- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

جنگل های مرزی جمهوری آذربایجان طعمه حریق شد

878097

“خانش خداویردی زاده” شامگاه جمعه به خبرنگار مغانه گفت: این آتش سوزی که ساعاتی پیش رخ داده، هزاران اصله انواع درختان جنگلی خودرو و نیزبخش وسیعی از پوشش گیاهی در آن سوی ارس در روبه روی روستاهای “عبادآباد” و “قره داغلو” از توابع پارس آباد را تبدیل به خاکستر کرده است.
وی، با بیان اینکه نیروهای آتش نشانی و مرزبانی هیچ اقدامی برای اطفای حریق و یا جلوگیری از گسترش دامنه آن انجام نمی دهند، ادامه داد: ما در سال های اخیر بارها شاهد وقوع آتش سوزی در جنگل های مرزی آذربایجان بوده ایم.

خداویردی زادهبا اشاره به مخاطرات زیست محیطی چنین حوادثی افزود: این اتفاق علاوه بر تخریب و تهدید محیط زیست و منابع طبیعی و بر هم زدن نظماکوسیستم منطقه ، دود غلیظ ناشی از آن سبب آلودگی هوا در مناطق مرزی شدهاست.
او، با بیان اینکه جنگل های دو طرف رود ارس مامن و زیستگاه اصلی انواع پرندگان و جانواران وحشی از جمله گراز، خوک، شغال و روباه است، بیان کرد: این آتش سوزی موجب از بین رفتن و تخریب زیستگاه ها و تلف شدن شمار قابل توجهی از این حیوانات وحشی شده است.

به گفته وی، این آتش سوزی به علت اینکه رود ارس از بین جنگل های ایران و آذربایجان عبور می کند، نمی تواند جنگل های ما را تهدید کند.

“تیمور سلطان پور” از ساکنان روستای “قره داغلو” نیز به خبرنگار مغانه، گفت: دود غلیظ ناشی از آتش سوزی جنگل های مرزی جمهوری آذربایجان، آسمان روستاهای مرزی را فراگرفته است.

وی، با بیان اینکه آتش سوزی درختان جنگلی آن سوی رودخانه ی مرزی ارس به ضوح قابل مشاهده است، افزود: اگر آذربایجان نسبت به مهار این آتش سوزی اقدام نکند، شعاع دود و زبانه های آتش دامنگیر بخش های زیادی از جنگل ها و بیشه زارهای مرزی آن کشور خواهد شد.