امروز: پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : جولای 20th, 2015 4:45 | کد خبر : 12783 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

جوابیه دفتر نماینده پارس آباد و بیله سوار به یادداشت «معادلات ابهام انگیز آلودگی آب ارس»

در پی نشر مطلبی تحت عنوان “معادلات ابهام انگیز آلودگی آب ارس” در پایگاه خبری تحلیلی مغانه دفتر نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار در مجلس شورای اسلامی جوابیه ارسال کرد که وفق قانون مطبوعات عینا درج می‌گردد.

به گزارش روز دوشنبه مغانه، در این جوابیه که از طریق ایمیل برای پایگاه خبری تحلیلی مغانه ارسال شده است آمده:

باسمه تعالی

مدیریت محترم سایت وزین مغانه

ضمن عرض سلام و مسئلت توفیق روز افزون برای حضرتعالی و مجموعه مغانه، پیرو انتشار مقاله ای با عنوان “معادلات ابهام انگیز آلودگی آب ارس” که نماینده را به خلاف گویی و اظهارات سخیف متهم نموده است، مستدعی است مطابق قانون مطبوعات توضیحات ذیل را در همان صفحه منتشر نمائید.

عباس برومند

مسئول دفتر نماینده مردم شریف شهرستان های پارس آباد مغان و بیله سوار مغان

 

ضمن تقدیم سلام و عرض ادب محضر مردم شریف مغان لازم دیدیم در خصوص برخی مطالب مقاله “معادلات ابهام انگیز آلودگی آب ارس” که نماینده مردم شریف مغان را به خلاف گویی متهم می کند توضیحاتی ارائه کنیم.

نویسنده پرحرارت و جوان این مقاله در جایی اظهارات نماینده را سخیف و نسنجیده خوانده است و به نقل قول از نماینده پرداخته است که گویی از سوء برداشت ایشان و تشابه کلمات بر می خیزد.

نخست تفاوت هست بین پسماند و پساب.

پسماند سوخت نیروگاه اتمی از نوع مواد رادیو اکتیو بوده و بسیار خطرناک می باشد و فاضلاب نیروگاه اتمی نیز می تواند مشکوک به رادیو اکتیو بودن باشد. و ضمنا تا کنون هیچ مرجعی مدارکی دال بر وجود چنین موادی در رود ارس ارائه نکرده است و گزارش مستندی در این باب وجود ندارد.

در مقابل پساب صنعتی یا فاضلاب صنعتی معمولا مربوط می شود به کارخانه جات صنعتی و غیر رادیو اکتیو که بحث فلزات سنگین و … را شامل می گردد.

دوم اینکه نماینده مردم شریف مغان اساسا در خصوص ورود پساب صنعتی اظهار نظر ننموده اند. بلکه در اظهار نظر های خویش بر دو مورد تاکید داشته اند :

  • وجود پسماند هسته ای در آب ارس مورد تائید متخصصان و مسئولان امر نیست. و شواهدی مبنی بر این امر وجود ندارد. در متن خبر هم اگر دقت کنید ایشان اظهار نظر شخصی نکرده اند. بلکه از آزمایشات متخصصین امر و نتیجه آزمایشات خبر داده اند.

“ما بعد از طرح مباحث مختلف در احتمال آلودگی رودخانه ارس به برخی از مواد آلاینده صنعتی از سوی کشورهای همسایه از مسئولان امر و کارشناسان زبده وزارت نیرو خواستیم تا موضوع را مورد بحث و بررسی قرار دهند که در نتیجه آزمایش‌ها نشان داد هیچگونه آلودگی در آب این رود وجود ندارد. ”

در جای دیگری می گوید :

“اخیراً یکی از نمایندگان مجلس در استان اردبیل از ورود فاضلاب‌ها و پسماند صنعتی ارمنستان به رود ارس خبر داده که این امر شایعه‌ای بیش نبوده و تشویش اذهان عمومی را به دنبال داشته است ”

  • اظهار نظر نماینده اردبیل در خصوص فاضلاب نیروگاه اتمی و پساب صنعتی بود که نماینده مغان فقط بخش فاضلاب اتمی و پسماند نیروگاه را آن هم بر اساس اظهار نظر متخصین امر تکذیب کرد.

لینک : کنسرسیوم ایران، آذربایجان و ارمنستان درباره آلودگی ارس تشکیل شود.

متن : “کمال الدین پیرموذن روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: فاضلاب نیروگاه اتمی و کارخانه آلومینیوم کشور ارمنستان به رود خانه ارس سرازیر شده و آب ارس را آلوده می کند.”

سوم اینکه در تیتر مطلب که از سوی خبرگزاری ها انتخاب می شود نیز یک اشتباه فاحش دیده می شود و آن اشتباه در “استفاده از پسماند صنعتی به جای پسماند هسته ای ” و با توجه به اینکه بسیاری از این مصاحبه ها تلفنی صورت می گیرد چنین اشتباهاتی به وفور دیده می شود.

تیتر خبرگزاری فارس: “ورود پسماند صنعتی به ارس شایعه است /سالم بودن آب ارس

در مقابل خبرگزاری تسنیم تیتر زد: “اظهار نظر در موردآلودگی آب ارس صحت ندارد

 

چهارم اینکه نگارنده مقاله در نقل قول ها هم دچار اشتباه شده اند، ایشان می فرمایند نماینده خبر از استاندارد بودن سلامت آب مغان خبر داده است ولی سایر مسئولین بر غیر استاندارد بودن آب مغان تاکید داشته اند. باز در این خصوص یک سهو فاحش صورت گرفته است، مسئولین مورد نظر نگارنده محترم بر ورود پساب تاکید کرده اند ولی در مورد رد سلامت آب سخنی نگفته اند:

  • عموم مسئولین بر اساس نتایج آزمایشات متعدد بر استاندارد بودن آب تاکید داشته اند.
  • عموم مسئولین بر ورود پساب صنعتی اذعان نموده و خواستار قطع کامل ورود پساب هستند.
  • ورود هر میزان پساب باعث غیرقابل شرب بودن آب نمی شود و تجاوز از حد معینی موجب تهدید سلامت عمومی است.
  • اینکه سطح فلزات سنگین در ارس استاندارد است ورود پساب صنعتی را توجیه نمی کند و باید ورود آن به هر میزان قطع شود.

پنجم اینکه مسئولان از سال گذشته با مذاکرات متعدد در سطوح عالی در پی قطع کامل ورود پساب به رود ارس هستند و راه اندازی قریب الوقوع ایستگاه پایش آنلاین ارس دلیلی بر همت مسئولین برای رصد دائمی سلامت آب ارس می باشد. ذکر این نکته ضروری است با توجه به اینکه ممکن است آلودگی احتمالی به صورت مقطعی باشد و در آزمایش های موردی تشخیص داده نشود و به همین دلیل ایجاد ایستگاه پایش آنلاین رودخانه ارس حرکت مبارکی است که مطابق وعده سال گذشته مسئولین در حال تحقق می باشد.

در نهایت نگارنده محترم از وجود اظهار نظرات رسمی در خصوص غیر سالم و غیر استاندارد بودن آب ارس و وجود اسناد و مدارک در این باب سخن گفته اند. خوب بود که با انتشار آن اسناد مقاله خویش را مستند و مستدل می کردند و یک رونوشت از آن اسناد را برای دفتر نماینده نیز ارسال می کردند.

نا گفته پیداست دفتر نماینده مغان ضمن اذعان به کمال اعتماد به عموم مسئولین مرتبط با این موضوع یادآور می شود در صورتی که شواهدی مبنی بر غیراستاندارد بودن آب ارس موجود باشد، همانند دو سال پیش اولین کسی که بدون ملاحظه این موضوع را اعلام و پیگیری خواهد نمود نماینده مردم شریف مغان است.

 

 

 

 

اخبار مرتبط

نظرات