امروز: شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : آوریل 19th, 2014 2:27 | کد خبر : 3691 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

خرید و توزیع ذرت بذری دشت مغان با قیمت غیر قانونی /زدوبند مسئولان وزارت جهادکشاورزی با جهادسبز

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس ،گفت: بذر ذرت دشت مغان باید با قیمت مصوب 5هزار و 500 تومان خریداری و در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد اما به علت وجود مافیا و زدوبندهای جهادکشاورزی با شرکت جهادسبز ، این محصولات 5 هزار تومان خریداری شده و با نرخ 2 برابری فروخته می شود.

52974_orig

به گزارش روز شنبه مغانه به نقل از خانه ملت، حبیب برومند در خصوص دلایل تذکر به وزیر جهادکشاورزی در صحن علنی مجلس، گفت: بذر ذرت تولیدی دشت مغان بر اساس قراردادی که به امضای معاون وزیر جهادکشاورزی رسیده است باید با قیمت 5هزار و 500 تومان مصوب شده توسط بخش خصوصی خریداری و در اختیار تولیدکنندگان کل کشور قرار گیرد اما به علت وجود مافیا و زدوبندهای برخی از کارکنان زیرمجموعه جهادکشاورزی با شرکت جهادسبز ، بذر ذرت تولیدی دشت مغان توسط این شرکت نیمه دولتی با قیمت 5 هزار تومان خریداری و به قیمت 11 تا 12 هزار تومان در اختیار سایر تولیدکنندگان کشور قرار می گیرد .

نماینده مردم بیله‌سوار و پارس‌آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزئیات بیشتر نحوه تولید و فروش ذرت بذری در منطقه دشت مغان، افزود: نیمی از ذرت بذری مورد نیاز کشور با مجوز و نظارت وزارت جهادکشاورزی در دشت مغان تولید و از این منطقه به سراسر کشور توزیع می شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه از سالهای گذشته، به خصوص طی یکسال قبل با امضای قراردادی در وزارت جهادکشاورزی، قیمت بذرسیب زمینی با نرخ 6 هزار تومان ثابت و مصوب شد با همین قیمت و بدون احتساب هزینه حمل ونقل توزیع و در اختیار تولیدکنندگان کل کشور قرار گیرد.

برومند، با اشاره به خرید بذر ذرت دشت مغان با قیمت 6 هزارتومان و فروش آن به سایر تولیدکنندگان به قیمت 11 تا 12 هزارتومان، تصریح کرد: متاسفانه در دوره ای مفاد قرارداد منعقد شده رعایت نشد و معلوم نیست که درآمدهای حاصل از فروش این بذرها با قیمت 2 برابری نصیب چه کسانی شد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس با تاکید بر اینکه مقصر اصلی این اتفاقات یکی از معاونان وزیر جهادکشاورزی در دولت قبلی است، افزود: برای جلوگیری از این تخلفات که به ضرر تولیدکنندگان است ،پیگیری های زیادی انجام دادم اما مسئولان وزارتخانه زیر بار نرفته و گفتند که ذرت بذری با قیمت مصوب خریداری و توزیع می شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به اینکه در ادامه تحقیقات و پیگیری های انجام گرفته مشخص شد، محصولات تولیدی با قیمت مصوب خریداری شده اما به دو برابر قیمت توزیع می شود و این درحالی است که بر اساس قرارداد امضا شده باید با قیمت مصوب 6 هزار تومان خریداری و با همان نرخ توزیع شود.

تولید 8 هزار تن ذرت بذری مازاد در دشت مغان

برومند داشقاپو با توضیح اینکه کشت ذرت بذری در دشت مغان باید با مجوز وزارت جهادکشاورزی و به اندازه نیاز کشور انجام گیرد، تصریح کرد: درسال گذشته، پیگیری و کنترل لازم از سوی جهادکشاورزی انجام نشد و با صدور مجوز بیش از حد از سوی وزارتخانه، 8 هزار تن ذرت بذری به صورت مازاد، بدون اینکه برنامه صادراتی و ذخیره سازی خاصی برای آن پیش بینی شده باشد در دشت مغان تولید شد.

وی در ادامه با یادآوری این موضوع که جهادکشاورزی سال قبل قیمت مصوب خرید و فروش بذر تولیدی را 6 هزارتومان اعلام کرده بود، اضافه کرد: یکی از معاونان فعلی وزارتخانه با دعوت از تمام کسانی که توانایی و تمایل به قبول مسئولیت خرید و توزیع ذرت بذری دشت مغان را دارند برنامه جدیدی را در این خصوص طراحی و اجرا کرد که آن هم بدور از حاشیه نیست.

5500 تومان قیمت مصوب و قانونی خرید و فروش بذرذرت

این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به قیمت جدید مصوب جهادکشاورزی برای خرید ذرت بذری از تولیدکنندگان دشت مغان، گفت: بر اساس تصمیم گرفته شده مقرر شد، بذر ذرت توسط یکی از فعالان بخش خصوصی با نرخ 5500 خریداری و توزیع شود اما این شرکت در ابتدا شروع به خرید ذرت بذری با قیمت 5 هزار کرد که معلوم نبود 500 تومان باقیمانده که حق تولیدکنندگان است به جیب چه کسانی می رفت.

نماینده مردم بیله‌سوار و پارس‌آباد در مجلس با تاکید بر اینکه این موضوع پیگیری و تذکرات لازم اعلام و عمل به قیمت مصوب قرار داد لحاظ شد، افزود: بعد از رفع این مشکل پای شرکت جهاد سبزکه در سال گذشته بیش از 12 میلیارد تومان سود کرده بود به ماجرا باز شد.

IMG_9848

عضو کمیسیون کشاورزی ،آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به اینکه با اعلام شرکت جهادسبز مبنی بر اینکه توانایی خرید و توزیع بذرذرت دشت مغان را ندارد این مسئولیت به یکی از شرکت های بخش خصوصی واگذار شد، افزود: شرکت جهاد سبز با مسئولان وزارت جهادکشاورزی زد و بندهایی دارد و این وزارتخانه علی رغم اینکه با یک شرکت بخش خصوصی قرارداد بسته است ، به مسئولان استانی اعلام کرد که قرارداد قبلی فسخ و باید با شرکت جهاد سبز قرارداد ببندید.

ابن نماینده مردم در مجلس نهم با یادآوری اصل 44 قانون اساسی و تاکید بر کوچک سازی دولت و گسترده تر شدن فعالیت بخش خصوصی ، تاکید کرد: با توجه به زد و بند جهادکشاورزی با شرکت جهاد سبز که از قبل اعلام کرده بود توانایی خرید و توزیع ذرت بذری را ندارد و کنار زدن بخش خصوصی که بر اساس قرارداد خرید ،فروش و توزیع ذرت بذری را انجام می داد، به وزیر و مدیر کل جهادکشاورزی استان تذکر دادم.

عضوکمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ملاک خرید و فروش ذرت بذری در دشت مغان باید قیمت مصوب 5500 تومان باشد و از نظر قانونی و اخلاقی وقتی بر اساس قراردادی با امضای معاون وزیر این مسئولیت به بخش خصوصی داده شده است شرکت نیمه دولتی جهادسبز نباید در این خصوص اقدام کند.

نظرات