- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

توسعه مجتمع دامپروری شرکت مغان با 10 هزار تلیسه مدنظر است/ تولید شیر پاک کشور در مغان

به گزارش مغانه، اروجعلی محمدی پیش از ظهر امروز در جلسه ستاد ساماندهی عشایر در حاشیه کشت و صنعت مغان و پارس اظهار کرد: قرار بود امسال هزار تلیسه در کشت و صنعت مغان به فروش برسد که ما نه تنها جلوی این کار را گرفتیم بلکه رأی به توسعه کشت و صنعت مغان دادیم.

وی با یادآوری اینکه عشایر منطقه نیز بعد از اسکان باید پرورش محصولات دامی و تولیدات خودشان را به سمت صنعتی‌ شدن سوق دهند، افزود: اگر این امر اتفاق بیفتد ما یک هشتم شیر کشور را می‌توانیم با مرغوبیت ویژه تولید کرده و مشکلاتی که امروز در شیر تولیدی کشور به وجود آمده با تولید کاملاً طبیعی و برگرفته از دامپروری صنعتی به انجام برسانیم.

مدیرعامل کشت و صنعت و دامپروری مغان با قدردانی از تلاش و همت تیم اجرایی و اقتصادی استان اردبیل که برخلاف مدیران سابق با خلوص و تکیه بر دانایی بیشتر در پیشبرد اهداف سعی وافری دارند، گفت: ما باید نگرشمان را به مغان و زندگی عشایری تغییر دهیم چراکه اگر این نگرش تغییر پیدا کند ما قادر خواهیم بود تمام اراضی مغان را به که شکل آبی کشت و داشت می‌شود به سمت کشاورزی و دامپروری صنعتی حرکت دهیم.

محمدی با یادآوری اینکه ما مصمم به واگذاری 5 هزار و 400 هکتار زمین برای عشایر حاشیه‌نشین کشت و صنعت و دامپروری مغان هستیم، بیان کرد: با اعمال نفوذ محلی و برخی بدسلیقگی‌ها مصوبه دولت گذشته خوب اجرا نشده و در حقیقت با این رویه نامناسب به این دو شرکت چوب حراج زدند.

این مسئول با یادآوری اینکه باید عشایر و قشلاقات ابقایی و انتقالی بر اساس مصوبه دولت تعیین تکلیف می‌شد و به هر یک از ساکنان نیز 3 هکتار زمین واگذار می‌شد، ادامه داد: به دلایل مختلف اجرای این طرح با تاخیر و تعلل روبه‌رو شده که به شکل صحیح نتوانستیم این واگذاری‌ها را به موقع و با تامین زیرساخت‌‌های مورد نیاز انجام دهیم.

مدیرعامل کشت و صنعت و دامپروری مغان افزود: نگهداری 30 هزار راس گوسفند توسط یکی از ساکنان قشلاقات منجر به سوء استفاده‌ها و تخریب در اراضی کشاورزی کشت و صنعت شده به طوری که یک سوم محصولات ما از این بابت خسارت دیده و یک شرایط نامناسب به وجود آمده است.

محمدی به دو مشکل اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح با واگذاری کشت و صنعت مغان با بخش خصوصی در قالب اجرای اصل 44 یک تضاد و تعارضی را به وجود آورده و در ثانی عزم ملی و جدی برای اجرای کامل مصوبات گذشته وجود ندارد که امیدواریم در سفر اخیر رئیس جمهور با پیشنهاد مسئولان استانی اعتبار لازم برای سر و سامان دادن به عشایر منطقه که حواشی و معضلات جدی را برای کشت و صنعت ایجاد کرده‌اند در نظر گرفته شود چراکه ما انتظار داریم انتقالی‌ها به موقع انتقال یافته و قشلاقات ابقایی نیز به معنای واقعی ابقا شود تا آسایش و آرامش برای کشت و صنعت مغان فراهم آمده و تولیدات این شرکت دچار خسارت نشود.

مدیرعامل کشت و صنعت و دامپروری مغان افزود: همه ما همدل و هم‌راستا هستیم تا برای همیشه این معضل را با همکاری دستگاه‌های حاکمیتی مدیران کشت و صنعت مغان و پارس و خود عشایر منطقه برطرف کنیم تا سازمان‌های غیررسمی معادله را به هم نزده و به شدت نیز با سوء استفاده‌کنندگان در این زمینه برخورد شود.

محمدی ضرورت اجرای تصمیمات را از مجرای قانونی و بررسی کارگروه‌های تخصصی یادآور شد و اظهار کرد: ما هیچ مشکلی را در این زمینه احساس نمی‌کنیم و امیدواریم هر چه سریع‌تر موانع و مشکلات برطرف شود.

اراضی کشت و صنعت هیچ معارضی ندارد

این مسئول با یادآوری اینکه اکثر اراضی کشت و صنعت دارای سند رسمی است و هیچ معارضی برای آنها وجود ندارد، گفت: ما نباید اجازه دهیم هر کس به هر بهانه‌ای مدعی زمین‌های کشت و صنعت و دامپروری مغان باشد چراکه این ادعاها روند کار را با مشکل مواجه می‌کند در حالی که بنده به صراحت اعلام می‌کنم در اراضی واگذار شده کشت و صنعت به عشایر منطقه هیچ معارضی وجود ندارد و ادعای مطرح شده کذب و بی‌اساس است هر چند که ما یقین داریم برخی از این ادعاها با هدف سوء استفاده مطرح شده است.

مدیرعامل کشت و صنعت و دامپروری مغان از رئیس دادگستری و مسئولان انتظامی و اجرایی خواست تا به صورت جدی و قاطع به ادعا رسیدگی و بر حقانیت کشت و صنعت حکم دهند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، محمدی در پایان سخنان خود با ابراز تاسف از تجاوز برخی از عشایر و روستانشینان منطقه به اراضی و محصولات تولیدی این شرکت افزود: امور عشایری باید هر چه سریع‌تر پروانه چرای روستاییان منطقه را که زمین زراعی در اختیار گرفته‌اند باطل کند چراکه برخی از ادعاها در این زمینه درست و صحیح به نظر نمی‌رسد.