری انتخابات نباید دراجرا دخیل باشد، مردم هم اگرببینند که امور انتخابات با قوانین ومقررات مربوطه انجام می شود وفراقانونی واعمال سلیقه دربرگزاری انتخابات جایی ندارد، تمایل بیشتری به مشارکت در انتخابات خواهند داشت .
داوطلبان انتخاباتی هم که وارد این عرصه می شوند لازم است قبلاً قانون ودستورالعمل های آن را مطالعه کرده واشرافیت کامل به آن داشته باشند تا بتوانند در چهار چوب قانون باشند.
دومین شاخص مهم در برگزاری اتخابات ، رقابت سالم است ، بدون شک انتخابات زمانی پرشکوه وپرحرارت خواهد بود که درآن رقابت باشد ، انتخابات بدون رقابت سرد وبی روح خواهد بود ومشارکت حداکثری هم درآن معنایی نخواهد داشت .بنا بر این مجریان انتخاباتی باید زمینه ها وفضای لازم رابرای یک رقابت سیاسی سالم بوجود آورند تا هم داوطلبان انتخابات وهم هواداران آنها با شور وشوق وارد شوند وبتوانند رقابتی سالم داشته باشند.
سومین شاخص پراهمیت دربرگزاری انتخابات ، حاکمیت اخلاق است ، ازآنجائی که کشور ما یک کشور اسلامی است ودراحکام ، مباحث اعتقادی ودستورات دینی که توسط اولیای دین تعریف شده ، نقش اخلاق بسیاربرجسته نشان داده شده است بنابراین همه ما می بایست براساس مبانی اعتقادی حرکت کنیم و اخلاق اسلامی باید درجامعه ما بسیارپررنگ تروتاثیرگذار باشد. رهبری نیز بارها به این نکته تاکید داشتند که ‘ همه جناح ها وگرایش های سیاسی مختلف باید انتخابات را بعنوان هدف عالی وشیرین مورد توجه قرار دهند وبا پرهیز از هرگونه جنجال ، تخریب وبداخلاقی ، همه را برای برگزاری انتخابات پر شور وشوق بسیج کنند. علاقه مندان نامزد ها هم فقط به تعریف از افراد مورد نظر خود بپردازند واز روش های تخریبی معمول در برخی از کشورها به شدت پرهیز کنند.’
شاخص دیگر دربرگزاری انتخابات خوب وسالم، صیانت از آراء مردم است . دست اندرکاران برگزاری انتخابات امانت دار رای مردم هستندونهادهای نظارتی ضامن صیانت آراء مردم . صیانت از آراء مردم وصداقت درگفتار کردار ورفتارازجمله مواردی است که باعث خواهد شد اعتماد مردم به برگزار کنندگان انتخابات وناظران افزایش یابد ونتیجه آن خواهد شد که مردم با رغبت وعلاقه بیشتر درروز اخذ رای در پای صندوق های رای حاضر شوند وآراء خود را اعلام کنند.
کم تنشی یا بی تنشی بودن انتخابات از دیگر شاخص های برگزاری انتخابات است .هیچ انتخاباتی درهیچ کجا به به چالش وتنش کشیده نمی شود مگر اینکه درآن قانون ودستورالعمل های مربوطه ازسوی تمامی افراد جامعه اعم از مجریان ، ناظران ، داوطلبان انتخاباتی وهواداران آنها ورای دهندگان ، رعایت نشود. هیچ انتخاباتی دچارتنش و چالش نخواهد شد مگر اینکه درآن به اخلاق انتخاباتی بی توجهی شود .
بی طرفی از سوی تمامی دست اندر کاران انتخابات واطلاع رسانی دقیق و به موقع یعنی نه زود هنگام ، نه دیر هنگام ونه بی موقع از دیگر شاخص های مهم وتاثیر گذار در برگزاری انتخابات می باشد.
اما آنچه که درانتخابات برای مسئولین نظام وبرگزارکنندگان اهمیت دارد ، نحوه حضور ومشارکت مردم در انتخابات است . آنان بخوبی میدانند که مشارکت حداکثری مردم در انتخابات یعنی پایداری ودوام نظام ، یعنی مقبولیت ومشروعیت نظام ، یعنی اقتداروعظمت نظام ، بنابراین باید سعی کنند شرایط و بسترهای لازم برای مشارکت گسترده فراهم آورند.دراین راه علاوه براجرایی کردن شاخص های یادشده ، باید دنبال راهکارهای افزایش مشارکت مردمی هم باشند که تیتر واربه برخی ازآنها اشاره می شود:
فرهنگ سازی این موضوع که رای دادن فقط یک تکلیف نیست بلکه حق وحقوق آنهاست ، ارائه نقطه نظرات وپیامهای غیر تکراری وجدید ،تلاش در جهت بوجود آوردن احزاب وانجمن های قانونی وتشکل های صنفی برای اینکه مشارکت سیاسی واجتماعی مردم فقط منوط به ایام انتخابات نباشد ، رسانه های جمعی پربارترباشد ،توجه به خواست ها ومطالبات مردم، ازبین بردن احساس بی تاثیری سیاسی مردم ، از بین بردن این ذهنیت در جامعه که بعضی از نامزدها از پیش برنده هستند ،رضایت مردم از فضای سیاسی اجتماعی اقتصادی جامعه ، تلاش در جهت بوجود آوردن فرهنگ مشارکتی در عرصه های زندگی ، تلاش در جهت افزایش آگاهی های سیاسی مردم و….
*اسدالله علی اکبری مجد/کارشناس امور سیاسی و انتخابات

اخبار مرتبط

نظرات

دلسوز مغان

نباید حضور یک کاندیدی را در مجالس را منوط به پیروز در انتخابات دانست و نباید سرنوشت یک منطقه را اینچنین نابود کرد..
از هموطنان عزیزم عاجزانه به عنوان یک مغانی درخواست میکنم این بار به دور از هرگونه احساسات پای صندوق های رای رفته و با همفکری و مطالعه بیشتر به فردی که در شان نام مغان باشد انتخاب کنیم…
با احترامی که به همه طوایف قائل هستم و دارم برای همیشه کلمه طایفه را برای همیشه از صحنه انتخابات منطقه مغان حذف کنیم تا انتخابات آبرومند در اسفندماه داشته باشیم انشالله