- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

رکود صنعت مغان در بی تدبیری دولت

به گزارش مغانه به نقل از آزادلو، شهرک های صنعتی با هدف حمایت ازتولید بنا شده اند اما با نوسانات ارزی و نبود ثبات قیمت در بازار دچار رکود شدند، تا جاییکه بسیاری از واحدهای صنعتی و غیر صنعتی دشت مغان راهی به جز تعطیلی ندارند.
به تفسیر کارشناسان این نوسانات و بازار آشفته واحدهای صنعتی کوچک و تولیدی مستقر در شهرکهای صنعتی را قربانی کرد و اکثر واحدها تعطیل شدند. سرمایه گذارانی که واحدهای تولیدی آنها در مرحله احداث بود اما خروج سرمایه را بهتر از ادامه کار دیدند.
با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و نبود تعهد دولت بر اجرای بسته های حمایتی از صنایع کوچک و بزرگ و واحدهای تولیدی شهرک های صنعتی را بیشتر از گذشته در ورطه تعطیلی قرار داد. با گذشت دوسال از فعالیت دولت یازدهم همچنان بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی تعطیل هستند و سرمایه گذاران تمایلی برای ادامه فعالیت ندارند، سخت شدن هر روزه شرایط و تورم کورسوی امید را هم به خاموشی کشانده است.

تخفیف در واگذاری زمین
شهرستان گرمی شامل دو شهرک صنعتی واقع در روستای شکراب و شهرک صنعتی ولیعصر(عج) است که این شهرک ها زیرساخت های برق، آب و گاز جهت سرمایه گذاری را دارا است. اما کم توجهی دولت به فعالان بخش خصوصی باعث رکود کامل یا نیمه فعال بودن واحد های صنعتی آن شده است.
از سوی دیگر تسهیلات بالای بانک ها و ناتوانی در پرداخت از سوی متقاضیان و واحد های صنعتی مشکل اساسی دیگر فعالان صنعت شهرهای کوچک است. نبود منابع اولیه برای تولید صنعتی نیز از جمله مشکلاتی است که بیشتر سرمایه گذاران بخش خصوصی در حوزه صنعت از آن یاد می کنند.
چندی پیش مدیر عامل شرکت های صنعتی گرمی در جلسه بررسی مشکلات شهرک های صنعتی شهرستان گرمی گفت: زمین های شهرک صنعتی گرمی با ۵ درصد تخفیف و با فرصت ۶ ماهه برای باز پرداخت اقساط آماده واگذاری و اجرای طرح های صنعتی است.
« حسین عبادی » با تاکید بر اینکه در برنامه سال ۹۳، ۷۵۰ میلیون ریال برای تکمیل زیر ساخت های شهرک های صنعتی اختصاص یافته بود، اظهار کرد: زیر ساخت ۱۵ هکتار از زمین های شهرک صنعتی گرمی آماده سازی شده است و آماده اعطاء به سرمایه گذاران و صنعت گران است.

اعطای مجوز به شهرک صنعتی خصوصی
با توجه به اینکه با صدور مجوز شهرک صنعتی خصوصی، دستگاه های اجرائی موظف به تأمین زیرساخت های اساسی این شهرک ها است، دولت در راستای حمایت از بخش خصوصی در سال ها و ماه های اخیر به کارخانجات بزرگ بخش خصوصی مجوز شهرک صنعتی خصوصی اعطاء می کند.
اوایل سال گذشته بود که استاندار اردبیل از تبدیل کارخانه تولید شیرآلات بهداشتی و صنعتی قهرمان گرمی به شهرک صنعتی خبر داد. «مجید خدابخش» در بازدید از مراحل اجرایی این کارخانه در روستای بیلداشی بخش مرکزی گرمی اظهار کرد: با تبدیل این مجموعه عظیم تولیدی به شهرک صنعتی تامین آب ، برق ، گاز و راه دسترسی آن بر عهده دولت خواهد بود.
۲۱ اردیبهشت سال جاری بود که وعده دیرینه استاندار اردبیل تحقق یافت و فرماندار گرمی در جلسه شورای اداری از اعطای مجوز شهرک صنعتی خصوصی شیرآلات قهرمان خبر داد.
«محمود علایی» با بیان اینکه مجوز ایجاد شهرک خصوصی شیرآلات قهرمان به طور نهایی صادر شده است، تصریح کرد: با توجه به مشکلات موجود زمین انتخابی از سوی این سرمایه گذار بخش خصوصی، جواز تاسیس به شهرک صنعتی غیر دولتی شیرآلات قهرمان داده شد تا دولت موظف به تأمین آب و گاز آن باشد.
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان اردبیل نیز هفته گذشته در گفتگو با مهر اظهار کرد: با توجه به برنامه دولت در حمایت از شهرک های صنعتی خصوصی، هرگونه زیرساخت و امکانات مورد نیاز جهت آغاز به کار چنین شهرک هایی تامین می شود.
«ابراهیم فریدی» در پاسخ به این سوال که آیاد بخش دولتی انشعابات و زیرساخت های لازم برای این شهرک ها را تامین خواهد کرد، تصریح کرد: بعد از مکان یابی محل پیشنهادی بخص خصوصی برای دایر کردن شهرک صنعتی و تائید آن بخش دولتی تا درب واحد تولیدی تمامی امکانات و انشعابات را تامین می کند.

نبود نقدینگی؛ علت اصلی رکود
یکی دیگر از شهرهای مهم استان اردبیل که می تواند در زمینه تولیدات صنعتی پیشرفت کند، شهرستان بیله سوار است. وجود گمرک بین المللی در این منطقه زمینه صادرات و وارد محصولات مختلف را فراهم می کند و از این رو هست که دولت باید برنامه های ویژه ای برای این منطقه پی ریزی کند.
چندی پیش فرماندار بیله سوار مغان در نشستی با مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان گفت: این شهرستان مرزی قابلیت های مناسبی برای ایجاد و توسعه شهرک های صنعتی دارد.
«آرام حلیم» از آمادگی برای حمایت از سرمایه گذاران از طریق واگذاری زمین و استفاده از نیروی انسانی ماهر و جوان منطقه خبر داد و گفت: اعتبارات شهرک های صنعتی این شهرستان که در مسیر پیوستن به منطقه آزاد تجاری قرار دارد، نباید در سایر شهرک های صنعتی استان سرمایه گذاری شود.
وی تصریح کرد: پتانسیل شهرستان بیله سوار ، وجود زیرساخت های این منطقه و امتیازات بسیار مهمی که این شهرستان از لحاظ صادرات و واردات و ارتباط آسان و نزدیک به کشورهای آسیای مرکزی ، قفقاز و حتی اروپا با بسیاری از شهرهای استان قابل قیاس نیست.
این مقام مسئول اظهار کرد: سرمایه گذاران و صنعتگران در این منطقه در صورت سرمایه گذاری به لحاظ خاک مرغوب، وجود گمرک ، پایانه مرزی و نزدیک بودن به کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز از موقعیت های خاصی بهره مند خواهند شد.
ابراهیم فریدی نیز در این جلسه گفت: سرمایه گذاری و فعالیت صنعتگران خارج از شهرک صنعتی غیر قانونی است و این شرکت در قبال این سرمایه گذاران هیچ تعهدی ندارد.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان با بیان اینکه به زودی عملیات مطالعه و نقشه برداری توسعه ناحیه صنعتی روحکندی آغاز می شود، گفت: این شرکت آمادگی دارد برای فعالیت سرمایه گذاران در داخل شهرک های صنعتی کمک کند.
وی با بیان اینکه علت اصلی تعطیلی بیشتر این واحدهای صنعتی نبود گردش مالی و عدم نقدینگی است، خاطرنشان کرد: کاهش ارزش پول و نبود بازار مناسب فروش کالاهای تولیدی ادامه فعالیت این واحدهای صنعتی را با مشمل روبرو کرد و تا کنون نتوانسته ایم کمکی به رونق مجدد این واحدهای صنعتی داشته باشیم.

* علی قاسمیان

3 Comments (Open | Close)

3 Comments To "رکود صنعت مغان در بی تدبیری دولت"

#1 Comment By ناشناس On 2015/06/03 @ 5:29 ق.ظ

آقای قاسمیان
منظورتان از نبود ثبات قیمت همان تورم ۴۵ درصدی است که به ۱۵ درصد رسیده؟؟؟!!!
همین انتقادها را چرا جرات نداشتید دو سال پیش و در دوران احمدی نژاد بگویید؟؟؟!!!

#2 Comment By فرزاد On 2015/06/03 @ 7:19 ب.ظ

وجدان تنها محکمه ای است که نیاز به قاضی ندارد فقط همین البته اگه بگیری یه کتاب میشه.

#3 Comment By دانشگاهی On 2015/06/08 @ 12:10 ب.ظ

اقای قاسمیان ضمن عرض سلام وادب . بیانات جناب عالی از روی غرض ورزی سیاسی می باشد دولت تدبیر وامید با روی کار امدن امید را دردل مردم زنده کردو تعطیلی شهرک های صنعتی همه اش ربطی به دولت ندارد یک قسمت اش مربو ط به تحریم ها می شود که عدای بی سواد در داخل کشور می گویند تحریم ها هیچ اثری در اقتصاد کشور ندارد و یک قسمت دیگر مر بوط به ضعف نمایندگان می باشد که مشکلات را به مسئولان کشوری ضعیف انعکاس می کنند و قبول دارم که قسمت دیگری از مشکلات بی تدبیر ی دولت می باشد و امید واریم به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای با رعایت خطوط قرمز ها که از سوی رهبر ترسیم شده شاهد رونق اقتصادی در کشو ر باشیم