- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

توضیحات دفتر نماینده پارس آباد و بیله سوار در باره خبر آلودگی آب ارس/ دستگاه پایش آنلاین به زودی در سد میل و مغان نصب می شود

به گزارش روز یکشنبه مغانه، متن کامل این توضیحات که از طریق ایمیل برای پایگاه خبری تحلیلی مغانه ارسال شده است در پی می آید:

باسمه تعالی

مدیریت محترم سایت وزین مغانه

ضمن عرض سلام و مسئلت توفیق روز افزون برای حضرتعالی و مجموعه مغانه، پیرو انتشار مقالات و تحلیل های متعددی که اولا بدرستی باعث حساس شدن مردم و مسئولین شده و در ثانی گاها با ادبیات احساسی و شورانگیز ولی فاقد مباحث تخصصی و مستند و بعضا دارای سوء تعبیر ها و اشتباهات موجبات نگرانی مردم و وهن مسئولین گردیده مطلب زیر از باب اطلاع عموم مردم جهت درج در سایت به حضور شریف ایفاد میگردد.

عباس برومند

مسئول دفتر نماینده شهرستان های پارس آباد مغان و بیله سوار مغان

ضمن تقدیم سلام و عرض ادب محضر مردم شریف مغان با توجه به مطرح شدن مطالب ضد و نقیض در باره سلامت آب شرب پارس آباد مغان و سلامت آب رود ارس لازم دیدیم یک جمع بندی از کلیات این موضوع منتشر نمائیم که ذیلا ارائه می گردد.

ابتدا باید اذعان کرد که موضوع رسانه ای کردن مسائل تخصصی و عمومی دو وجه دارد.

وجه اول ایجاد حساسیت در مسئولین برای تسریع در اقدامات و بروز حساسیت در مردم برای مطالبه نتیجه، که این امر بسیار شایسته و ستودنی و مایه خیر و برکت می باشد.

اما وجه دوم مطرح کردن موضوعات در رسانه ها، بدون اطلاع رسانی کافی، ایجاد هیجانات و نگرانیها و چه بسا رشد شایعات و انحراف موضوع در افکار عمومی است که این امر موجب هرج و مرج و ایجاد بستری برای سوء استفاده های افراد سودجوست.

مطلبی که در این خصوص حائز اهمیت است این است که مسئولی که یک موضوع را رسانه ای می کند آیا این موضوع را در مراجع رسمی پیگیری نموده و آیا این اعلام عمومی در جهت ایجاد حساسیت و تسریع در اقدامات مسئولین ذی ربط صورت گرفته است؟؟ اگر چنین باشد بسیار ستودنی است.

در خصوص موضوع آلودگی آب ارس همانطور که مردم شریف مستحضرند نتایج اقدامات سال گذشته مسئولین در شرف نتیجه بخشی و بروز عملی است و از نظر اینجانب صحیح نیست وقتی مسئولین ظرف روزهای آینده ایستگاه پایش آنلاین ارس را افتتاح خواهد نمود چنین جنجال رسانه ای بر علیه آنها شکل بگیرد. البته مردم آگاه تر از آن هستند که این افتتاح قریب الوقوع را به مصاحبه اخیر برخی دوستان ربط بدهند. زیرا همگان از پروسه طولانی خرید تجهیزات از خارج کشور مطلعند.

از نظر اینجانب و با توجه به شواهد و اقدامات صورت گرفته موضوع ورود پسماند صنعتی که مورد تائید مراجع ذی ربط می باشد با سابقه طرح مکرر آن در تریبون های رسمی توسط نماینده مجلس ، استاندار و معاون رئیس جمهور، طی سال های اخیر موضوعی است که در دولت فعلی به صورت جدی پیگیری شده و تا به امروز نتایج مبارکی داشته است و صد البته باید تا حصول نتیجه مطلوب دنبال شود.

اما اینکه برخی از هموطنان و خصوصا اصحاب جراید و احیانا برخی مسئولان در التهاب هیجانات و بازی های رسانه ای به دام خلاف گویی و شعارزدگی افتاده و با تکیه بر سخنان تائید نشده و شایعات (مثل آلودگی رادیواکتیو یا پسماند هسته ای) باعث بروز هیجانات و نگرانی های بی مورد در بین مردم شوند و موجبات وهن مسئولین و سلب اعتماد عمومی از دستگاه های حساسی مثل اداره امور آب، محیط زیست و شبکه بهداشت گردند به هیچ وجه نه تنها کمکی به حل معضل اصلی (ورود پساب و آلودگی های شیمیایی) نمی کند بلکه از بین بردن اثر منفی چنین رفتار غیر مسئولانه ای سال ها زمان می برد.

بنابراین ضمن دعوت عموم مردم و اصحاب رسانه به حفظ آرامش و عدم اظهارنظر بر اساس شایعات و شنیده   های تائید نشده توسط مراجع دولتی و غیر دولتی، انتظار می رود با پرهیز از اظهارنظرهای غیر دقیق و غیرکارشناسانه به شایعات و نگرانی های عمومی بی مورد دامن زده نشود.

دفتر نماینده شهرستان های پارس آباد مغان و بیله سوار مغان ضمن اذعان به اینکه نماینده متخصص حوزه های یاد شده نیست تاکید می کند که نماینده مردم به جهت جایگاه عالی نظارتی خویش در سال ۹۲ با رجوع به گزارش های مسئولین ذی ربط و متخصصین، موضوع ورود پساب صنعتی را پیش از هر مسئولی در دولت یا سایر نمایندگان در تریبون های علنی اعلام نموده و خواستار رسیدگی سریع و جدی مسئولین گردید و اظهار نظرهای ایشان با استناد به مدارک و شواهد متخصصین امر و مراجع ذی ربط می باشد و هیچ اظهار نظر غیردقیق و غیرکارشناسی و شخصی در این زمینه نداشته اند.

امروز نیز ضمن تاکید بر لزوم قطع کامل ورود هرگونه پساب صنعتی به ارس، ضمن تشکر از اقدامات مسئولین در زمینه ایجاد قریب الوقوع ایستگاه پایش دائمی ارس در شهرستان پارس آباد و مذاکرات متعدد مقامات عالی کشور با مسئولین بلند مرتبه کشور همسایه، خواستار تسریع در تکمیل اقدامات یاد شده بوده و با استناد به آزمایش های متعدد مراجع ذی صلاح (اداره امور آب شهرستان و استان و اداره کل محیط زیست استان) مبنی بر استاندارد بودن آب ارس، بهمردم شریف مغان اعلام می دارد که لازم است از کسانی که این اقدامات مسئولین را بدون دلیل و سند زیر سوال قرار داده و ادعای عدم صداقت مسئولین را مطرح می کنند یک سوال پرسیده شود. اگر دلیلی بر ادعایتان دارید چرا تا کنون یک کپی از اسناد آلودگی ارس به پسماند هسته ای و استاندارد نبودن آن ارائه نکرده اید؟؟

نا گفته پیداست دفتر نماینده مغان ضمن اذعان به کمال اعتماد به عموم مسئولین مرتبط با این موضوع یادآور می شود در صورتی که شواهدی مبنی بر غیراستاندارد بودن آب ارس موجود باشد، همانند دو سال پیش اولین کسی که بدون ملاحظه این موضوع را اعلام و پیگیری خواهد نمود نماینده مردم شریف مغان است.

اکنون چند سوال مطرح می باشد.

۱- آیا ورود پسماند هسته ای توسط مراجع تخصصی دولتی یا غیر دولتی تائید شده است؟؟

خیر. تا کنون هیچ آزمایشی چنین موضوعی را تائید نکرده است. و مباحثی در حد شایعه مطرح بوده ولی هیچ آزمایش دولتی یا غیر دولتی تا به این لحظه این موضوع را تائید نکرده است. حتی یک تصویر از نتیجه آزمایشی که وجود مواد رادیواکتیو را در آب ارس تائید کند نه توسط مراجع دولتی نه توسط مراجع غیردولتی ارائه نشده است.

در بین تمامی اظهار نظر کنندگان هیچ کدام ورود پسماند هسته ای به ارس را تائید نکرده اند. در این میان آقای پیر موذن به ورود فاضلاب نیروگاه هسته ای اشاره داشته اند که این مورد هم توسط هیچ کدام از مقامات اظهار نظر کننده (نه سازمان محیط زیست نه امور آب و وزارت نیرو) تائید نشده است. و خود ایشان نیز تا کنون منبع این اظهار نظرشان را اعلام نکرده اند یا مدرک یا نتیجه آزمایشی مبنی بر تائید این امر ارائه ننموده اند.

۲- آیا ورود پساب صنعتی به ارس توسط مراجع تخصصی دولتی یا غیر دولتی تائید شده است؟؟

بله. در مقاطع مختلف مسئولان از این امر انتقاد کرده اند.

۳- آیا ورود پساب صنعتی به ارس به هر میزان (کم یا زیاد) مورد قبول است؟؟

خیر. همه مسئولین به این موضوع انتقاد کرده و مسئولین ذی صلاح پیگیر قطع کامل ورود پساب صنعتی به ارس هستند.

۴- آیا وجود فلزات سنگین به هر میزان موجب غیرقابل شرب بودن آب ارس می باشد؟؟

خیر. مطابق اظهار نظر مسئولان و متخصصین تجاوز میزان فلزات سنگین از محدوده معینی تهدید کننده سلامت عمومی است.

۵-آیا آب شرب پارس آباد بطور مداوم آزمایش می شود؟

بله. تصفیه خانه آب پارس آباد مطابق دستورالعمل کشوری هفته ای یک بار آب تصفیه شده را نمونه برداری کرده و مورد آزمایش قرار می دهد.

۶-آیا استاندارد بودن میزان فلزات سنگین در آب ارس ورود پساب صنعتی به این رودخانه را توجیه می کند؟

خیر. همه مسئولین دست اندر کار خواستار قطع ورود پساب صنعتی به آب ارس بوده و هستند.

۷- تا کنون چه اقداماتی صورت گرفته است؟

در دولت فعلی با هشدار نماینده مردم در تاریخ ۲۷/۸/۹۲ در جلسه معارفه استاندار اردبیل با حضور وزیر کشور و مسئولین کشوری و استانی این موضوع مطرح گردید.

سازمان حفاظت از محیط زیست پس از بررسی های کارشناسی و تائید ورود پساب صنعتی به رود ارس اعلام کرد اقدامات زیر باید صورت بگیرد:

ضمنا موضوع انتخاب مکان ایستگاهها، تعیین شاخصهای نمونه­برداری و تواتر نمونه­برداری مورد تاکید قرار گرفت.

پس از این اتفاقات در مقاطع مختلف فعالیت های صورت گرفته و اخبار به شرح زیر می باشد:

موضوعی که باقی می ماند این است که طرح مجدد موضوع آلودگی ارس در مقطعی که به زودی دستگاه های پایش آنلاین نصب خواهند شد و احتمالا نتیجه مذاکرات با طرف ارمنی اعلام خواهد شد چه کمکی به روند پیگیری موضوع می کند؟؟ چرا در چندماه گذشته این موضوع مطرح نمی شد تا مسئولین به فعالیت خود سرعت ببخشند؟؟ دلیل طرح موضوع در زمان نزدیک به عملی شدن وعده های مسئولین چیست؟

اگر تاکید بر روی موضوع برای ایجاد حساسیت مسئولین مربوطه و سرعت بخشیدن به روند فعالیت ها بوده است چرا به جای سوال از مسئولین و کشاندن آنها به کمیسیون های تخصصی مجلس و طرح موضوع در فراکسیون محیط زیست این موضوع در رسانه ها و آنهم با طرح موضوع تائید نشده فاضلاب نیروگاه اتمی و ایجاد حساسیت و نگرانی در بین مردم مغان کلید خورد؟؟

 در پایان سابقه بررسی این امر در دوره نماینده فعلی و اقدامات انجام شده مسئولین تا به امروز با راجاع به خبرگزاری های رسمی به شرح زیر ارائه می گردد.

این موضوع در دولت فعلی اولین بار توسط نماینده مغان و در جلسه معارفه استاندار اردبیل مطرح شد.
سپس با پیگیری های مسئولین این امر در بالاترین سطح پیگیری شده و یک سال بعد شاهد اولین نتایج آن بودیم که ذیلا تاریخچه این موضوع با ارجاع به مطبوعات ارائه می شود:

همانطور که همگان مستحضرند نماینده مغان در مراسم معارفه استاندار فعلی اردبیل در تاریخ ۲۷/۸/۱۳۹۲ علی زغم اینکه وقتی برای سخنرانی نمایندگان در نظر گرفته نشده بود برای طرح مشکلات منطقه در حضور مسئولین کشوری و تمام مسئولین استان و در اولین روز استانداری جناب دکتر خدابخش پشت تریبون رفت و با صراحت مشکلات عدیده مردم مغان را بیان کرد و خواستار چاره جویی شد.

یکی از اصلی ترین فرازهای نطق ایشان مسئله آلودگی آب ارس به پساب صنعتی کارخانه جات ارمنستان بود. جهت استحضار لینک اخبار یاد شده آورده شده است:

خبر گزاری فارس :

از ادعای عجیب وزیر کشور تا رک‌گویی نماینده پارس‌آباد

سایت شخصی نماینده مغان:

آب شرب پارس‌آباد آلوده به فاضلاب صنعتی است

سایت اعتدال پرس:

حاشیه نگاری مراسم معارفه استاندار اردبیل / از صحبت قابل تامل وزیر کشور تا رک گویی نماینده پارس آباد

خانم ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در تاریخ ۲۹/۷/۱۳۹۳ اعلام کرد تفاهم نامه ای مبنی بر پایش زیست محیطی رود مرزی ارس با وزیر محیط زیست ارمنستان به امضا رسیده است:

دیدار وزیر محیط زیست ارمنستان با ابتکار/ برنامه پایش رودخانه ارس تدوین می شود

سپس یک هفته بعد خانم ابتکار مجددا از مذاکره با ارمنستان در سطح بالاتری خبر داد و افزود که ایشان به همراه معاون اول رئیس جمهور این موضوع را با نخست وزیر ارمنستان مطرح کرده و خواستار تسریع در رفع ورود این پساب ها به ارس گردیده اند:

واکنش ابتکار به آلودگی شیمیایی آب ارس

اما جنجالی ترین اظهار نظر بر می گردد به ۱۳/۴/۹۴ که یکی از نمایندگان استان که عضو فراکسیون محیط زیست می باشد اظهار نظر کرده است که آلودگی آب ارس محدود به پساب صنعتی نبوده و فاضلاب نیروگاه اتمی ارمنستان نیز وارد رود ارس می شود، وی همچنین اضافه کرده است که عامل شیوع سزطان در مغان احتمالا مربوط به همین آلودگی است:

“فاضلاب نیروگاه اتمی و کارخانه آلومینیوم کشور ارمنستان به رود خانه ارس سرازیر شده و آب ارس را آلوده می کند.این پساب ها حاوی فلزات سنگین بوده و می تواندیکی از عوامل شیوع سرطان در منطقه مغان استان اردبیل باشد که سالانه هزاران نفر را به کام مرگ می کشاند.”

ایشان منبع این اطلاعات را اعلام نکرد.

کنسرسیوم ایران، آذربایجان و ارمنستان درباره آلودگی ارس تشکیل شود

پس از این اظهار نظر، نماینده پارس آباد واکنش نشان داده و اعلام کرد که با توجه به نتایج آزمایشات و اعلان نظر کارشناسان، آب ارس از لحاظ سلامت در حد استاندارد است:

“ما بعد از طرح مباحث مختلف در احتمال آلودگی رودخانه ارس به برخی از مواد آلاینده صنعتی از سوی کشورهای همسایه از مسئولان امر و کارشناسان زبده وزارت نیرو خواستیم تا موضوع را مورد بحث و بررسی قرار دهند که در نتیجه آزمایش‌ها نشان داد هیچگونه آلودگی در آب این رود وجود ندارد.

نماینده مردم پارس‌آباد و بیله‌سوار در مجلس شورای اسلامی افزود: ما تمام تلاشمان را با همکاری دستگاه‌های متولی در حوزه وزارت نیرو و محیط زیست به کار گرفتیم تا ضمن ارتقای استاندارد و بهداشتی بودن سلامت آب شرب و کشاورزی دشت مغان بتوانیم جلوی برخی از دخالت‌های کشورهای همسایه در احتمال آلودگی‌ها بگیریم که در این ارتباط تلاش جدی بر تقویت ارتباط با مسئولان کشوری و استانی است تا زمینه و بستر توسعه پایدار در تامین آب شرب و کشاورزی اهالی منطقه فراهم آید.”

البته انتخاب تیتر از سوی خبرگزاری فارس کمی شبهه انگیز شد. چون نماینده در اظهارات خود ورود پسماند هسته ای نیروگاه اتمی ارمنستان تکذیب کرده اند که خبرنگار فارس در تیتر خود پسماند صنعتی را بکار برده است، ضمن اینکه نماینده مغان آلوده نبودن آب با توجه به نتایج آزمایشات را مطرح کرده و در مورد ورود پساب اظهار نظر نکرده است. (اشتباه بین پسماند هسته ای و پساب صنعتی)

ورود پسماند صنعتی به ارس شایعه است/سالم بودن آب شرب مغان

در تاریخ ۲۱/۴/۹۴ نیز مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این خصوص اظهار نظر کرده است ایشان طی مصاحبه ای عنوان نموده است که اولا موضوع وجود رادیواکتیو در آب ارس تا کنون در هیچ کدام از آزمایشهای صورت گرفته تائید نشده است، هم چنین در خصوص ارتباط سرطان با آلودگی آب ارس نیز گفته است که منشا سرطان در مغان رادیواکتیو نیست و می تواند منشا دیگری داشته باشد.

“عوامل مختلف از جمله مواد شیمیایی، تابش نور خورشید، دخانیات، مواد پلاستیکی، نوع تغذیه و سیستم غذایی می تواند منشا سرطان باشد اما باید براساس کیفی سازی علت ابتلا به سرطان مشخص شود.”

رودخانه مرزی ارس پایش می شود

نماینده مغان در تاریخ ۲۴/۴/۱۳۹۴ در اظهار نظر دیگری مجددا انتقال پسماند سوخت نیروگاه ارمنستان به رود ارس را تکذیب کرد و از نصب قریب الوقوع دستگاه پایش آنلاین در سد میل مغان خبر داد:

دستگاه پایش آنلاین در سد میل و مغان نصب می‌شود

دفتر نماینده مغان ضمن تاکید مجدد بر لزوم ارتقای کیفی آب شرب مغان و قطع ورود هر مقدار از پساب صنعتی به رود ارس، این اطمینان را به مردم شریف مغان می دهد که بر خلاف اظهار نظر برخی افراد کم اطلاع موضوع ناسالم بودن آب شرب و کشاورزی که تهدید کننده سلامت عمومی است به هیچ وجه یک موضوع قابل کتمان نیست. چطور ممکن است چیزی که در سطح معاون اول رئیس جمهور در حال پیگیری است و در فراکسیون محیط زیست مجلس مورد بحث و پیگیری قرار گرفته و بسیاری از مسئولان در موردش اظهار نظر کرده اند یک راز امنیتی باشد. وقتی در خصوص پساب صنعتی تا سطح معاون اول رئیس جمهور به کشور خاطی هشدار می دهند چطور ممکن است در خصوص موضوع خطرناکتری مثل پسماند هسته ای سکوت اختیار شود؟؟

6 Comments (Open | Close)

6 Comments To "توضیحات دفتر نماینده پارس آباد و بیله سوار در باره خبر آلودگی آب ارس/ دستگاه پایش آنلاین به زودی در سد میل و مغان نصب می شود"

#1 Comment By عاشق مغان On 2015/07/19 @ 9:27 ق.ظ

آقای مهندس عباس برومند(فرزند سردار رشید اسلام و نطام سیف الدین برومند )ضمن تشکر از ارایه مطالب بصورت شفاف و کامل امیدواریم دفتر نماینده محترم منطقه که مسولیت آن با شما هست اخرین خبرها دراین مورد را به مردم بدهد.

#2 Comment By ناشناس On 2015/07/19 @ 3:09 ب.ظ

اونوقت شما که میگین هیچ ازمایش رادیو اکتیوی صورت نگرفته ایا بهتر نیست برای اطمینان خاطر مردم این ازمایش روی اب ارس انجام گیرد؟؟؟

#3 Comment By ناشناس On 2015/07/19 @ 4:13 ب.ظ

چرخش ۱۸۰ درجه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

۲- آیا ورود پساب صنعتی به ارس توسط مراجع تخصصی دولتی یا غیر دولتی تائید شده است؟؟

بله

۳- آیا ورود پساب صنعتی به ارس به هر میزان (کم یا زیاد) مورد قبول است؟؟

خیر

#4 Comment By پرهام On 2015/07/19 @ 5:44 ب.ظ

ورود پساب های صنعتی به رودخانه ارس زمانی اهمیت ومضربودنش مشخص خواهدشد که محصولات تولیدی به کشورهای دیگرصادروبا استانداردهاومعیارهای آنان سنجیده شود والا ماهم میدانیم شهروند درجه چندیم برادرعباس خان ؟!خودتان را اذیت نکنید

#5 Comment By حسین On 2015/07/19 @ 7:47 ب.ظ

داداش نا شناس بند سه یعنی حتی کم اش قابل قبول نیست و نباید ریخته بشه

#6 Comment By رضا On 2015/07/20 @ 12:20 ب.ظ

خدایا شکر دفتر نماینده ما یک دفعه در زمان شروع نمایند گی برومند فعال شده بوده والان هم که عمر نمایندگی اش با شیب تند رو به پایین است فعال شده برای تبلیغات . ودر ضمن همه مردم مغان از بچه ۱۰ ساله گرفته تا پیر مرد لب گور می دانند چندین سال است اب شهرستان پارس اباد الوده است و همچنین دستگاه پیشرفته در تصفیه خانه نیست و پس نتیجه می گیرم که اب شهرستان پارس اباد الوده است وهیچ مسئول محلی از ترس برکناری اش این حرف ها تایید نمی کند و در پایان از نماینده اردبیل که شجاعت به خرج داد این حرف را در خبر گزاری های مختلف فاش کرد بلکه نماینده و سایر مسولان زیر ربط پارس اباد مغان که خود را به خواب زدگی زداند از خواب بیدار شوند ولی گویا نماینده ما خواب نرفته بوده فقطچشمانش رابسته بوده زودتر ازسایرین از خواب بیدارشده تا یک مانور سیاسی دهد یعنی من هستم ان هم با در نظر کرفتن احساسات مردم.