امروز: چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : ژوئن 16th, 2014 11:21 | کد خبر : 5224 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

تولیدکنندگان نمونه بخش کشاورزی پارس آبادمغان تجلیل شدند

همزمان با هفته جهادکشاورزی، از تولیدکنندگان برتر و نمونه بخش کشاورزی شهرستان مرزی پارس آباد تجلیل شد.

IMG_0105

به گزارش مغانه، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل در این آیین گفت: هم اکنون حدود 40درصد اشتغال استان، وابسته به بخش کشاورزی است.

اسدالله محسن زاده افزود: اردبیل جزو معدود استان هایی است که بخش کشاورزی آن به عنوان محور اصلی توسعه مطرح است.

وی، با بیان اینکه استان اردبیل 09/1 درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده، گفت: در زمان حاضر ،سهم این استان از تولید محصولات کشاورزی کشور حدود چهار درصد است.

IMG_0061

وی، با اعلام اینکه 100درصد بذر سورگوم موردنیاز کشور و بیش از 80درصد نیاز کشور به بذر ذرت در استان اردبیل و پارس آباد تولید می شود، ادامه داد: این استان در تولید محصول سیب زمینی رتبه نخست و در برخی سال ها مقام دوم را کسب کرده است که این از توانمندی و ظرفیت بالای استان در بخش کشوری حکایت دارد.

او، از رشد سه برابری میزان تولید محصولات زراعی در این استان نسبت به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: انصافاً بعد از انقلاب به بخش کشاورزی توجه زیادی شده است .

محسن زاده، با اشاره به کاهش منابع آبی و کمبود بارندگی ها در استان، اظهار کرد: میانگین بارندگی در سال جاری نسبت به 10سال گذشته و پارس آبادف 20تا30درصد کاهش نشان می دهد.

وی، برضرورت مدیریت صحیح و استفاده علمی و اصولی از آب های موجود تاکید کرد و گفت: آبیاری شبانه مزارع، نقش مهمی در جلوگیری از پرت و هدررفت آب زراعی دارد.

IMG_0020

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، با بیان اینکه حدود 60درصد مساحت استان اردبیل، جزو اراضی ملی است، بیان کرد: یک میلیون و 15هزار هکتار مرتع و 64هزار هکتار اراضی جنگلی در این استان وجود دارد.

محسن زاده، مراتع قشلاقی مغان و ییلاقی سبلان را از نوع درجه یک و منحصربه فردترین مراتع کشور اعلام و اضافه کرد: حدود سه درصد علوفه کشور در مراتع استان اردبیل و عمدتاً در مغان تولید می شود.

وی، تضعیف پوشش گیاهی و استفاده ناصحیح از مراتع و جنگل ها و منابع طبیعی را از علل اصلی کاهش منابع آبی و خشک شدن چشمه ها و قنوات استان عنوان و بیان کرد: باید به صورت مطلوب و بهینه از مراتع و عرصه های ملی بهره برداری و از منابع تجدید شونده و جنگل ها صیانت و پاسداری کنیم. در غیر اینصورت نسل های بعدی ما را مذمت خواهند کرد چرا که ما امانتدار این نعمت های الهی برای نسل های بعدی هستیم.

به گزارش مغانه، پخش کلیپ، اجرای موسیقی سنتی ، نمایش طنز و قرائت شعر از دیگر برنامه های این همایش بود.

در این مراسم از حدود 30 نفر از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی پارس آباد با اهدای لوح و هدیه تجلیل شد.

در این آیین همچنین مدیران برخی دستگاه های دولتی به خاطر همکاری تنگاتنگ با جهادکشاورزی و محسن آزادی خبرنگار صداوسیما، علی رضا ارژنگی از خبرنگاران فعال استان و منطقه و اسدالله فولادی خبرنگار خبرگزاری ایرنا و سردبیر نشریه محلی مغانه به لحاظ پوشش مناسب اخبار و فعالیت های مدیریت جهادکشاورزی پارس آباد با اعطای لوح سپاس و هدیه تجلیل شدند.

 

نظرات