- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

حجم آبگیری سد ارس به بیش از یک میلیارد مترمکعب رسید

به گزارش مغانه، داود نجفیان روز سه شنبه با اشاره به افزایش ۵۶ درصدی میزان بارش ها در سال زراعی جاری و رشد ۳۶ درصدی بارندگی ها نسبت به سال گذشته اظهار کرد: ضریب جریان روان آبها هر چند تناسبی با افزایش بارندگی ها ندارد اما سال زراعی جاری سال امیدوار کننده ای برای تولید محصولات کشاورزی متنوع است.

وی با بیان این که در بیشتر سدهای استان به نسبت سال گذشته با افزایش حجم آبگیری روبرو هستیم گفت: در سد یامچی که بیش از ۶۰ درصد آن صرف تامین آب شرب اهالی اردبیل ، سرعین و روستاهای همجوار می شود از آغاز سال تاکنون به اندازه کل ذخیره سال گذشته که حدود ۴۵ میلیون مترمکعب بوده ذخیره سازی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل در زمینه ذخیره سد سبلان نیز بیان کرد: ذخیره این سد ۹۸ میلیون مترمکعب است که چندان افزایشی نسبت به سال قبل به دلیل عدم اتمام شبکه سبلان ندارد.

وی اظهار کرد: امسال در سدهای ملا احمد ، گیلارلو و سقزچی مانند سال گذشته ذخیره سازی منابع آب انجام خواهد شد.

نجفیان ادامه داد: در شمال استان وضعیت ذخیره منابع آب مطلوب است طوری که حجم ذخیره آب در سد ارس یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب می باشد.

وی گفت: در شرایطی که سه برابر متوسط جهانی مصرف آب در سطح کشور و استان اردبیل را شاهد هستیم و بهره وری آب در بخش کشاورزی نیز حدود ۳۵ درصد است به

مشارکت عمومی نیاز است تا با کار تبلیغی و فرهنگی مردم نسبت به مصرف بهتر منابع آب به ویژه در بخش کشاورزی ترویج و تبلیغ شوند.

به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای اردبیل ، نجفیان همچنین با بیان این که دشت اردبیل ۶۰۰ میلیون مترمکعب با کاهش منابع آب زیرزمینی روبرو است افزود: این وضعیت نگران کننده به حدی رسیده که کشت پسته و زعفران را ترویج کرده و باورمان بر این است که باید با گذر از بخش کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی صنعتی و مدرن با ارزش افزوده بیشتر حرکت کنیم.

او بر لزوم توسعه و ترویج کشت گلخانه ای را به همراه تغییر الگوی کشت محصولات با توجه به محدودیت منابع آبی تاکید کرد و گفت: در کنار همه این مشکلات با بحران زیست محیطی در حوزه آب نیز روبرو هستیم و هدف گذاری مناسبی را باید در این حوزه انجام دهیم. ایرنا