امروز: جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : جولای 2nd, 2018 6:36 | کد خبر : 22886 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

سوزاندن ضایعات محصولات زراعی باعث نابودی مواد آلی خاک می شود

فرماندار پارس آباد گفت: سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی سبب از بین رفتن مواد آلی موجود در خاک زراعی و آلودگی محیط زیست می شود.

به گزارش مغانه آنلاین، علی علایی در بازدید از مزارع کشت دوم این شهرستان افزود: آتش زدن ضایعات محصولات کشاورزی در مزارع، علاوه بر اینکه چهره نازیبایی از طبیعت نشان می‌دهند باعث بروز مشکلات زیست محیطی و برهم خوردن نظام اکوسیستم و همچنین وارد آمدن خسارات اقتصادی می‌شود.

وی با هشدار به کشاورزان در باره آتش زدن باقیمانده محصولات، ادامه داد: در چنین مواقعی، گاهی آتش به مزارع همسایه سرایت کرده وباعث خسارات مالی و روحی جبران ناپذیری می شود.

وی با بیان اینکه دود ناشی از سوزندان کاه و کلش پس از برداشت محصولات کشاورزی، موجب آلودگی هوا و مشکلات تنفسی شده و امکان سرایت حریق به زراعت مجاور و عرصه های جنگلی و مرتعی را افزایش می دهد بیان کرد: بر اساس ماده ۲۰قانون جلوگیری از آلودگی هوا، آتش زدن ضایعات گیاهی در مزرعه ممنوع و جرم بوده ومتخلفان تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند.

فرماندار پارس آباد از کشاورزان این شهرستان خواست به منظور جلوگیری از آسیب به محیط زیست و خاک، از سوزاندن بقایای گیاهی غلات و دانه های روغنی پس از برداشت محصول خودداری کنند چرا که طبق نظر کارشناسان سبب وارد آمدن آسیب های جدی به مواد مغذی و بافت ارزشمند خاک و طبیعت می شود.

فرماندار پارس آباد با اشاره به اینکه این شهرستان در زمینه تولیدات کشاورزی، باغی و دامی جزء مناطق پیشرو کشور محسوب می شود اظهار داشت: کل اراضی کشاورزی پارس اباد ۶۹هزار هکتار می باشد که از این رقم ۳۸هزار هکتار به کشت پاییزه اختصاص یافته است.

به گفته وی، بعضی از کشاورزان به علت ناآگاهی از آثار نامطلوب آتش زدن کاه و کلش در مزارع دست به این عمل می زنند که این موضوع علاوه بر آلودگی هوا و مخاطرات زیست محیطی، در کاهش راندمان تولید در کشت های بعدی تاثیر گذار خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظرات