- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

تلاش ناموفق کماندوهای آمریکایی برای نجات خلبان اردنی

به گزارش پایگاه اینترنتی «آی بی تایمز» انگلیس، کماندوهای آمریکایی شب گذشته برای نجات خلبان اردنی به محل نگهداری وی در سوریه حمله کرده اند ولی این عملیات شکست خورده است.

بر اساس این گزارش، یک تیم از رنجرهای آمریکایی شب گذشته به نقطه ای در 20 کیلومتری شرق شهر رقه، که پایتخت حکومت خودخوانده داعش است، حمله می کنند تا «معاذ الکساسبه» خلبان جوان اردنی و چند اسیر دیگر را از دست داعش آزاد کنند که این حمله به شکست انجامیده است.

بر اساس گفته های ابوابراهیم، از اعضای کمپین ضدداعش در سوریه، دیشب در مجموع، نیروهای ائتلاف 12 بار به مواضع داعش در رقه حمله کرده اند که دست آخر، کماندوهای آمریکایی در نجات گروگانان غربی و خلبان اردنی ناموفق بوده اند.

وی گفته که پس از حمله جنگنده های ائتلاف، پهپهادهای مجهز به موشک هم مواضع داعش را زیر آتش سنگین گرفته اند تا نفوذ و پیش روی رنجرها به سمت محل نگهداری گروگانان، تسهیل شود.

این گزارش می افزاید، در منطقه «روملیا» در شمال شرق شهر رقه، دو هلیکوپتر ترابری مجهز به لانچ پدهای پرتاب موشک، برای فرود آمدن و پیاده کردن رنجرها، اقدام به شلیک به سمت موضع فرود کردند که با آتش متقابل عوامل داعش، نیروهای ویژه آمریکا نتوانسته اندحتی از هلیکوپتر خود پیاده شوند.

هلیکوپترها دقیقاً قصد فرود در خیابان السقیه را داشته اند که پس از روبرو شدن با حجم سنگین آتش داعش و مقاومت تروریست ها، محل را ترک کرده اند.

خلبان آمریکایی تصمیم می گیرد که در یک منطقه روستایی به نام «العکرشی» در نزدیکی رقه فرود بیاید که در آنجا هم، مقاومت نیروهای داعش مانع از فرود زبده ترین کماندوهای پنتاگون شد.

منطقه العکرشی برای نیروهای ویژه آمریکا ناشناخته نیست، تیر ماه سال جاری، رنجرها برای نجات خبرنگاران و امدادگران آمریکایی و انگلیسی به این روستا حمله کردند ولی حمله آنها ناموفق بود.

در حمله قبلی کماندوها توانستند وارد منطقه شوند ولی پس از درگیری سنگین با عوامل داعش، فهمیدند که گروگانان به منطقه ای دیگر منتقل شده اند.

امدادگران و خبرنگاران مزبور چند روز بعد در جلوی دوربین، سر از بدنشان جدا شد. صبح امروز هم اخباری تأیید نشده از اعدام این خلبان اردنی منتشر شد.

با توجه به حضور گسترده اتباع اردن در میان تروریست های داعش، دولت این کشور قصد داشت با رایزنی، خلبان خود را از داعش بازپس گیرد.

پدر «معاذ» هم در پیامی به عوامل داعش، پسرش را مهمان آنها خوانده بود و خواستار برخورد اسلامی با یک مهمان شده بود؛ داعش هم کمپینی اینترنتی به راه انداخته و در خصوص نحوه اعدام وی، نظرسنجی کرده بود.

عملیات رهایی گروگان در ارتش آمریکا پیش از این به نیروهای ویژه «دلتافورس» محول می شد ولی پس از شکست آنها در عملیات پنجه عقاب در صحرای طبس، این مأموریت ها به تیم 6 نیروهای ویژه نیروی دریایی (سیلز و یا SEALS TEAM VI) محول می شود.

کشتن «اسامه بن لادن» رهبر طالبان در سال 2011 در حمله به ساختمانی در «عبیت آباد» پاکستان، از جمله افتخارات این تیم نظامی است.

هنوز پنتاگون موضع رسمی در خصوص این خبر و تیم مسئول انجام این عملیات نافرجام، اتخاذ نکرده است.(فارس)