امروز: شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : ژانویه 5th, 2017 8:21 | کد خبر : 20404 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

راه آهن آستارا – آستارا تا پایان سال جاری افتتاح می شود

سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان گفت: خط آهن آستارا – آستارا مراحل پایانی خود را طی می کند و اگر شرایط غیر عادی در اجرای این پروژه پیش نیاید، این طرح تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

به گزارش مغانه آنلاین به نقل از ایرنا، جواد جهانگیرزاده افزود: طبق توافق های به عمل آمده بین تهران و باکو، ۶۰ کالای صادراتی بین دو کشور مشمول تخفیف های گمرکی می شوند.

وی ادامه داد: این تصمیم در جریان یازدهمین نشست کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و آذربایجان در باکو و نخجوان در راستای روان سازی تبادلات اقتصادی و تجاری فی مابین اتخاذ شد که طبق آن با شناسائی و معرفی کالاهای مزبور، تخفیف های مناسب و معقول عوارض گمرکی به این دسته از کالاها تعلق می گیرد.
وی، افزایش دوزبولاغ (برگه ها تردد) بین ایران و جمهوری آذربایجان در مرز بیله سوار را از دیگر تصمیم های مهم کمیسیون همکاری های اقتصادی دو کشور عنوان و اظهار کرد: بر این اساس مقرر شد تعداد دوزبلاغ های دو طرف به ۱۰ هزار برگه از سوی طرفین افزایش پیدا کند.
جهانگیرزاده گفت: با این تصمیم بخش مهمی از مشکلات مربوط به میزان تردد ناوگان حمل و نقل ایران و آذربایجان در مرز بیله سوار در استان اردبیل حل و فصل می شود.
وی با تاکید بر افزایش همکاری های اقتصادی بین تهران و باکو برای تامین منافع دو کشور، یادآور شد: با توجه به همسایگی و شرایط مشابه اقتصادی دو کشور، لازم است اهتمام و تلاش های جدی برای افزایش مبادلات تجاری و بازرگانی بین دو طرف به انجام برسد، زیرا که درهم تنیدگی اقتصادی و حوزه هایی همچون نفت، گاز، کشاورزی و گردشگری این هدف را اجتناب ناپذیر می کند.
جهانگیرزاده با اشاره به برگزاری یازدهمین کمیسیون اقتصادی مشترک بین ایران و جمهوری آذربایجان، نتایج و دستاوردهای این نشست سه روزه در باکو و نخجوان را بسیار مهم و مفید دانست.
وی گفت: تاکید بر اجرای سریع پروژه های مشترک، همکاری ها در حوزه های کشاورزی و ادوات و ماشین آلات این بخش، سیستم های بانکی و مالی، بهداشتی و درمانی و روان سازی مراودات تجاری از جمله موضوعات مهم در جریان نشست فوق بود که اجرایی شدن این بندهای مورد توافق می تواند افق روشن و بهتری از روابط اقتصادی و سیاسی تهران و باکو ترسیم کند.
جهانگیرزاده، اجرای طرح های مشترک ریلی بین ایران و آذربایجان را از مهمترین فعالیت های دو طرف طی چند سال اخیر نام برد و افزود: راه اندازی خط ریلی نخجوان- تبریز- مشهد از جمله این اقدام بود که اخیرا راه اندازی شد.
وی اضافه کرد: در همین راستا خط ریلی آستارا – آستارا نیز مراحل پایانی خود را طی می کند و اگر شرایط غیر عادی در اجرای این پروژه پیش نیاید، این طرح نیز تا پایان سالجاری به بهره برداری می رسد.
جهانگیرزاده، توافق برای ایجاد کارخانه داروسازی و تولید خودروی مسافربری عمومی در باکو را از جمله دستاوردهای نشست کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و آذربایجان برشمرد که به صورت مشترک قرار است به مورد اجرا گذاشته شود.
سفیر ایران در باکو، چشم انداز توسعه روابط جمهوری اسلامی و آذربایجان را بسیار روشن و امیدبخش ارزیابی کرد و گفت: تاکید روسای جمهوری دو کشور بر افزایش همکاری های مختلف، نقشه راه مقامات اجرایی دو طرف است که در این راستا و برای تحقق تفاهم نامه های امضا شده، تلاش های جدی آغاز شده است.

 

اخبار مرتبط

نظرات

حسن پروانه

مردم مغان سالیان سال منتظرعملی شدن خطوط راه آهن بودن .چون دردنیا ارزانترین حمل ونقل وامن ترین حمل ونقل محسوب می شود.مردم شریف پارس اباد باداشتن خطوط را ه آهن درحمل ونقل محصولات کشاورزی وصنعتی باسرعت وقیمت ارزان وباعث فروش زیادمحصولات شهرستان خواهیم بود.آن شاالله