امروز: پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : فوریه 15th, 2016 9:41 | کد خبر : 16879 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

حریم قلعه اولتان تعیین می شود

معاون میراث فرهنگی اردبیل گفت: قلعه اولتان شهرستان پارس‌آباد متعلق به اواخر دوره ساسانی و قرون اولیه اسلامی واقع در حاشیه رودخانه مرزی ارس تعیین حریم می‌شود.

به گزارش مغانه به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، در جلسه کمیته ثبت و تعیین عرصه و حریم استان پرونده تعیین حریم قلعه اولتان شهرستان پارس‌آباد بررسی شد.

منصور عالیقدری در این جلسه با بیان اینکه قلعه اولتان قالاسی واقع در ۱۲ کیلومتری شهرستان پارس‌آباد حاشیه رودخانه مرزی ارس در تاریخ ۲۵ اسفند ماه ۱۳۷۸ به شماره ۲۶۵۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، اظهار کرد: با توجه به سفال‌های سطحی و همچنین کاوش‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته قدمت این محوطه اواخر دوره ساسانی و قرون اولیه اسلامی تخمین زده می‌شود.

وی از جمله اقدامات انجام یافته به فنس‌کشی در عرصه قلعه اولتان جهت حفاظت از عرصه، نصب برج دیده‌بانی در عرصه قلعه و ساحل‌بندی در شمال شرقی قلعه اشاره کرد و گفت: کل محوطه قلعه اولتان با احتساب حریم به وسعت ۱۱۵ هکتار است که از این مقدار ۸۸ هکتار عرصه محوطه و ۲۷ هکتار حریم قلعه است.

معاون میراث فرهنگی اردبیل از جمله ضوابط و مقررات عرصه اثر تاریخی قلعه اولتان به ممنوع بودن هرگونه ساخت و ساز، دخل و تصرف، تفکیک عرصه و هرگونه اقدامی که منجر به تخریب یا آسیب به عرصه اثر تاریخی شود اشاره کرد و ادامه داد: انجام فعالیت‌های باستان شناسی، پژوهشی، احیا و ساماندهی و نظایر آن با هدف احیای ارزش‌های فرهنگی و تاریخی اثر پس از تهیه و ارائه طرح به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و تصویب نهایی آن از سوی این سازمان با اجرای دقیق مفاد طرح مصوب معتبر خواهد بود.

عالیقدری بیان کرد: پس از تعیین حریم قلعه اولتان ضوابط حریم اثر تاریخی از جمله ممنوع شدن ساخت و ساز بیش از ارتفاع تعیین شده در محدوده حریم و ایجاد تأسیسات در حریم قلعه اولتان منوط به اخذ مجوز از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و سایر ضوابط و مقررات این اثر تاریخی نیز مطابق ضوابط و مقررات مشترک حرایم خواهد بود.

Image53854

نظرات

اكبر

اقای فولادی باسلام خواهشمنداست این مطالب را حتما نوشته شود برادران…. چیزی نگذاشتند در قلعه اولتان