- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

حدود 47کیلومتر از رودخانه ارس در منطقه پارس آبادمغان ساحل بندی شد

80942374-5293964

 فرماندار پارس آباد گفت: از ابتدای اجرای طرح ملی ساحل بندی رود ارس تا کنون حدود 47کیلومتر از بستر این رودخانه مرزی در بازه استان اردبیل ساحل بندی شده است.

به گزارش مغانه، ولی کریمی روز چهارشنبه در جلسه ساماندهی رودخانه ارس، افزود: برای این پروژه مهم تا کنون حدود 190 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده و به واسطه آن افزون بر یک هزار و 200هکتار از خاک کشورمان که به مرور زمان و بر اثر انحراف آب ارس در آن سوی رودخانه قرار گرفته بود، آزاد سازی و دسترسی به این اراضی ممکن شد.

کریمی افزود: هم اکنون بیش از 12 کیلومتر ساحل بندی در محدوده روستاهای تپراق کندی و سلمان کندی و قلعه اولتان با 160میلیارد ریال اعتبار درحال  اجراست.

یه گفته وی، در حال حاضر افزون بر 300 هکتار از زمین های زراعی پایین دست روستاهای عباد آباد، قره داغلو ، سلمان کندی ، پتلو ، پیرایواتلو ، بیوک خانلو ، محمد رضالو و عربلو در بستر این رودخانه قرار دارند که با تکمیل ساحل بندی رود ارس، خطرات احتمالی از جمله طغیان این رودخانه، آسيب‌ها برای ساکنان محدوده های این روستاها به حداقل می رسد.

کریمی اضافه کرد: این طرح ملی مهم در حد فاصل میله مرزی 2/50 تا 64 و با هدف ساماندهی و احیای شاخه اصلی رودخانه مرزی ارس مطابق با پروتکل 1334 بین ایران و شوروی سابق اجرا می شود.

او، جلوگیری از پیشروی و انحراف آب به داخل خاک ایران در سیلاب‌های فصلی، جلوگیری از تخریب سازه‌های زیربنایی و خانه‌های مسکونی و ممانعت از فرسایش اراضی ساحلی در پارس آباد را از دیگر اهداف اجرایی این طرح برشمرد.

به گفته وی، حدود 88 کیلومتر از طول رودخانه مرزی ارس در استان اردبیل واقع شده که از این میزان تا کنون 47 کیلومتر ساحل‌بندی و ساماندهی شده است.