- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

جشنواره بین المللی کوچ عشایر در بیله سوار برگزار می شود

به گزارش مغانه از روابط عممی استانداری اردبیل، آرام حلیم روز سه شنبه در جلسه هماهنگی برگزاری جشنواره ملی کوچ عشایر در بیله سوار افزود: زمان برگزاری این جشنواره که در اواسط سال جاری خواهد بود بزودی بررسی و اعلام خواهد شد.

وی بیان کرد: این منطقه استعدادها و ظرفیت خوبی دارد و روحیه میهمان نوازی و فرهنگ دوستی مردم زمینه مناسبی برای برگزاری جشنواره های مختلف در این شهرستان فراهم کرده است.

وی گفت: ۳۹ درصد جمعیت عشایری استان اردبیل در شهرستان بیله سوار ساکن هستند و با توجه به گستردگی قشلاق عشایر نشین در بیله سوار ، عشایر منطقه دارای ثبت ملی بوده و این شهرستان شایستگی میزبانی این جشنواره را دارد.

حلیم اظهار کرد: به لحاظ حساسیت و اهمیت جشنواره بیش از دو میلیارد ریال اعتبار برای این جشنواره پیش بینی شده و با بسیج تمام امکانات منطقه و بکارگیری توان استان برگزاری این جشنواره فراتر از سطح بین المللی نیز پیش بینی می شود.

او افزود: چون این نام بلند شهرستان بیله سوار مغان همیشه با مبارزات تاریخی عشایری در تاریخ نامی آشنا دارد انتظار داریم اهالی بیله سوار و جعفرآباد در برگزاری هر چه باشکوه تر این جشنواره کمال همکاری را داشته باشند.

در این جلسه محمد ابراهیمی معاون فرماندار بیله سوار به عنوان مسوول هماهنگی جشنواره ملی و بین المللی شهرستان بیله سوار معرفی شد.

بیله سوار مغان در شمال اردبیل و در نوار مرزی جمهوری آذربایجان قرار دارد.

جمعیت عشایر استان اردبیل ۶۶ هزار و ۵۰۰ نفر و در قالب ۱۲ هزار و ۸۰۰ خانوار بوده که به نگهداری یک و نیم میلیون راس دام مشغول هستند.

عشایر استان از ۴۵ طایفه مستقل تشکیل شده که همه ساله در یک هزار و ۵۲۷ اوبا ، ۵۲۷ قشلاق ، ۲۳۷ ییلاق ، هفت زیست بوم و ۵۱ سامانه زندگی می کنند.

در مقایسه با جمعیت عشایری کشور عشایر شاهسون اردبیل ۶/۵ درصد از جمعیت عشایر کشور را تشکیل می دهند و در قیاس با جمعیت استان اردبیل شش درصد از جمعیت استان را به خود اختصاص داده اند.

عشایر استان همه ساله ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز ، ۴۳ هزار تن شیر ، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر و یک هزار و ۵۰۰ تن پشم و ۱۳ هزار و ۶۰۰ متر مربع صنایع دستی تولید می کنند.

برخی از عشایر عشایر استان به شغل باغبانی و کشاورزی نیز مشغول هستند ولی در مجموع تولیدات عشایر استان از لحاظ وزنی ۱۵۹ هزار تن و از لحاظ ریالی دو هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است.

عشایر استان اردبیل که به ایل شاهسون معروف هستند معمولا همه ساله نیمی از سال را در قشلاقات مغان و نیمی دیگر را در ییلاقات ارتفاعات شهرستان مشگین شهر و در دامنه های سبلان سپری می کنند.