امروز: چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : نوامبر 19th, 2016 3:30 | کد خبر : 19692 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

دریاچه شهرک مغان دهه فجر آبگیری می شود

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای اردبیل گفت: عملیات ساماندهی و لایروبی دریاچه مصنوعی شهرک مغان در مراحل پایانی قرار دارد و در دهه فجر امسال دوباره احیا و آبگیری می شود.

به گزارش مغانه آنلاین،داود نجفیان در جریان بازدید از روند اجرای طرح ساماندهی دریاچه شهرک مغان افزود: برای لایروبی و ساماندهی این دریاچه و انجام مطالعات تاکنون افزون بر ۱۶۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات آب منطقه ای سرمایه گذاری شده است.

وی بیان کرد: در طی حدود ۴۰سال بهره برداری، رسوبات و گل و لای در این دریاچه انباشته شده بود و به همین علت از سال ۸۸ امکان عبور دهی جریان آب کانال اصلی مغان میسر نشد.

او ادامه داد: طرح ساماندهی دریاچه شهرک مغان از سال ۸۸ در سه بخش اساسی آغاز شد و هم اکنون در مراحل پایانی قرار دارد.

به گفته وی آب کشاورزی حدود ۶۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی دشت مغان پس از عبور از این دریاچه به اراضی کشاورزی تحت پوشش شبکه مغان انتقال می یابد.

او با بیان اینکه طرفین شوت ۲۴متری (قیرخ پله) با چشم انداز بی نظیر برای سرمایه گذاری مطمئن و سودآور در زمینه های گردشگری ، فرهنگی و ورزشی از جمله پارک و سرسره آبی به صورت تونل و یا روباز ، بسیار مناسب است اظهار امیدواری کرد سازمان آب پس از آب اندازی بتواند با شرایط جدید در سرمایه گذاران ایجاد انگیزه و رغبت بر سرمایه گذاری مشارکتی برای ایجاد مراکز تفریحی و فرهنگی در این دریاچه نماید که در این زمینه رایزنی های اولیه نیز با برخی سرمایه گذاران بومی انجام گرفته است.

او اظهار کرد: این دریاچه برای شرکت آب منطقه ای به عنوان سازه آبی تلقی می شود ولی در کنار آن به بحث گردشگری ، رفاه و آسایش شهروندان نیز توجه شده است.

نجفیان تصریح کرد: با تکمیل و بهره برداری مجدد از این دریاچه ، سالانه حدود ۸۰میلیون متر مکعب آب صرفه جویی خواهد شد.

وی همچنین احیای کانال انحرافی سربند را از پروژه های مهم آبی استان ذکر و اظهار کرد: برای اجرای این پروژه با ۱۰متر مکعب در ثانیه۴۴۰میلیارد ریال از محل اعتبارات طرح های مرزی صرف شده است.

او با اشاره به نقش این کانال در جلوگیری از خروج آب از کشور، افزود: کانال سربند حدود ۷۰سال پیش توسط مردم و با بیل دستی احداث و به مرور زمان فرسوده و تخریب شده بود که برای احیای آن اقدام شد.

وی این پروژه را ظرفیت بزرگی برای بخش آب و تامین نیاز منطقه دانست و گفت: کانال سربند همزمان با دهه فجر سال جاری مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه انتقاد سازنده و فارغ از حب و بغض پیشرفت و توسعه به ارمغان می آورد، از رسانه ها خواست با اطلاع رسانی دستاوردهای نظام و انقلاب، فضای امید و نشاط را در جامعه تقویت کنند.

اخبار مرتبط

نظرات