- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

جشنواره سراسری ورنی در پارس‌آباد برگزار می‌شود

به گزارش مغانه به نقل از تسنیم، علیرضا دباغ‌ عبداللهی بعد از ظهر امروز در جلسه هم‌اندیشی پژوهشگران صنایع دستی و فعالان این عرصه در اردبیل اظهار داشت: با توجه به اینکه تولید ورنی در استان‌های شمال غرب کشور انجام می‌شود، در این جشنواره از این استان‌ها دعوت کردیم تا در قالب مسابقه‌ای که برگزار می‌شود شرکت کرده و محصول منحصر به فرد خود را در حوزه ورنی به نمایش بگذارند.

وی از ساخت و رونمایی کتاب ورنی مغان در این جشنواره خبر داد و افزود: این کتاب به همت شهروز جدیدی مغان نوشته شده و مربوط به مقالات و اصول فنی در بافت ورنی است که علاقمندان می‌توانند از آن استفاده کنند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با تاکید بر ضرورت پژوهش و تحقیق در حوزه تولیدات صنایع دستی بیان کرد: ما در گرامیداشت هفته پژوهش سعی کردیم تا از فعالان این عرصه در استان اردبیل تجلیل کنیم.

عبداللهی تصریح کرد: در این نشست از پژوهشگران دانشگاهی حوزه دانشجویی، حوزه میراث فرهنگی و پژوهشگر نمونه در ثبت معنوی صنایع دستی تجیلل می‌کنیم و هدف‌مان ایجاد تعامل بیشتر بین تولیدکنندگان علمی و دانشگاهی است.

وی از تلاش و پیگیری برای اجرا و برگزاری جلسات منظم شورای صنایع دستی استان خبر داد و گفت: قرار است این شورا در هفته نخست دی‌ماه تشکیل شود تا در یک بستر قانونی بتوانیم برنامه‌ها و هدفگذری‌هایمان را به انجام برسانیم.

معان صنایع دستی استان اردبیل اظهار کرد: این شورا با هدف ارائه راهکارهای توسعه صنایع دستی فعالیت می‌کند و در حال حاضر صنایع دستی با وجود ظرفیت‌های ممتاز در عرضه و معرفی به بازارهای جهانی با مشکلاتی روبه‌روست که امیدواریم این مشکلات و نارسایی برطرف شود.

عبداللهی با اشاره به فعالیت بیش از 30 هزار صنعتگر صنایع دستی بیان کرد: بالغ بر 50 هزار فعال در این عرصه حضور قوی دارند اما تنها 70 درصد آنها صاحب کارت شناسایی شده و تحت پوشش بیمه هستند.

وی از پوشش 285 منطقه روستایی در قالب تولید صنایع دستی خبر داد و گفت: 4 هزار مجوز مشاغل خانگی در روستاها صادر شده و در این مدت 25 هزار نفر آموزش صنایع دستی دیده‌اند.

معان صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل تصریح کرد: 17 هزار شغل پایدار در عرصه صنایع دستی شکل گرفته و شاهد پرداخت 7 میلیارد تومان تسهیلات مشاغل صنایع دستی بودیم که 30 درصد صادرات غیرنفتی استان اردبیل را تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه در سال‌های آینده تلاش بر این است تا با انسجام‌بخشی فعالیت‌ها در این حوزه برنامه‌ریزی‌ها و هدفگذاری‌ها نیز به شکل صحیح به انجام برسد، افزود: انتظار می‌رود صنایع دستی زمینه خوبی را برای ایجاد فرصت‌های اشتغال برابر فراهم آورد.