- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

زیرساخت ساماندهی عشایر مغان از محل آزاد سازی روستاها اجرا شود

به گزارش مغانه، ایرج بیگدلو بعد از ظهر چهارشنبه در جلسه کارگروه ساماندهی عشایر در خصوص تامین مسکن مناسب برای ابقا عشایر مغان تصریح کرد: بنیاد مسکن می تواند از محل آزاد سازی روستاها اقدام به تامین زیرساخت ها کند.

وی افزود: در ادامه در قالب وام های بلند مدت می تواند به ساکنان در ساخت و ساز تسهیلات در نظر گرفت.

بیگدلو با بیان اینکه طرح ساماندهی عشایر مغان نیازمند آسیب شناسی است، بیان داشت: اینکه حضور عشایر آسیب به مزراع و باغات کشت و صنعت وارد می کند موضوعی محرز و غیر قابل تردید است.

وی افزود: به عنوان مثال در حال حاضر میزان احشام نگهداری شده توسط عشایر دو شهرستان پارس آباد و بیله سوار بیشتر از ظرفیت تعریف شده است.

بیگدلو معتقد است علاوه بر این توقعات ایجاد شده برای عشایر از جمله موانع ساماندهی مناسب این قشر بوده و موجب شده است هماهنگی تیم ها ی ساماندهی در حد مطلوب نباشد.

فرماندار پارس آباد تاکید دارد که به دلیل مشکلات ایجاد شده طرح ساماندهی عشایر در ابتدا باید آسیب شناسی شده و سپس نسبت به ابقا و یا انتقال ایلات به صورت قطعی برنامه ریزی شود.

وی با بیان اینکه فرمانداری پارس آباد روزانه پاسخگوی اختلافات ایجاد شده ناشی از این موضوع است، اضافه کرد: به عنوان یک دستگاه حاکمیتی مصوبات نهایی کارگروه را اجرا خواهیم کرد.

سند ابقایی برای اراضی صادر نمی شود

در این جلسه همچنین مديرعامل شركت ملی كشت و صنعت و دامپروری پارس یکی از مشکلات ساماندهی عشایر را نبود اقتدار لازم در اجرای طرح عنوان کرد.

جلال گلچین با بیان اینکه کشت و صنعت پارس در سال های اخیر به تعهدات اجرایی خود عمل کرده است، اضافه کرد: در عین حال سند ابقایی برای اراضی صادر نمی شود.

وی افزود: ضعف اقتدار و کمرنگ بودن همت مدیریتی موجب شده است برخی عشایر و روستانشینان از وضعیت موجود سواستفاده کنند.

گلچین با بیان اینکه از 11 مورد ایل ابقایی شش مورد تاکنون انجام نشده، بیان کرد: حتی از پنج ایل انتقالی تاکنون انتقال صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: ضروری است برای تامین امنیت منطقه و اجرای مناسب طرح ساماندهی یکدستی در تصمیم گیری ها صورت گیرد.

منبع: مهر