امروز: جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : اکتبر 7th, 2015 7:52 | کد خبر : 14160 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

تهدیدهای کشتار غیر مجازدام در پارس آبادمغان

کشتار و عرضه غیر مجاز و غیر بهداشتی دام و طیور در شهرستان پارس آبادمغان به مشکل و معضل بزرگی تبدیل شده و از تهدیدها و مخاطره های جدی علیه بهداشت و سلامت عمومی جامعه محسوب می شود.

به گزارش مغانه، در حالی شاهد فعالیت عاملان کشتار و عرضه غیرمجاز و غیرقانونی دام و طیور در سطح این منطقه هستیم که این شهرستان چندین سال است دارای مدرن ترین کشتارگاه صنعتی دام و طیور می باشد.

به رغم وجود این کشتارگاه های استاندارد و پیشرفته که با سرمایه گذاری و صرف اعتبار کلان توسط بخش غیر دولتی راه اندازی شده، همه روزه هزاران راس دام سبک و سنگین و هزاران قطعه مرغ در قصابی های منطقه به صورت غیر بهداشتی و بدون نظارت و دور از چشم ماموران شبکه دامپزشکی ذبح و عرضه می شود.

عاملان کشتار غیرمجاز دام از طرفی با ریختن فضولات و امعاء و احشای حاصل از ذبح دام در فضای باز و در مبادی ورودی و خروجی شهرها و روستاها، علاوه بر آلودگی‌های زیست محیطی، نقش مهمی در اشاعه و انتقال انواع بیماری‌ها دارند.

متاسفانه فرمانداران قبلی و فعلی و مسئولان ذیربط برای رفع این مشکل اساسی منطقه، تنها به برگزاری جلسات بسنده کرده اند و هیچ تصمیم قاطع و بازدارنده ای در این خصوص اتخاذ نشده است.

در این جلسات و نشست ها بارها فرمانداران گذشته و حال از برخورد شدید و بدون اغماض با قصابان غیرمجاز و نظارت جدی بر نحوه عرضه گوشت در سطح شهرستان خبر دادند که با کمال تاسف در حد حرف باقی مانده است.

احمدی فرماندار محترم شهرستان مرزی پارس آباد مغان ، در جلسه اخیر که با حضور دادستان محترم و سایر اعضاء و بویژه رییس شبکه بهداشت و درمان و رییس شبکه دامپزشکی شهرستان و شهردار شهر برگزار شد در مورد کشتار غیر مجاز دام و طیور تاکید کرد برابر قانون هر گونه کشتار باید در کشتارگاه استاندارد و کاملابهداشتی صورت گیرد که متاسفانه تاکیدات و فرمایشات ایشان تاکنون خروجی نداشته و با متخلفان نیز بر خورد قاطع و عملی از سوی مسئولان ذیربط صورت نگرفته است .

اکثر قصابان و عده ای فرصت طلب کشتار، دام های سبک و سنگین را بعد محبوس کردن و بستن با طناب در انظار عمومی و در مقابل قصابی و دید مردم وشهروندان، به روش کاملا قدیمی و سنتی در داخل شهر ودر کنار جاده های مواصلاتی به مرکز استان انجام می دهند .

کشتارغیر قانونی و غیر بهداشتی دام و طیور علاوه بر مخدوش کردن سیمای شهر و روستا، موجب بروز و شیوع انواع بیماریهای مشترک بین انسان و دام می شود که جا دارد مسئولان مربوطه به خصوص دادستان محترم به عنوان مدعی العموم با برخورد قاطع و قانونی بساط قصابی ها و مراکز کشتار غیرمجاز دام و طیور را برچیند.

شهرستان مرزی پارس آباد مغان به عنوان دومین شهرسان پر جمعیت استان با داشتن حدود یک میلیون راس دام و طیور در بخش خصوصی و دولتی و بزرگترین مجتمع دامپروری در شرکتهای کشت و صنعت و دامپروری مغان و پارس در شمالغرب کشور ودر کناره های رودخانه پر آب ارس ودر مجاورت کشور آذربایجان واقع است .

*علی رضا ارژنگی

اخبار مرتبط

نظرات

افشار

آقای ارژنگی به یکی از دردهای مهم شهرستان پارس آباد اشاره کردند و این یک واقعیت تلخ است که ما مردم پارس آباد با آن دست به گریبانیم. مسئولان مربوطه هر روز کشتارهای غیرمجاز و غیر بهداشتی را می بینند ولی بی تفاوت از کنار آن می گذرند. به نظر بنده این مسئولان فقط به اتخاذ تصمیم و مصوبه اتکفا خواهند کرد هیچ عمل بازدارنده ای انجام نخواهند داد لذا مردم باید خود از خرید گوشت از قصابی های غیرمجاز خودداری کنند.

ناشناس

مردم باید با راه اندازی و حمایت از کمپین نخریدن گوشت از مراکز و قصابی های غیر مجاز با عاملان کشتار غیر مجاز دام مقابله کنند. برخی از قصابی های روستاهای … گوسفند را جلوی مغازه خود می بندند و آنرا به نمایش می گذارند ولی گوشت بز و شاید گوشتهای آلوده تحویل مردم می دهند.

همشهري

دغدغه آقای ارژنگی تهدیدهای کشتار غیر مجازدام در پارس آبادمغان نیست؛ بلکه دارن خودشیرینی میکنن تا اینجوری به آگهی چرب و نرم از آقای توفیقی بگیرن…. تایید نظرم رو آقای فولادی بزن که نزنی جفا کردی

دوست

همشهری عزیز که نام همشهری را برای بیان نظرخود انتخاب کردی حتما جنابعالی اوضاع وخیم توزیع گوشت شهرستان را نمی بینید ویا اینکه اصلاً در شهرستان پارس آباد اقامت ندارید فارغ از هرگونه بهره برداری آقای ارژنگی موضوع گوشت های توزیعی غیرمجاز از مسائل اصلی شهرستان بوده ونیاز به همت مسئولین می باشد،شاید باورنکنید من از نزدیک شاهد گوشتی بودم که خیلی بلحاظ رنگ وظاهر گوشت خوبی نشان می داد ولی بعداً متوجه شدم که جزء گوشتهای مریض وآلوده بوده واز نزدیک نیز شاهد امحاء آن شدم ….حال شما به وجدان خود نگاه کنید وبه افزایش آمار سرطان وبیماریهای مشترک انسان ودام و……فقط خواهشاً اول واقع بین باشید بعد مصلحت اندیش نه اینکه اول خودبین باشید وبعد مصلحت اندیش

ناشناس

به نظر بنده آقای ارژنگی بجا و شایسته این موضوع را بررسی کردند و انتظار میرود دامپزشکان محترم هم در محل کشتار گاه حضور یابند و هم در محل فروش (قصابی) در این صورت است که کنترل گوشت خوب انجام میشود

روحی

هیچ امیدی به برچیدن بساط قصابی ها و عاملان کشتار غیر مجاز دام نیست. مسئولان فقط بلدند حرف بزنند و مصوبه تصویب کنند تا برای خود و دستگاه مربوطه عملکرد تنظیم کنند. در ضمن تشکر از آقای ارژنگی که به یکی از مشکلات اساسی شهرمان به خوبی اشاره کرده اند.

بردیا

عده ای قصابی ها در پارس اباد به یک راس گوسفند کشتار مجازبا مهر دامپزشکی اقدام می کنند که برای چند روزی در قناره ها آویزان میکنند ونمی فروشند ودر باطن از کشتار غیر مجاز برای مردم اقدام می کنند انشااله که مسئولین مربوطه دقت لازم را در این مورد داشته باشند