- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

راه آهن آستارا – آستارا تا پایان سال جاری افتتاح می شود

به گزارش مغانه آنلاین به نقل از ایرنا، جواد جهانگیرزاده افزود: طبق توافق های به عمل آمده بین تهران و باکو، ۶۰ کالای صادراتی بین دو کشور مشمول تخفیف های گمرکی می شوند.

وی ادامه داد: این تصمیم در جریان یازدهمین نشست کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و آذربایجان در باکو و نخجوان در راستای روان سازی تبادلات اقتصادی و تجاری فی مابین اتخاذ شد که طبق آن با شناسائی و معرفی کالاهای مزبور، تخفیف های مناسب و معقول عوارض گمرکی به این دسته از کالاها تعلق می گیرد.
وی، افزایش دوزبولاغ (برگه ها تردد) بین ایران و جمهوری آذربایجان در مرز بیله سوار را از دیگر تصمیم های مهم کمیسیون همکاری های اقتصادی دو کشور عنوان و اظهار کرد: بر این اساس مقرر شد تعداد دوزبلاغ های دو طرف به ۱۰ هزار برگه از سوی طرفین افزایش پیدا کند.
جهانگیرزاده گفت: با این تصمیم بخش مهمی از مشکلات مربوط به میزان تردد ناوگان حمل و نقل ایران و آذربایجان در مرز بیله سوار در استان اردبیل حل و فصل می شود.
وی با تاکید بر افزایش همکاری های اقتصادی بین تهران و باکو برای تامین منافع دو کشور، یادآور شد: با توجه به همسایگی و شرایط مشابه اقتصادی دو کشور، لازم است اهتمام و تلاش های جدی برای افزایش مبادلات تجاری و بازرگانی بین دو طرف به انجام برسد، زیرا که درهم تنیدگی اقتصادی و حوزه هایی همچون نفت، گاز، کشاورزی و گردشگری این هدف را اجتناب ناپذیر می کند.
جهانگیرزاده با اشاره به برگزاری یازدهمین کمیسیون اقتصادی مشترک بین ایران و جمهوری آذربایجان، نتایج و دستاوردهای این نشست سه روزه در باکو و نخجوان را بسیار مهم و مفید دانست.
وی گفت: تاکید بر اجرای سریع پروژه های مشترک، همکاری ها در حوزه های کشاورزی و ادوات و ماشین آلات این بخش، سیستم های بانکی و مالی، بهداشتی و درمانی و روان سازی مراودات تجاری از جمله موضوعات مهم در جریان نشست فوق بود که اجرایی شدن این بندهای مورد توافق می تواند افق روشن و بهتری از روابط اقتصادی و سیاسی تهران و باکو ترسیم کند.
جهانگیرزاده، اجرای طرح های مشترک ریلی بین ایران و آذربایجان را از مهمترین فعالیت های دو طرف طی چند سال اخیر نام برد و افزود: راه اندازی خط ریلی نخجوان- تبریز- مشهد از جمله این اقدام بود که اخیرا راه اندازی شد.
وی اضافه کرد: در همین راستا خط ریلی آستارا – آستارا نیز مراحل پایانی خود را طی می کند و اگر شرایط غیر عادی در اجرای این پروژه پیش نیاید، این طرح نیز تا پایان سالجاری به بهره برداری می رسد.
جهانگیرزاده، توافق برای ایجاد کارخانه داروسازی و تولید خودروی مسافربری عمومی در باکو را از جمله دستاوردهای نشست کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و آذربایجان برشمرد که به صورت مشترک قرار است به مورد اجرا گذاشته شود.
سفیر ایران در باکو، چشم انداز توسعه روابط جمهوری اسلامی و آذربایجان را بسیار روشن و امیدبخش ارزیابی کرد و گفت: تاکید روسای جمهوری دو کشور بر افزایش همکاری های مختلف، نقشه راه مقامات اجرایی دو طرف است که در این راستا و برای تحقق تفاهم نامه های امضا شده، تلاش های جدی آغاز شده است.

 

1 Comment (Open | Close)

1 Comment To "راه آهن آستارا – آستارا تا پایان سال جاری افتتاح می شود"

#1 Comment By حسن پروانه On 2017/01/06 @ 3:01 ب.ظ

مردم مغان سالیان سال منتظرعملی شدن خطوط راه آهن بودن .چون دردنیا ارزانترین حمل ونقل وامن ترین حمل ونقل محسوب می شود.مردم شریف پارس اباد باداشتن خطوط را ه آهن درحمل ونقل محصولات کشاورزی وصنعتی باسرعت وقیمت ارزان وباعث فروش زیادمحصولات شهرستان خواهیم بود.آن شاالله