امروز: پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : می 25th, 2015 6:52 | کد خبر : 11707 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

جعفرآباد مغان میزبان جشنواره ملی کوچ عشایر

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل گفت: در آستانه آغاز کوچ عشایر شاهسون هفتم خرداد جشنواره ملی کوچ عشایر اردبیل در منطقه جعفرآباد مغان برگزار می شود.

به گزارش مغانه از روابط عمومی امور عشایر استان ، قادر هنرمند روز دوشنبه با تاکید بر لزوم پرهیز عشایر از کوچ زود هنگام افزود: این جشنواره با حضور طوایف ۳۴ گانه عشایر استان و هفت استان عشایر نشین همجوار با استان بستری برای نمایش پتانسیل های عشایر اردبیل است.

هنرمند گفت: در این جشنواره فرهنگ و هنر ، آداب و رسوم و برخی از تولیدات جامعه عشایری استان اردبیل به نمایش گذاشته می شود.

جمعیت عشایری استان اردبیل ۸۰ هزار نفر است که این تعداد در ۵۷۲ قشلاق ، هفت زیست بوم ، ۵۱ سامانه ، ۴۵ طایفه مستقل و بیش از یک هزار و ۵۰۰ اوبه زندگی

می کنند.

عشایر استان اردبیل هر سال در بهار با حضور در دامنه سبلان و ییلاقات سرسبز در ۲۵۰ هزار هکتار مراتع اقدام به چرای دام های خود و گذران زندگی می کنند.

جمعیت استان اردبیل شش درصد از جمعیت استان را به خود اختصاص داده اند.

عشایر استان همه ساله ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز ، ۴۳ هزار تن شیر ، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر و یک هزار و ۵۰۰ تن پشم و ۱۳ هزار و ۶۰۰ متر مربع صنایع دستی تولید می کنند.

برخی از عشایر عشایر استان به شغل باغبانی و کشاورزی نیز مشغول هستند ولی در مجموع تولیدات عشایر استان از لحاظ وزنی ۱۵۹ هزار تن و از لحاظ ریالی دو هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است.

عشایر استان اردبیل که به ایل شاهسون معروف هستند معمولا همه ساله نیمی از سال را در قشلاقات مغان و نیمی دیگر را در ارتفاعات شهرستان مشگین شهر و در دامنه های سبلان سپری می کنند.

جعفرآباد بیله سوار مغان در شمال اردبیل قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظرات

احمد دیده باز مغانلو

قبل از هر چیز از زحمات صادقانه حضرت عالی در مدیریت امور عشایر ی استان کمال تقدیر وتشکر را دارم با توجه به اینکه در پست مدیریتی امور عشایری پارس آباد هم بودید وخودتان نیز از جوانان لایق وتوانمند عشایر منطقه هستید .از مشکلات عدید عشایر که از اهم آن به نبود آب شرب بعضی از قشلاقات می توان اشاره کرد آشنایی کامل دارید در این خصوص از حضرت عالی خواستار توجه جدی هستیم.از جمله قشلاق ساری قویی زاهد ومکائیل

ج - گنجي مغانلو

باتشکراز زحمات شبانه روزی مدیرکل محترم امورعشایراستان درراه اندازی این جشنواره ها که نماد غیرت وشجاعت ودلاورمردی این عزیزان بوده ویادآور خاطرات وتداعی بخش شهامت وتهوری آنان درمرزداری ازمیهن اسلامی درزمان طاغوتیان خواهدبود . امیدواریم برادر هنرمند ، این عشایرزاده دلسوز بادعوت ازمسئولین استانی دراین جشنواره ضمن آشنایی با آداب وسنن این ایل غیور ازمشکلات وکمبودهای این قشر زحمت کش نیز اطلاع رسانی نماید .

اسلام

با سلام و عرض ادب خدمت هم ولایتی های عزیز
از اینکه دوباره با این جشنواره جون تازه ای دادید صمیمانه از شما مسئولان دلسوز بی نهایت سپاسگذارم.

مغانلو

با سلام
احتراما به استحضار مسئولین محترم می رساند برپایی جشن کوچ عشایر هیچ مشکلی را در زندگی عشایر حل نمیکند اگه به واقعیت مشکلات زندگی عشایر آگاه هستند چاره بهتر از این باید پیدا کرد.