امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
زمان انتشار : آگوست 13th, 2014 5:50 | کد خبر : 6470 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

توسعه مجتمع دامپروری شرکت مغان با 10 هزار تلیسه مدنظر است/ تولید شیر پاک کشور در مغان

مدیرعامل کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: ما با افزایش پرورش و نگهداری 10 هزار تلیسه تلاش می‌کنیم تا دامپروری صنعتی خودمان را توسعه جدی ببخشیم.

به گزارش مغانه، اروجعلی محمدی پیش از ظهر امروز در جلسه ستاد ساماندهی عشایر در حاشیه کشت و صنعت مغان و پارس اظهار کرد: قرار بود امسال هزار تلیسه در کشت و صنعت مغان به فروش برسد که ما نه تنها جلوی این کار را گرفتیم بلکه رأی به توسعه کشت و صنعت مغان دادیم.

وی با یادآوری اینکه عشایر منطقه نیز بعد از اسکان باید پرورش محصولات دامی و تولیدات خودشان را به سمت صنعتی‌ شدن سوق دهند، افزود: اگر این امر اتفاق بیفتد ما یک هشتم شیر کشور را می‌توانیم با مرغوبیت ویژه تولید کرده و مشکلاتی که امروز در شیر تولیدی کشور به وجود آمده با تولید کاملاً طبیعی و برگرفته از دامپروری صنعتی به انجام برسانیم.

مدیرعامل کشت و صنعت و دامپروری مغان با قدردانی از تلاش و همت تیم اجرایی و اقتصادی استان اردبیل که برخلاف مدیران سابق با خلوص و تکیه بر دانایی بیشتر در پیشبرد اهداف سعی وافری دارند، گفت: ما باید نگرشمان را به مغان و زندگی عشایری تغییر دهیم چراکه اگر این نگرش تغییر پیدا کند ما قادر خواهیم بود تمام اراضی مغان را به که شکل آبی کشت و داشت می‌شود به سمت کشاورزی و دامپروری صنعتی حرکت دهیم.

محمدی با یادآوری اینکه ما مصمم به واگذاری 5 هزار و 400 هکتار زمین برای عشایر حاشیه‌نشین کشت و صنعت و دامپروری مغان هستیم، بیان کرد: با اعمال نفوذ محلی و برخی بدسلیقگی‌ها مصوبه دولت گذشته خوب اجرا نشده و در حقیقت با این رویه نامناسب به این دو شرکت چوب حراج زدند.

این مسئول با یادآوری اینکه باید عشایر و قشلاقات ابقایی و انتقالی بر اساس مصوبه دولت تعیین تکلیف می‌شد و به هر یک از ساکنان نیز 3 هکتار زمین واگذار می‌شد، ادامه داد: به دلایل مختلف اجرای این طرح با تاخیر و تعلل روبه‌رو شده که به شکل صحیح نتوانستیم این واگذاری‌ها را به موقع و با تامین زیرساخت‌‌های مورد نیاز انجام دهیم.

مدیرعامل کشت و صنعت و دامپروری مغان افزود: نگهداری 30 هزار راس گوسفند توسط یکی از ساکنان قشلاقات منجر به سوء استفاده‌ها و تخریب در اراضی کشاورزی کشت و صنعت شده به طوری که یک سوم محصولات ما از این بابت خسارت دیده و یک شرایط نامناسب به وجود آمده است.

محمدی به دو مشکل اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح با واگذاری کشت و صنعت مغان با بخش خصوصی در قالب اجرای اصل 44 یک تضاد و تعارضی را به وجود آورده و در ثانی عزم ملی و جدی برای اجرای کامل مصوبات گذشته وجود ندارد که امیدواریم در سفر اخیر رئیس جمهور با پیشنهاد مسئولان استانی اعتبار لازم برای سر و سامان دادن به عشایر منطقه که حواشی و معضلات جدی را برای کشت و صنعت ایجاد کرده‌اند در نظر گرفته شود چراکه ما انتظار داریم انتقالی‌ها به موقع انتقال یافته و قشلاقات ابقایی نیز به معنای واقعی ابقا شود تا آسایش و آرامش برای کشت و صنعت مغان فراهم آمده و تولیدات این شرکت دچار خسارت نشود.

مدیرعامل کشت و صنعت و دامپروری مغان افزود: همه ما همدل و هم‌راستا هستیم تا برای همیشه این معضل را با همکاری دستگاه‌های حاکمیتی مدیران کشت و صنعت مغان و پارس و خود عشایر منطقه برطرف کنیم تا سازمان‌های غیررسمی معادله را به هم نزده و به شدت نیز با سوء استفاده‌کنندگان در این زمینه برخورد شود.

محمدی ضرورت اجرای تصمیمات را از مجرای قانونی و بررسی کارگروه‌های تخصصی یادآور شد و اظهار کرد: ما هیچ مشکلی را در این زمینه احساس نمی‌کنیم و امیدواریم هر چه سریع‌تر موانع و مشکلات برطرف شود.

اراضی کشت و صنعت هیچ معارضی ندارد

این مسئول با یادآوری اینکه اکثر اراضی کشت و صنعت دارای سند رسمی است و هیچ معارضی برای آنها وجود ندارد، گفت: ما نباید اجازه دهیم هر کس به هر بهانه‌ای مدعی زمین‌های کشت و صنعت و دامپروری مغان باشد چراکه این ادعاها روند کار را با مشکل مواجه می‌کند در حالی که بنده به صراحت اعلام می‌کنم در اراضی واگذار شده کشت و صنعت به عشایر منطقه هیچ معارضی وجود ندارد و ادعای مطرح شده کذب و بی‌اساس است هر چند که ما یقین داریم برخی از این ادعاها با هدف سوء استفاده مطرح شده است.

مدیرعامل کشت و صنعت و دامپروری مغان از رئیس دادگستری و مسئولان انتظامی و اجرایی خواست تا به صورت جدی و قاطع به ادعا رسیدگی و بر حقانیت کشت و صنعت حکم دهند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، محمدی در پایان سخنان خود با ابراز تاسف از تجاوز برخی از عشایر و روستانشینان منطقه به اراضی و محصولات تولیدی این شرکت افزود: امور عشایری باید هر چه سریع‌تر پروانه چرای روستاییان منطقه را که زمین زراعی در اختیار گرفته‌اند باطل کند چراکه برخی از ادعاها در این زمینه درست و صحیح به نظر نمی‌رسد.

اخبار مرتبط

نظرات