امروز: شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : آوریل 20th, 2016 1:39 | کد خبر : 17824 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

جعفرآباد بیله سوار مغان میزبان جشنواره ملی کوچ عشایر

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: جشنواره ملی کوچ عشایر ۲۰ اردیبهشت در مراتع بخش جعفرآباد شهرستان بیله سوار برگزار می شود.

مغانه- کریم حاجی زاده روز چهارشنبه در جلسه برنامه ریزی ششمین جشنواره ملی کوچ عشایر با بیان اینکه تاریخ ایران زمین آکنده از روحیه غیرت و سلحشوری جامعه عشایری است افزود: عشایر نقش ارتباطی مناسبی بین محیط و انسان برقرار کرده اند.
او برگزاری جشنواره های ملی کوچ عشایر را عامل موثری در افزایش ظرفیت های گردشگری روستایی استان دانست و گفت: برگزاری این جشنواره ملی به تقویت صنایع دستی روستایی و توسعه اقامتگاه های بوم گردی در استان منجر خواهد شد.
وی خواستار توسعه فرهنگ عشایر ایرانی در سطح ملی و بین المللی شد و بر لزوم استفاده از مشاوران حرفه ای و متخصص و کمک گرفتن از مدل های موفق جهانی برای فعال سازی اکو کمپ های عشایری تاکید کرد.
فرماندار بیله سوار مغان نیز در این جلسه گفت: دبیری جشنواره ملی کوچ عشایر بر عهده میراث فرهنگی و اجرای جشنواره نیز بر عهده امور عشایر خواهد بود.
آرام حلیم برگزاری ششمین جشنواره کوچ عشایر در این شهرستان را فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت های اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی عشایر استان دانست و خواستار همکاری و هماهنگی تمامی دستگاه های اجرایی استان در این جشنواره ملی شد.
او اظهار کرد: زندگی عشایری نمونه بارز اقتصاد مقاومتی در جامعه است و در طول تاریخ معیشت عشایر به صورت خودکفا و مستقل مبتنی بر فعالیت های قومی و قبیله ای بوده و به عنوان قشر تولیدکننده نقش اساسی در توسعه اقتصادی کشور داشته اند.
وی با اشاره به اینکه عشایر به عنوان تولیدکنندگان محصولات دامی و صنایع دستی همواره نقش بسزایی در جوامع محلی و منطقه ‌ای داشته‌اند افزود: این جشنواره و گردهمایی‌ ها فرصتی را برای آنها فراهم خواهد کرد تا بازارهای عرضه محصولات خود را گسترش دهند.
حلیم با بیان اینکه ششمین جشنواره کوچ عشایر امسال متفاوت تر و مطلوب تر از سال های گذشته برگزار خواهد شد گفت: در کنار معرفی آداب ، رسوم و فرهنگ های عشایری مختلف توانمندی ها و جاذبه های زیبا و ناشناخته زندگی و کوچ عشایری نیز در این جشنواره به نمایش گذاشته می شود.
مدیرکل امور عشایری استان اردبیل نیز جشنواره کوچ عشایر را فرصت مناسبی برای معرفی قابلیت‌ ها و ظرفیت‌ های دشت مغان و عشایر استان اردبیل دانست و گفت: با برنامه ‌ریزی و هماهنگی ‌های لازم عملکردی مناسب و شایسته در این حوزه داشته و قابلیت‌ های این قشر عظیم برای شرکت‌ کنندگان در جشنواره معرفی و شناسانده می شود.
قادر هنرمند از دعوت ۲۰ استان عشایرخیز کشور برای کیفی سازی برگزاری این جشنواره خبر داد تا با حضور در این جشنواره ملی آداب و رسوم و توانمندی های عشایر ایل های مختلف را به نمایش بگذارند.
حدود ۵٫۶ درصد جمعیت کل عشایر کشور را عشایر استان اردبیل تشکیل می‌دهند ، عشایر این استان شامل ۴۵ طایفه و ۲۴۳ تیره هستند که با ۱٫۵ میلیون دام در مناطق ییلاقی و قشلاقی استان زندگی می‌کنند.(ایرنا)

اخبار مرتبط

نظرات