امروز: پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : ژانویه 4th, 2015 7:20 | کد خبر : 8426 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

خرس قهوه ای ساعاتی پس از نجات تلف شد+تصاویر

یک ماده خرس قهوه ای بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در جاده اردبیل به پارس آباد آسیب دیده و علی رغم تلاش های فراوان محیط بانان و دامپزشک محیط زیست اردبیل برای نجات حیوان، متاسفانه این خرس جوان به دلیل شدت جراحات ناشی از تصادف تلف شد.

به گزارش مغانه به نقل از پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، اهالی پارس آباد در استان اردبیل طی تماس تلفنی با اداره محیط زیست این شهرستان اعلام کردند که یک خرس مجروح را حاشیه منطقه حفاظت شده مغان مشاهده کرده اند.

931013_khers_parsabad-6

به دنبال این گزارش نیروهای یگان محیط زیست عازم محل مربوطه شده و طی هماهنگی با اداره کل حفاظت محیط زیست اردبیل دامپزشک معتمد و اکیپی از نیروهای این اداره نیز عازم منطقه شدند.

931013_khers_parsabad-2

دکتر طراحی دامپزشک اداره کل حفاظت محیط زیست اردبیل در این باره گفت: پس از اطلاع از موضوع به همراه سایر نیروها عازم دشت مغان شدیم و به جستجوی محدوده مورد نظر گرداختیم.

پس از مدتی یک خرس قهوه ای را مشاهده کردیم که به شدت آسیب دیده بود و به سختی خود را به روی زمین می کشید.

931013_khers_parsabad-5

با وجود جثه نه چندان بزرگ و آسیب دیدگی شدید از ناحیه لگن و پای عقب، خرس حالت تهاجمی داشت و امکان نزدیک شدن به حیوان وجود میسر نبود بنابراین با پرتاب دارت بیهوشی نسبت به بیهوش سازی خرس اقدام کردیم.

931013_khers_parsabad-7

خرس در انتهای گودالی پناه گرفته بود و محیط بانان با سختی حیوان بیهوش را از انتهای گودال بیرون کشیدند.

در معاینات اولیه پس از بیهوشی مشخص بود که خرس بر اثر برخورد با خودرو از ناحیه پای عقب و احتمال لگن دچار شکستگی شده است.

931013_khers_parsabad-3

طی هماهنگی صورت گرفته با دکتر مرعشی کارشناس دفتر حیات وحش سازمان، مقرر شد خرس آسیب دیده جهت تهیه عکس رادیوگراف، اقدامات تشخیصی و انجام عمل جراحی به تهران منتقل شود.

خرس بیهوش را در قفسی که به همین منظور آماده شده بود قرار داده و با خودروی پیکاپ عازم تهران شدیم.

931013_khers_parsabad-4

متاسفانه پس از حدود دو ساعت حرکت، حین معاینه حیوان در بین راه متوجه شدیم که خرس بر اثر شدت جراحات وارده تلف شده است.

لاشه این خرس که به لحاظ جنسیت ماده و حدودا سه ساله و نابالغ بود صبح جمعه کالبدگشایی شد.

931013_khers_parsabad-9

دکتر طراحی اظهار داشت: در جریان کالبد گشایی مشخص شد جانور بر اثر برخورد با خودرو دچار شکستگی از ناحیه استخوان ران پا و شکستگی لگن شده است. همچین خرس جوان دچار پارگی طحال و خونریزی داخلی شده بود که مرگ حیوان نیز به همین دلیل بوده است.

به گزارش دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، با مرگ این ماده خرس قهوه ای سال سیاه خرس های ایران بازهم سیاه تر شده و تعداد رسمی خرس های کشته شده در سال جاری به ۲۰ عدد (۱۸ خرس قهوه ای و ۲ خرس سیاه) رسید.

 

اخبار مرتبط

نظرات