- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

سخنگوی وزارت امورخارجه مطرح کرد: احتمال ارجاع پرونده هسته‌ای به وزارت خارجه







سیدعباس عراقچی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر احتمال انتقال پرونده هسته‌یی ایران از شورای امنیت ملی کشورمان به وزارت امور خارجه اظهار کرد: فرقی نمی‌کند؛ چه پرونده کماکان در شورای امنیت ملی کشورمان باشد و یا به وزارت امور خارجه سپرده شود به هرحال یک سری اصول و مبانی در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که تغییرناپذیر است و می‌توان به حفظ و تثبیت حقوق جمهوری اسلامی ایران و دستاوردهای کشور در زمینه هسته‌یی اشاره کرد.

وی ادامه داد: اما این‌که رویکردها و شیوه‌های جدیدی در موضوع هسته‌یی ایران به کار گرفته شود و نیل به تفاهم از مسیرهای جدیدتری انجام شود این مساله چه در شورای امنیت ملی کشورمان باشد و یا در وزارت امور خارجه فرقی نمی‌کند و این مسائل مورد توجه قرار می‌گیرد اما هنوز رییس‌جمهور کشورمان در این‌باره تصمیمی نگرفته‌اند.

وی افزود: اگر وزارت امور خارجه متصدی پرونده هسته‌یی ایران باشد این وزارتخانه از قابلیت‌های لازم برخوردار است و می‌تواند این کار را به خوبی انجام دهد.

اهم سخنان سخنگوی وزارت امورخارجه در ادامه به نقل از ایسنا می‌آید:

  • ما هنوز منتظریم که رییس‌جمهور کشورمان مسوولیت پیگیری مذاکرات هسته‌ای اعلام کنند که بر عهده چه نهادی است و پس از آن فرد مذاکره‌کننده و تیم هسته‌ای را مشخص کنند، قدم بعدی مشخص شدن زمان مذاکرات است.
  • خانم اشتون در تماس تلفنی با آقای ظریف اعلام کردند که مذاکرات در کوتاه‌ترین زمان برگزار شود. وزیر امورخارجه کشورمان نیز ابراز علاقه‌مندی به برگزاری مذاکرات هدفمند و معطوف به نتیجه است و نمی‌خواهیم مذاکراتی برگزار شود که صرف مذاکره در آن مدنظر باشد و این مورد پذیرش ما نیست.
  • اگر همه مسائل خوب پیش رود تصور ما این است که نیروگاه هسته‌یی بوشهر ظرف چند هفته آینده آماده افتتاح و تحویل نهایی است. نیروگاه هسته‌یی بوشهر یک موضوع مشترک میان شورای عالی امنیت ملی کشورمان و وزارت امور خارجه است، مذاکرات آن میان وزارت امور خارجه با دولت روس‌ها انجام می‌شود و خوشحالیم که این نیروگاه به مراحل نهایی نزدیک می‌شود، البته هنوز زمان دقیق افتتاح آن مشخص نیست که این مساله منوط به مراحل نهایی مانند آمادگی این اسناد و برخی قطعات از سوی روس‌هاست.
  • ویزای هیات ایرانی برای پیگیری سرنوشت دیپلمات ربوده شده کشورمان به صنعا صادر شده و بزودی هیات به یمن سفر خواهد کرد.وی گفت که اخبار جدیدی درباره محل ربایش و ربایندگان در دست نداریم و هیات اعزامی این موضوع را از نزدیک دنبال خواهد کرد.
  • وزارت امور خارجه تمام تمهیدات و آمادگی‌های لازم و برنامه‌های ضروری برای این سفر (سفر رئیس جمهور به نیویورک)را انجام داده است؛ اگر آقای روحانی تصمیم به عزیمت بگیرند مقدمات سفر فراهم شده است و حتی فرصت‌های سخنرانی برای ایشان در مجمع عمومی ایجاد شده است. امیدواریم که ایشان هر تصمیمی که گرفته‌اند به وزارت خارجه ابلاغ کنند.
  • (درباره انتشار برخی اسناد از سوی سازمان سیا مبنی بر دخالت این سازمان در کودتای 28 مرداد در ایران ) این اسناد مربوط به سیا نیست اما اتفاقا انتظار داریم که سیا اسناد خود را منتشر کند. در شصمین سالگرد این کودتا و پس از 60 سال اسنادی از وزارت خارجه آمریکا منتشر شده است که نه چیزی بر اطلاعات ما افزوده و نه چیزی از جرایم آمریکایی‌ها کم می‌کند؛ ملت ایران هیچ‌گاه دخالت غیرقانونی آمریکا و انگلیس را در حوادث منتهی به روز 28 مرداد 1332 را فراموش نمی‌کند.
  • ما از شدت گرفتن خشونت‌ها و درگیری‌ها(درمصر) عمیقا متاسف و نگران هستیم و توقف کشتارها‌،خشونت‌ها و آزادی بازداشت‌ شده‌ها در مصر را طی روزهای آینده خواهانیم و از همه طرف‌ها را به خویشتن‌داری دعوت مِی‌کنیم و این‌که از طریق گفت‌وگو و مفاهمه ابعاد بحران را کاهش دهند.
  • آقای ظریف تماس‌های متعددی با مقامات مختلف بین‌المللی داشته‌اند و با هر یک از وزیران خارجه‌ که برای تبریک به ایشان تماس گرفته بودند موضوع مصر توسط ایشان مطرح شد و نگرانی‌ها منتقل شده است آخرین مورد شب گذشته بود که اخضر ابراهیمی با ایشان تماس گرفتند که انتصاب‌شان را تبریک بگویند البته محور بحث غیر از تبریکات موضوع سوریه بود اما آقای ظریف فرصت را مقتنم شمردند و درباره مصر هم نگرانی‌ها خود را بیان کردند و بر ضرورت تلاش‌های بین‌المللی برای حل و فصل مسالمت‌آمیز در مصر تاکید کردند.
  • در پی دریافت هشدارهایی از سوی برخی کشورهای حوزه جنوبی خلیج‌فارس و قوانین بین‌المللی مجبور به توقف یک نفتکش هندی شدیم که اقدام به آلودگی آب‌های خلیج‌فارس کرده بود و این اقدام دقیقا در راستای معاهدات بین‌المللی صورت گرفته است و به درخواست نهادهای بین‌المللی بوده و هیچ جنبه سیاسی در این‌باره وجود ندارد، این کشتی پس از بازرسی‌هایی که از آن صورت گرفته نشان داده شد که دچار نقص فنی است و احتمالا به دلیل این نقص فنی باعث آلودگی آب شده است.
  • امام موسی‌صدر شخصیت بزرگی در جهان اسلام است شاید نه فقط لبنان بلکه مجموعه جهان اسلام مدیون ایشان است. بیداری اسلامی در زمان حاضر مدیون ایشان و تفکرات ایشان است و موضوع ناپدید شدن ایشان همواره یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌ها بوده است هم ما در ایران و هم دولت لبنان با وجود تحولاتی که در یک سال اخیر صورت گرفته است کماکان به پیگیر‌ی‌های خود ادامه می‌دهیم هم ما و هم مقامات لبنانی به صورت مشترک و دوستان ما در دولت لیبی این موضوع را دنبال کرده‌ایم و به همین ترتیب پیگیری‌های خود را ادامه می‌دهیم در شورای ملی انتقالی که بعد از تحولات در لیبی رخ داد این موضو ع کماکان پیگیری می‌شود مساله امام موسی‌صدر از نظر ما پرونده‌ای نیست که بسته شود و همچنان این پرونده باز است و پیگیری‌ها ادامه دارد اما متاسفیم که هنوز سرنخ قابل توجهی در این زمینه به دست نیامده است.

27219