- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

تولید روزانه شیر خام در کشت و صنعت مغان به 130تن افزایش یافت

به گزارش روز چهارشنبه مغانه، اروجعلی محمدی در آیین جشن افزایش تولید شیر در کشت و صنعت و دامپروری مغان با تبریک دهه مبارک فجر و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای بهمن 57، افزود: سالانه به طور متوسط 40هزار تن شیر خام در مجتمع دامپروری این شرکت تولید و در کارخانه لبنیات شرکت فراوری می شود.

وی با بیان اینکه در 10ماهه سال جاری بیش از 36هزار تن شیر خام در این شرکت تولید شده است، پیش بینی کرد با عملیاتی شدن برنامه های تدوین شده ، از جمله بازسازی ایستگاه های موجود، تامین زیرساخت ها و آسایش دام و سرمایه گذاری در طرح توسعه و در نهایت افزایش گله ، میزان استحصال شیر خام در این بنگاه بزرگ اقتصادی و صنعتی به 80هزار تن در سال برسد.

وی با بیان اینکه مجتمع دامپروری کشت و صنعت مغان با 12هزار و 466راس دام در شمار معدود گاوداری های بزرگ صنعتی کشور قرار دارد، ادامه داد: در حال حاضر حدود 70درصد شیر صنعتی استان اردبیل را این شرکت تولید می کند.

او درآمد سالانه مجتمع دامپروری شرکت مغان را حدود 700میلیارد ریال اعلام و بیان کرد: هم اکنون سهم کشت و صنعت و دامپروری مغان از کل تولید صنعتی شیر کشور 1/2درصد است.

محمدی با اعلام اینکه به لحاظ افزایش بی سابقه میزان استحصال شیر خام، کارخانه لبنیات شرکت مغان با وجود استفاده از تمام ظرفیت ، توان فرآوری و تصفیه کل شیر تولیدی را ندارد، اضافه کرد: ما به همین خاطر یک واحد کارخانه لبنیات در اردبیل اجاره کردیم و در این کارخانه 30نوع محصول لبنی تولید و با نام تجاری مغانه به بازار مصرف عرضه خواهیم کرد.

مدیر عامل کشت و صنعت مغان با اشاره به ظرفیت های و قابلیت های منحصر به فرد مجتمع دامپروری این شرکت گفت: ظرفیت و استعداد لازم برای افزایش سه برابری میزان تولید در این مجمتع وجود دارد.

وی در ادامه به توانمندی های بی نظیر شرکت مغان در تولید انواع بذر محصولات کشاورزی اشاره کرد و افزود: کشت و صنعت مغان این توان و قابلیت را دارد که بذور کشاورزی از جمله بذر گندم مورد نیاز مناطق دیم و آبی را با کیفیت بالا تامین کند.

او آب فراوان، خاک زراعی مرغوب، آب و هوای مساعد را از ویژگی های برجسته و بی بدیل پارس آبادمغان عنوان و اضافه کرد: این منطقه استعداد و توان دوبار کشت در یک سال زراعی را دارد .

محمدی با بیان اینکه شرکت آب منطقه ای نباید کشاورزان را از انجام کشت ثانویه منع و یا محدودیتی در این زمینه اعمال کند، گفت: شرکت آب منطقه ای باید به جای ممانعت از کشت دوم، با مهار آب های مرزی ، ذخیره به موقع و کافی آب مورد نیاز بخش کشاورزی در پشت سدها و مدیریت صحیح منابع آبی ، زارعان را به کشت دوم محصولات کشاورزی ترغیب کنند.

وی با قدردانی از مقام عظمای ولایت به خاطر تخصیص هشت میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای مهار آب های مرزی، بر ضرورت ترویج کشت گلخانه ای محصولات زراعی و اجرای طرح های آبیاری نوین در منطقه تاکید کرد.

او همچنین بر راه اندازی دانشگاه بین المللی و ایجاد رشته در مقاطع تحصیلات تکملی و دکترا در این دانشگاه تاکید کرد و گفت: رونق کشت و صنعت و دامپروری مغان باعث رونق و پیشرفت منطقه و استان می شود.

وی با بیان اینکه در ماه های گذشته طرح ها و برنامه های مهمی در این شرکت اجرا شده و یا در دست اجراست، اضافه کرد: شرکت کشت و صنعت و دامپروری در سایه تلاش و کوشش خالصانه و صادقانه کلیه کارکنان و کارگران و برنامه ریزی اصولی و منطقی و استفاده بهینه از امکانات موجود، در مسیر پیشرفت و توسعه قرار گرفته است.

مدیر عامل کشت و صنعت مغان به سرمایه گذاری کلان دولت در بخش آب و خاک منطقه و نیز اهمیت شبکه پایاب سد خداآفرین اشاره و بیان کرد: انقلاب صنعتی و اقتصادی عظیمی در این منطقه در حال شکل گیری است.

وی با استناد به فرمایش امام راحل مبنی بر اینکه “اساس استقلال ایران کشاورزی است”، گفت: اگر دولت های بعد از انقلاب اسلامی این فرمایش امام (ره) را نصب العین خود قرار می دادند و به آن جامه عمل می پوشاندند، وضعمان خیلی بهتر از این بود.

شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در پارس‌آباد با داشتن اراضی وسیع کشاورزی 2 هزار و 600 هکتار باغ‌های میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولیدی دیگر یکی از شرکت‌های منحصر‌بفرد کشور است.

پارس آباد مغان در شمالی ترین نقطه ی استان اردبیل واقع است.