امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
زمان انتشار : آگوست 12th, 2014 11:28 | کد خبر : 6444 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

ذخایر آبی سدهای ارس و خداآفرین استان اردبیل 40 درصد کاهش یافت

مدیر امور منابع آب مغان از کاهش 40 درصدی ذخایر آبی سدهای ارس و خداآفرین دو سد بزرگ استان اردبیل خبر داد.

81269397-5878272

فرهاد شهبازی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار مغانه گفت: میزان ذخیره آب در پشت این سدها 560 میلیون متر مکعب بود که هم اکنون به حدود 350 میلیون متر مکعب کاش یافته است.
وی با اشاره به این که رودخانه ی ارس و شبکه آبیاری مغان سرمنشاء آبادانی و توسعه منطقه و مراکز جمعیتی و صنعتی در این منطقه مرزی می باشد، اظهار کرد: کاهش قابل ملاحظه پوشش برفی حوضه ارس و کاهش بارش باران در حوضه و به تبع آن کاهش 40 درصدی ذخایر آبی سدهای ارس و خداآفرین نسبت به سال گذشته، امسال ما را بر آن داشت تا در اعلام سطح قابل کشت تابستانه محدودیت را به هشت هزار هکتار برسانیم.
وی گفت: امور منابع آب مغان و شرکت بهره برداری با افزایش بیش از پیش نظارت و کنترل های خود بر آبهای خروجی، توزیع آب مطابق ساعات مقرره برای تحویل، الزام آبیاری شبانه روزی، جلوگیری از نشت های غیر متعارف و بازگردانی آب های خروجی از زهکشها تمهیدات لازم را برای تامین آب اراضی آبخور بکار گرفته است.
وی بیان کرد: در 5/1 ماه گذشته با اجرای سه پروژه بیش از 40 میلیون متر مکعب از آب های خروجی از زهکشها را به کانال های آبیاری برگردانده ایم که با احتساب آبهای بازگردانی شده قبلی این میزان در مجموع به 60 میلیون متر مکعب می رسد.
وی افزود: تا کنون بدون تنش حادی آبیاری مزارع انجام گرفته و با تامین آب حدود 50 هزار هکتار کشت پاییزه و زمستانه انجام و برداشت محصول نیز صورت گرفته است .
او اضافه کرد: بخش عمده آب مورد نیاز 50 هزار هکتار کشت بهاره و تابستانه هم تا کنون انجام گرفته و با عملیاتی شدن اقداماتی که دایر بر مدیریت بحران در حال انجام است خواهیم توانست دو ماه باقی مانده از سال زراعی را هم با کمترین تنش پشت سر بگذاریم.
وی گفت: مردم با کاهش ساعات آبیاری مرسوم منطقه به ازای هر هکتار از 8 ساعت به 6 ساعت، حذف یک نوبت آبیاری از سهم نوبتهای باقی مانده هر زارع و انجام بی قید و شرط آبیاری درطول مدت تحویل آب با اقدامات مدیریت بحران سازمان آب را همراهی نمایند.
او از زارعینی که به پمپ و یا ابزار مناسب برای برداشت آب از زهکشها دسترسی دارند، خواست آب را از زهکشها برداشته و ذخیره سازی رطوبت مناسب در مزارع خود کنند تا در صورت وقوع کم آبی در شهریور ماه محصولاتشان کمترین تنش را ببیند.
استان اردبیل به دلیل خشکسالی با کاهش شدید منابع آبی زیرزمینی و سطحی روبرو می باشد.

اخبار مرتبط

نظرات