امروز: جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : فوریه 28th, 2015 6:52 | کد خبر : 9525 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

رئیس جمهور قول تصویب طرح الحاق مغان به آزاد ارس را در هیات دولت داده بود/ احتمال رای آوری طرح ایجاد منطقه آزاد مستقل اردبیل در مجلس بسیار کم است/ نمایندگان استان یک صدا در ایجاد منطقه آزاد مغان همت کنند

معاون سابق برنامه ریزی استاندار اردبیل با بیان اینکه الحاق مغان به منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس، بهتر و سریع تر از ایجاد منطقه آزاد مستقل اردبیل به نتیجه می رسید، گفت: بحث الحاق برای عملیاتی شدن فقط به مصوبه دولت نیاز داشت و خود آقای دکتر روحانی قول تصویب آن را در هیات دولت داده بودند و به نوعی تمام شده بود.

به گزارش مغانه، محمدباقر بهشتی با اعلام اینکه، الحاق بعدها می توانست به منطقه آزاد مستقل و خاص استان اردبیل تبدیل شود، ادامه داد: ایجاد منطقه آزاد مستقل بایستی به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد که با توجه به جو حاکم بر مجلس احتمال رای آوری آن بسیار کم است.

وی، مرزی بودن، داشتن گمرک، وجود برخی زیرساخت ها از جمله فرودگاه و افق مثبت و تعامل سازنده و مفید با کشورهای همسایه را از شرایط و الزامات ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی عنوان و بیان کرد: نظر کارشناسی بنده این است که سه شهرستان مغان بعنوان منطقه آزاد صنعتی -تجاری و با نام مغان ایجاد گردد که با قول دکتر روحانی منطبق است.

او اضافه کرد: در صورت ایجاد منطقه ازاد صنعتی -تجاری در شمال استان کل مردم استان از جمله مناطق مرکزی و جنوبی استان نیز از منافع ان بهره مند خواهند شد.

به گفته وی، با ایجاد منطقه ازاد در شمال استان که دارای استعدادهای  بی نظیر از نظر زمینه های سرمایه گذاری در اب وخاک وصنعت و تجارت میباشند کل استان اردبیل  را میتواند توسعه دهد و به همین دلیل است همه نمایندگان استان فقط یک دل و یک صدا در ایجاد منطقه ازاد مغان همت به خرج دهند تا دولت لایحه ان را با قید یک فوریت به مجلس تقدیم کند.

بهشتی تاکید کرد: تلاش نمایدگان چنان باید باشد که فوریت ان در مجلس تصویب شود و صحن علنی مجلس حداکثر در تیر ماه 1394 ان را بارای حداقل 146 رای نمایندگان تصویب کنند در این صورت هست که منطقه ازاد مستقل در استان اردبیل میتواند تصویب شود و در غیر این صورت باید موضوع الحاق را دنبال کرد.

وی، با اشاره به مزایا و امتیازات منطقه آزاد تجاری گفت: سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی در این محدوده از شمول بسیاری از مقررات داخل سرزمین از جمله از پرداخت مالیات برای 20سال معاف هستند و از طرفی خارجیها از اخذ ویزا و بسیاری از مقررات داخل کشور مستثنا هستند و در نتیجه فعالین اقتصادی داخلی و سرمایگذاران خارجی می توانند در محدوده منطقه ازاد فعالیت تجاری انجام دهند و مواد اولیه را بدون عوارض وارد و محصولات خود را به راحتی صادر کنند .

وی ادامه داد: یکی دیگر از مزایای آن می توان به بین المللی شدن فرودگاه پارس آباداشاره کرد که با سرمایه گذاری اندک این کارانجام پذیر است.

وی با اشاره به آب و هوا و افلیم مناسب دشت مغان افزود: مغان به علت شرایط خاص آب و هوایی 12ماه کاری دارد وشرایط ان طوری است که امکان لغو پرواز در آن نیست و این از مزییت های این منطقه است که بسیاری از نقاط دیگر ایران ان را ندارد

او تصریح کرد: در مغان دو کشت وصنعت بزرگ وجود دارد که می توان در داخل انها یک دانشگاه بین الملی کشاورزی دایر کرد.

بهشتی خاطرنشان کرد: استعداد شمال استان در حدی است که اگر با همت مسئولان کشوری واستانی راه اهن میانه اردبیل به بهره برداری برسد و راه اهن اردبیل پارس اباد که در دست مطالعه است احداث شود ضمن اینکه محصولات بسیار فراوان و متنوع مغان که با پایان پایاب سد خدافرین به چندین برابر افزایش خواهد یافت، به سایر نقاط ایران به سهولت ارسال خواهد شد و از طریق وصل کردن راه اهن پارس اباد به ایمیشلی جمهوری اذربایجان (که حدود 3 کیلومتر است) استان اردبیل میتواند با اسیای میانه و اروپا ارتباط اقتصادی سالم برگزار کند.

منبع: مغان نیوز

اخبار مرتبط

نظرات

عزیززاده

از نظرات ارزنده جناب اقای دکتر بهشتی بهره مند شدیم و مسلما نظریات خوب ایشان میتواند راه گشای خوبی در جهت توسعه منطقه باشد البته انتظار داشتیم جناب دکتر بهشتی با توجه به سوابق و علمی و اجرایی خویش قدمهای اساسی اجرایی را در اردبیل در مسولیت اجرایی بالایی که به عنوان معاونت استانداری بودند بر می داشتند که متاسفانه در زمان تصدی ایشان قدمی ارزشمند در جهت توسعه استان برداشته نشد و حتی در سفر دولت تدبیر و امید معاونت برنامه ریزی استانداری باید سکانداری لازم را برای خواسته های استان از طروق مختلف انجام میداد که متاسفانه چنین نشد البته بنده خبر دارم که اقای دکتر مشغله های زیادی داشت و مشاور استاندار اذربایجان شرقی نیز بود تدریس هم مسلما زمان زیادی را از اقای دکتر میگرفت البته مقتضای سنی اقای دکتر نیز اجازه تحرک بیشتر را نمیداد بنده نیز اعتقاد دارم در صورتی که الحاق انجام میگرفت مسلما به جهت عدم نیاز به مصوبه مجلس کار براحتی میتوانست انجام گیرد البته مسلما الویت منطقه ازاد تجاری و صنعتی با توجه به مرزی بودن مناطق و وجود زیرساختهای اولیه از قبیل فرودگاه و گمرگ …..با شهرستانهای مرزی از جمله پارساباد و بیله سوار میباشد ولی لازمه این اتفاق این است که همه استان بسیج شوند تا نظریات نمایندگان مجلس را هم بصورت کمسیونی و هم بصورت استانی با توجه به استعدادها و پتانسیلهای منطقه جلب نمایند بنظر اینجانب به عنوان یک کارشناش مطلع اعلام میکنم اکر بتوانیم واقعیتهای موجود و نیاز و استعدادها را خوب بیان نماییم منطقه اردبیل از کل مناطق مصوب مناطق تجاری صنعتی موجوداز هفت منطقه مصوب ( کیش – قشم -چاه بهار – اروند – ارس – ماکو – انزلی ) دارای استعداد بیشتر و ارجح بر همه مناطق فوق میباشد ولی برای رسیدن به هدف فوق ضمن اینکه دولت باید لایحه ارسالی را با فوریت ارایه نماید باید با کلیه نمایندگان کشور بصورت استانی و کمسیونی در استان و مناطق مربوطه جلسه تشکیل داده و اذهان همه نمایندگان محترم را قبل از طرح در صحن علنی اماده نماییم انشاالله

صادقی

با سلام احترام محضر استاد ارجمند جناب دکتر بهشتی و تایید فرمایشات ایشان در بحث منطقه آزاد تجاری مغان، امیدواریم مسئولین استانی وکشوری بدون توجه به القاب و عناوین ویا تقسیم بندی های منطقه ای وشهرستانی واستانی ، تنها با تمرکز برظرفیت ها، مسیر رشدوتوسعه را هموار سازند و از تحرکات جناحی وطناب کشی های سیاسی درجایی که منفعت عموم مردم مدنظر است، پرهیز نمایند.

زارعی

با سلام خدمت برادران عزیزم آقایان عزیززاده و دکتر بهشتی
جناب آقای عزیززاده شما در هر جوابیه ای که برای مقاله ای بر پایه ی عدالت بوده اعتراض نموده اید البته در اعتراض و انتقاد شما نسبت به مقاله جناب آقای بهشتی با چاشنی توهین نسبت به عقاید ایشان نقدتان را تندتر کرده اید بنده از نزدیک هیچکدام شما را زیارت نکرده ام وای از تعصبات جناب عزیززاده نسبت به اردبیل بنده فکر میکنم ایشان در اردبیل سرمایه گذاری کرده اند و منتظر تجاری شدن اردبیل هستن تا سرمایه ایشان چندین برابر شود بنده از توهین موءدبانه ی ایشان به این نتیجه میرسم که از مشاوران ارشد مجمع نمایندگان اردبیل هستن نه استان اردبیل .
جناب عزیززاده چرا شما کاسه داغ تر از آش شدین ؟ چرا خود را سپر اردبیل کردین ؟ با مشاوره ای که شما به آقایان میدین اردبیل به هیچ جا نمیرسد یقین داشته باشید مردم شریف منطقه پارس آباد به حق خود خواهند رسید دوره ی مشاور بازی خیلی وقته تمام شده واین را بدانید مغز انسان هیچوقت پیر نمیشه اگه شما انسان سیاسی بودین باید از افکار امثال آقای بهشتی استفاده میکردین در استان ما امثال بهشتی ها کم نیستن بنده از آقای بهشتی خواهش میکنم حرفهای شما را نادیده بگیرن چون 90درصد حرفهای شما تخریبی بودن و این از یک سیاست مدار بعید است که نسنجیده حرفی بزند شاید هم سیاستی در کار نباشد در آخر از حضرتعالی خواهش میکنم به نمایندگی از مردم اردبیل حرف نزنید و در مقابل مردم مغان که قد علم نکنید چون شما خود از نان و نمک این منطقه میل فرمودین البته خیلی ها از این برکت الهی در این منطقه میل کردن و نان مردم را آجر کردن .
در آخر از نماینده محبوب ولی فقیه استان و شهرستان عاجزانه خواهش میکنم از حق مردم دشت مغان دفاع نمایند و این مردم مظلوم را در پیشگاه خداوند متعال دعا نمایند

عزیززاده

برادر خوبم جناب اقای زارعی ممنونم از الطاف عالی بنده بیش از سی سال است با اقای دکتر بهشتی همکار بوده ام و شما مدعی هستید که ما را تا کنون ندیده اید در ضمن در کجای عرایض بنده در خصوص مغان عزیز بجز سربلندی و بزرگی چیز دیگری نهفته است خواهشا یکبار دیگر کامنت اینجانب را بخوانید و بعد قضاوت نمایید به هر حال از توجهتان ممنونم

زارعی

جناب عزیززاده من عرض کردم که بنده شما دو بزرگوار را زیارت نکرده ام برادر عزیز از شما بعید است با 30 سال سابقه همکاری که با آقای بهشتی داشته اید با انتقاد تند با ایشان صحبت نمایید چطور میشود شما 30سال با ایشان همکار هستید از بالا بودن سن ایشان یاد میکنید و ایشان را رده خارج میکنید چرا با این لحن حرف میزنید؟ چرا به همه از بالا نگاه میکنید ؟ چرا خود را مغز متفکر استان میدانید ؟ برادر عزیز اگه دوره ی جناب بهشتی تمام شده پس شما هم باید به ایشان ملحق بشین بله شما از سیاست تبلیغات منفی استفاده میکنید شما اول از مغان حمایت میکنید بعدا میفرمایید که مغان هرچه باشد باید از اردبیل حمایت کند کجای اردبیل به معیارهای منطقه آزاد همخوانی دارد ؟گیریم که داشته باشد مگر ما نمیتوانستیم اول مغان را الحاق کنیم بعد دنبال ایجاد باشیم ؟ چرا نمایندگان با الحاق مغان مخالفت کردن ؟ چرا شما از مخالفت نمایندگان حمایت میکنید؟ برادر عزیز خیلی دوست دارم حضرتعالی را از نزدیک زیارت کنم ولی سعادت ندارم خواهش میکنم در جواب کامنت بنده با کلمات بازی نکنید و راحت جواب بدین باتشکر

مهاجری از گرمی - مازندران

دوستان اهداف همه ما یکی است متاسفانه یا حرفهای همدیگر را درک نمیکنیم یا هر کدام نسبت به شهر خاصی تعصب نشان میدهیم. قبل از بحث الحاق نقاطی از استان به ارس چکیده مقاله و نوشته هایی از شخصی بنام آقای ناصر معظمی که رشته دانشگاهی ایشان نیز حقوق تجارت بین الملل است در خصوص اهمیت ایجاد مناطق آزاد مستقل در مغان در سایتها مخابره شده بود. به نظر میرسد بصورت کلی جواب اکثر سئوالات در آنجا داده شده .اما به نظر بنده نیز الحاق بعلت تسریع در روند این طرح لازم بود که دکتر بهشتی نیز از این باب بیشتر تاکید بر الحاق داشتند نه اینکه مخالف ایجاد باشند. بلکه معتقد بودند بایستی بعد از الحاق نسبت به ایجاد اقدام شود. البته آقای معظمی هم معتقدند در صورت ایجاد مستقل در مغان ( نه در سرعین ) در محدوده حداقل ۵۰۰۰۰ هکتاری (نه بصورت لکه های محدود ) ، اهمیت آن به تنهایی بیش از تمامی مناطق آزاد و مناطق ویژه کشور خواهد بود . البته به نظر بنده نیز اگر منطقه آزاد مغان به سرعین برود اهمیت منطقه آزاد در مغان به صفر میرسد ، چون در آنصورت نیازی به فرودگاه پارس آباد و گمرک اصلاندوز نخواهد بود . پس لازمه نتیجه بهتر این طرح صرفأ مغان و در محدوده وسیع است.

عزیززاده

برادر خوبم جناب اقای زارعی عزیز مجددا خواهش میکنم کامنت اینجانب را بخوانید جناب اقای دکتر بهشتی از بزرگان استان بوده و و استاد دانشگاه و از نظریه پردازان اقتصادی و برنامه ریزی استان میباشند وجود ایشان در مباحث تئوری غنیمتی است و همه باید ارج نهند البته با توجه به مشخصات تعریف شده فوق دلیلی ندارد که در خصوص نظریات این استاد محترم نظری داده نشود جناب زارعی عزیز نقد و انتقاد از بارزترین شاخصه های توسعه یک منطقه میباشد به شرطی که تحمل نقد در جامعه وجود داشته باشد برادر خوبم بیایید به جای متهم کردن و تحقیر کردن همدیگر در این فضای مجازی همدیگر را تحمل نماییم و با نقدهای سازنده باعث پیشرفت جامعه خویش باشیم برادر خوبم بنده وظیفه دارم از دوست عزیزم جناب اقای دکتر بهشتی با تکریم شخصیت ایشان نقد نمایم و انتظار دارم شما برادر خوبم برای ان نقد جوابی را ارایه نماییدشما باید توجه نمایید در کامنت اینجانب نه تنها اتهامی متوجه دکتر بهشتی نبوده بلکه بیشتر به چالش کشیدن نظریه ایشان جهت ابراز نظر دیگران میباشدجناب اقای زارعی برادرانه از شما خواهش میکنم نگذارید گفتگوی نقادانه به اتهام و تحقر تبدیل گردد بنده در کلیه عرایضم هیچ لفافه ای نداشته بلکه سعی کرده ام با حفظ منافع مغان عزیز حاشیه ای بر مطالب طرح شده بنویسم امیدوارم فضای گفتگوو نقد را در جامعه خویش برای پیشرفت حاکم سازیم و نظریات کارشناسانه را با شفافیت ارایه نماییم به هر حال ارزوی توفیق برای شما عزیز بزرگوار دارم

احد قاسمی

دوست عزیز جناب آقای زارعی! من فکر می کنم شما پیام آقای عزیززاده را درست نخوانده اید. آقای عزیززاده نه تنها از اردبیل دفاع نکرده بلکه مناطق پارس آباد و بیله سوار را مستعد ایجاد منطقه آزاد تجاری دانسته اند. این بخشی از پیام دکتر عزیززاده است:….البته مسلما اولویت منطقه ازاد تجاری و صنعتی با توجه به مرزی بودن مناطق و وجود زیرساختهای اولیه از قبیل فرودگاه و گمرگ …..با شهرستانهای مرزی از جمله پارساباد و بیله سوار میباشد .
من نمی دانم کجای این پیام دفاع از اردبیل و نادیده گرفتن حق مغان است.
پیام ایشان بسیار خیر خواهانه و انتقادش هم بسیار محترمانه است. واقعاً این چه ادبیاتی است که بدون درک پیام یک شخص به او بتازیم.به راستی با این عصبانیت به کجا چنین شتابان. با این جنگ مغان و اردبیل که به راه انداخته ایم دیگر نیاز به دشمن خارجی نداریم.
پندار من این است که با نمایندگان فعلی استان و مشکلاتی که بین نمایندگان بوجود امده است منطقه آزاد مغان راه بجایی نخواهد برد. مگر اینکه مردم استان تدبیری بعمل آورند و نمایندگانی متشخص و مردمدار انتخاب کنند تا با ایجاد وحدت و همدلی بین نمایندگان این خواسته عظیم و بحق منطقه را به سرمنزل مقصود برسانند.

سلام عرض میکنم خدمت بزرگواران عزیز
بنده مرد سیاسی و دولتی نیستم یک شغل آزاد دارم خودم هم اهل پارس آباد هستم.بحث هایی که شما دوستان میکنید نه تنها کمکی به توسعه منطقه مغان نمیکند بلکه کینه را میان شما ببشتر میکند. به قول فارس زبانان فکر نان باش که خربزه آب است. به جای این بحث ها و شعارها بهتره راهکاری میان راه هم بگذارید تا شاید پارس آبادهم از این بی عدالتی که از وقتی به استان اردبیل پیوسته بیرون بیاد، مردم پارس آباد خیلی مردم با شرف و مومنی هستن و از فرهنگ بالایی برخوردار هستن . من به خیلی از مناطق آزاد های کشور رفتم واقعاا هیچ کدوم پتانسیل های پارس آباد رو ندارن نمونه اش همین جلفا که اصلاندور با استعداد تره و مساعدتت تر ااز اونه ولی جایگاه و اقتصادش بیستر از پارس آباد هس.
درد زیاده بیخیال موفق باشین