امروز: جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : می 17th, 2015 8:19 | کد خبر : 11436 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

دو ایراد مهم شورای نگهبان به استانی‌شدن انتخابات

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی از رایزنی هیات رئیسه مجلس با شورای نگهبان برای تامین نظر این شورا نسبت به دو ایراد طرح استانی شدن انتخابات خبر داد.

امیر خجسته از دو ایراد شورای نگهبان به طرح استانی شدن انتخابات خبر داد.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی گفت: شورای نگهبان معتقد است استانی شدن انتخابات موجب کاهش میزان مشارکت مردم در انتخابات شده و اختلاف میان قومیت ها و مذاهب را دامن می زند.

وی اظهار داشت: کمیسیون شوراها با در نظر گرفتن راهکارها و اصلاحاتی در صدد تامین نظر شورای نگهبان است.

رئیس کمیسیون شوراها و سیاست داخلی افزود: هیات رئیسه مجلس با توجه به اقبال نمایندگان به این طرح و افزایش تقاضاها برای بررسی آن در صحن مجلس در حال رایزنی با شورای نگهبان برای تامین نظر آن شورا است.

خجسته تصریح کرد: کمیسیون شوراها تلاش می کند نظر شورای نگهبان را تامین کند، زیرا تنها راه علاج مشکلات کشور این است که نمایندگان به انجام وظیفه اصلی خود که قانون گذاری و نظارت است، بازگردند.

وی اضافه کرد: طرح اولیه استانی شدن انتخابات به امضای حدود ۱۴۰ نماینده رسیده بود، اما با شفاف شدن آن تعداد حامیان این طرح در مجلس افزایش یافتند.

در اوایل اردیبهشت ماه سال جاری، گزارش کمیسیون شوراها در مورد طرح استانی شدن انتخابات در دستور کار مجلس قرار گرفت، اما به دلیل ابهامات و ایرادات آن مقرر شد که به صورت دو شوری بررسی شود.

چنین طرحی پیش از این نیز در مجلس هفتم در دستور کار صحن بوده، اما شورای نگهبان به دلیل مغایرت با قانون اساسی در زمینه مشارکت مردم در انتخابات و کاهش حساسیت های قومی و مذهبی با این طرح مخالفت کرد.(مهر)

اخبار مرتبط

نظرات