- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

حکایت کمبود شدید آب و هدر رفت کلان آن در شبکه های پوسیده انتقال

635399110993249446

چند روز پیش شاهین پاکروح معاون هماهنگی و پشتیبانی شرکت مهندسی آب و فاضلاب ایران گفت که خطر جیره بندی آب در 12 کلانشهر کشور وجود دارد و در تعدادی از آنها جیره بندی شروع شده است.

به گفته وی، این اقدام به دنبال بروز مشکل خشکسالی ، کاهش بارندگی ها و بحران کم آبی در کشور انجام می گیرد.

او با بیان اینکه کشور با بحران کم آبی روبرو است، اظهار کرد: اگر مردم مدیریت مصرف نکرده و دست کم 10 درصد در مصرف آب شرب صرفه جویی نکنند با تشدید گرما بر دامنه مشکلات افزوده خواهد شد.

در اینکه صرفه جویی از سوی مردم امری ضروری است، شکی نیست، اما در کنار این، ارگان ها و نهادهای مسوول نیزباید به وظیفه خود آشنا بوده و از هدر رفت این سرمایه ملی گرانبها جلوگیری کنند.

از سالیان گذشته متولیان امر همیشه از فرسودگی شبکه های انتقال آب شرب در شهرها و روستاها سخن گفته اند، اما هنوز که هوز است در زمینه اصلاح و نوسازی آن چندان اقدام عاجل و جدی صورت نگرفته است.

در استان اردبیل نیز شهروندان در مناطق مختلف، هر روز شاهد دهها مورد حفاری موردی برای ترمیم ترکید گی لوله های شرب آب هستند و این روند همچنان با سرعت بیشتر ادامه دارد.

یک شهروند اردبیلی می گفت: درطول یکسال مقابل منزل مسکونی ما لوله آب حدود سه بار ترکیده و هر سه بار ماموران آب و فاصلاب با زحمت و به صورت موقت اقدام به تخریب آسفالت و ترمیم موردی لوله ترکیده کرده اند و دو روز قبل بار دیگر از همان محل لوله باردیگر ترکیده و آب در کوچه روان است.

وی گفت : اهالی محله از یک ماه پیش نامه ای امضا و با توجه به تکرار بیش از حد ترکیدگی لوله ها خواستار اصلاح لوله آب منطقه شده اند ولی هنوز اقدامی در این زمینه نشده و گویا قرار است سریال ترکیدگی لوله و هدر رفت آب همچنان تکرار شود.

اقبال عباسی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اردبیل نیز چندی پیش از هدر رفت 80 درصدی آب شرب در مناطق روستایی این استان خبر داد.

او با بیان اینکه هدر رفت آب به علت ترکیدگی و پوسیدگی لوله ها می باشد، گفت: این امری غیر قابل پذیرش در دنیایی است که در آن علوم و فنون به سرعت پیشرفت می کند.

به واقع عجیب است که با این همه رشد و توسعه علوم و فنون در کشور چرا متولیان امر اقدام عاجل برای پیش بینی و پیشگیری از ترکیدگی و تعویض لوله های پوسیده آب نمی کنند.

آبا هزینه هدر رفت آب در مملکتی که می رود که آب در آن کمیا شود، کمتر از صرف اعتبار مالی برای اصلاح و ترمیم شبکه های انتقال آب شرب مردم می باشد .

در کنار این همه تبلیغ برای صرفه جویی آب از سوی مردم، متولیان امر نیز باید خود پیشقدم شده و جلوی هدر رفت کلان آب در شبکه های انتقال آب شرب را بگیرند.

هر چند در این زمینه بسیار تعلل شده است ولی جلوی ضرر را از هر کجا بگیری منفعت است و باید اقدام عاجل در زمینه اصلاح و نوسازی شبکه های انتقال آب انجام گیرد.

سیفعلی موسی زاده

1 Comment (Open | Close)

1 Comment To "حکایت کمبود شدید آب و هدر رفت کلان آن در شبکه های پوسیده انتقال"

#1 Comment By فیروز On 2016/02/19 @ 4:06 ب.ظ

ممنون از انتشار نظر بنده ولی خواهشا نام نظر دهنده رو تغییر ندهید من بودم نظر دادم شما به اسم سیفعلی ثبت کردید با تشکر