- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

توصیه های معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی پارس آباد به مسافران نوروزی

به گزارش مغانه، با فرا رسیدن تعطیلات نوروزی، برخی از هموطنان مسافرت با هواپیما را ترجیح می‌دهند، برخی بلیت قطار رزرو می‌کنند، بعضی‌ها با اتوبوس می‌روند و برخی دیگر دوست دارند با خودرو شخصی سفر کنند.
فراهم کردن مقدمات سفر یکی از مهمترین و حساس ترین اقداماتی است که علاقه مندان به سفرهای نوروزی با خودروی شخصی باید بیش از سایرین در نظر داشته باشند.
پیش از آغاز مسافرت با خودروی شخصی، لازم است به نکاتی توجه و لوازم مورد نیاز سفر فراهم شود تا سفری آرام با خاطره ای خوش به جا بماند.
رعایت نکات ایمنی و بهداشتی برای رسیدن به مقصد به همراه سلامت کامل همه اعضای خانواده ازجمله این موارد است.

بررسی وضعیت سلامت خودرو
پیش از سفر خودروی خود را بررسی کنید تا بدون عیب و نقص باشد. آنرا به یک تعمیرگاه مجاز و قابل اعتماد ببرید و از سلامت کامل آن اطمینان حاصل کنید.
وضع لاستیک‌ها و میزان باد آنها، وضعیت ترمز، آب رادیاتور، روغن کلاچ ترمز و موتور را بررسی کنید.
آینه‌ها به خصوص آینه های دوطرف را بررسی کنید و اگر تیغه‌های برف‌پاک‌کن کثیف یا شکسته بود، آنها را تعویض کنید.
وسایل و تجهیزات ضروری مانند لاستیک زاپاس، جک، آچار، زنجیر چرخ، روغن و یک بطری آب برای خودرو در صندوق عقب به همراه داشته باشید.
از قرار دادن وسایل اضافی مانند لباس، بالش یا کیف در مقابل شیشه های عقب خودرو که مانع دید می‌شود، خودداری کنید.
پیش از اینکه موتور خودرو را روشن کنید، در صورت لزوم عینک آفتابی بزنید و کمربند ایمنی را ببندید. از همراه کناری خود و سرنشینان عقب خودرو نیز بخواهید کمربند ایمنی خود را ببندند.

برای رانندگی آماده و سرحال باشید
بیداری شبانه و کاهش هوشیاری عامل بسیار خطرناکی در بروز تصادفات مرگبار است که متاسفانه اغلب افراد بخصوص رانندگان آن را دست کم می گیرند.
برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقات ناگواری لازم است راننده پیش از شروع سفر دستکم هشت ساعت خواب کامل داشته باشد، از مصرف خوراکی ها و داروهای خواب آور جلوگیری کند و در صورت بروز خواب آلودگی در کنار جاده توقف کرده و به استراحت بپردازد.
در هنگام رانندگی تاحد امکان از گفت و گو با سرنشینان جلوگیری کرده و در صورت گوش دادن به رادیو یا ضبط، صدای آن را کوتاه کرده تا از بروز حواس پرتی و سردردهای ناشی از گوش دادن به صداهای بلند جلوگیری شود.

به همراه داشتن لوازم برای یک گردش بین راهی
بسیاری از افرادی که با خودروی خود سفر می کنند، مایلند در بین راه اقامتی کوتاه داشته و ضمن استراحت و رفع خستگی، از مناظر طبیعی در طول مسیر بهره ببرند.
برای داشتن یک سفر بی خطر، از به همراه بردن اجاق گازهای کوچک مانند گاز پیک نیک جلوگیری شود چراکه به همراه داشتن اینگونه ملزومات در مواقع بروز تصادفات رانندگی می توانند بسیار حادثه ساز باشند.
می توان به جای به همراه داشتن اینگونه وسایل، تنها یک فندک یا کبریت به همراه داشت و با استفاده از چوب های خشک در فضایی مناسب به برپایی آتش و خوردن یک چای داغ پرداخت.
یا می توان از فلاسک های کوچک برای تهیه چای استفاده کرد که راحت تر و بی دردسرتر هستند.
به همراه داشتن زیرانداز، لباس گرم، ظروف یکبار مصرف و سبک وزن، مواد غذایی و خوراکی های سرد نیز برای یک اقامت و گردش بین راهی ضروری به نظر می رسد.
بهتر است از خوردن غذاهای بین راهی جلوگیری کرده و تا رسیدن به مقصد برای سرحال بودن بیشتر، تنها به خوردن غذاهای ساده مبادرت شود.
بطورکلی، واژه نوروز از دیرباز واژه سفر را نیز همواره به دنبال داشته است. ورود عمو نوروز و رفتن ننه سرما خود دو سفری هستند که در افسانه های ایرانی به عنوان بخشی از فرهنگ نوروزی ما ایرانیان به آن اشاره شده است.

معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی پارس آباد- اداره آموزش همگانی و مشارکت عمومی

1 Comment (Open | Close)

1 Comment To "توصیه های معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی پارس آباد به مسافران نوروزی"

#1 Comment By بهزاد فرهودی On 2015/03/17 @ 7:54 ق.ظ

امیدوارم همشهریان عزیز همکاری های لازم را با نیروی انتظامی داشته و تا حدالامکان دنبال شادی هایی باشند که خدایی نکرده چهارشنبه سوری را به کام خود و دیگران تلخ شود.پیشاپیش فرا رسیدن چهارشنبه سوری را به هموطنان عزیزم تبریک عرض می کنم.