امروز: جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : جولای 25th, 2015 7:24 | کد خبر : 12889 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

تلاش برای مقابله با متجاوزان به منابع طبیعی در مغان

همه ساله بخش بزرگی از جنگل ها ، منابع طبیعی و اراضی کشاورزی که شریان های حیاتی کشور و مردم محسوب می شوند، تخریب و یا توسط سودجویان تصرف می شوند، غافل از اینکه از بین رفتن جنگل ها و مراتع ملی در نهایت باعث ضربه خوردن به اکوسیستم طبیعت شده و ضرر آن نصیب بشریت خواهد شد.

به گزارش مغانه، در دهه های اخیر تخریب شدید اراضی و مراتع طبیعی و ملی استان اردبیل محسوس بوده و سبب از بین رفتن بخشی از اراضی ملی این استان شده است.
برخی از کارشناسان معتقدند قدیمی بودن قوانین در حوزه منابع طبیعی باعث شده است تا سودجویان و زمین خواران از این موضوع سوء استفاده کنند و طی سال های گذشته بخش قابل توجهی از منابع ملی را مورد سوء استفاده قرار دهند.
گرمی مغان با ۱۰۰ هزار هکتار مرتع و ۲۵۰۰ هکتار جنگل و توده های جنگلی در شمال اردبیل قرار دارد و یکی از مناطق حساس از لحاظ تخریب و تصرف منابع طبیعی محسوب می شود.
«بهنام دانا» کارشناس ارشد منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: طبیعت دارای نظام خاص خود از تولد تا مرگ است و بدون نیاز به انسان همیشه چرخه خود را کامل کرده است. اما از زمانی که انسان با دستکاری در طبیعت نظام پیچیده آن را بر هم زده همه روزه شاهد بلایای طبیعی هستیم.
وی با بیان اینکه می توان اشتغال را در بهره برداری از جنگل ها دخیل دانست، تصریح کرد: در شرایطی که استان اردبیل از نابودی جنگل ها رنج می برد، روستائیان و سودجویان برای بهره برداری از جنگل ها با هدف فروش چوب و یا گسترش زمین های کشاورزی و احداث ویلا اقدام می کنند.
سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرمی مغان معتقد است که قوانین از صراحت و استحکام لازم برای برخورد با متصرفان اراضی ملی برخوردار هستند.
«نجاتعلی دشتی» با بیان اینکه یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرمی مغان به صورت شبانه روزی آماده دریافت و بررسی شکایات و گزارشات مردمی است افزود: با همکاری تنگاتنگ دادسرای عمومی و انقلاب گرمی و عوامل پاسگاه های انتظامی روستاهای شهرستان، هرگونه کشت محصولات در مراتع ملی قلع و قمع می شود.
وی با بیان اینکه با همکاری دستگاه های ذیربط ضمن مقابله با تملک، تصرف و تخریب منابع طبیعی با عدول کنندگان از قانون نیز برخورد می شود، افزود: در سال گذشته بیش از ۱۲۱ هکتار از مراتع این شهرستان گرمی از دست متصرفان به منابع طبیعی آزادسازی شد.
وی با بیان اینکه در سال گذشته با تشکیل ۱۴۴ پرونده تخریب مرتع، قطع درختان جنگلی و ورود دام مازاد به مراتع با متصرفان و متجاوزان به منابع ملی گرمی مغان مقابله شد گفت: این روند امسال هم با جدیت ادامه دارد.
سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرمی محدود و محصور نمودن مراتع و اراضی ملی روستا با سیم خاردار توسط افراد سودجو را موجب تضییع حقوق عامه و نارضایتی روستائیان دانست و اظهار کرد: با اخذ حکم قضایی و اجرای رفع تصرف از اراضی ملی، رضایت کامل روستانشینان جلب می شود.
پارس آباد، دیگر شهر دشت مغان نیز از لحاظ حفاظت از منابع طبیعی مقام اول استان را در اختیار دارد. طبق اظهارات رییس منابع طبیعی و آبخیزداری پارس آباد، سطح مراتع و منابع طبیعی این شهرستان بیش از ۶۵ هزار هکتار است که برای صد درصد این اراضی ملی، سند رسمی به نام دولت جمهوری اسلامی اخذ شده است.
وی مراتع پارس آباد مغان را از نوع درجه یک عنوان کرد و افزود: با برنامه های مدون حفاظت از عرصه ها، جنگل ها و منابع طبیعی این شهرستان تشدید شده است.
اما اراضی ملی شهرستان پارس آباد بدلیل مسطح بودن، مرغوبیت خاک، وفور منابع آب و سابقه اشتغال اهالی در کشاورزی همواره مورد تهدید متجاوزان قرار گرفته و در سال های گذشته بخشی از مراتع این شهرستان تخریب شده است.
هر چند که هنوز قسمت هایی از مراتع توسط افراد سودجو کشت می شود اما در سال های اخیر با تلاش مسوولان ذیربط، پیگیری های حقوقی، برخوردهای قضایی و برقراری گشت های مراقبت از تخریب دوباره بسیاری از اراضی جلوگیری و از بخش عمده ای از منابع ملی رفع تصرف شده است.
به گفته «فرهاد شهبازی» مدیر امور منابع آب پارس آباد مغان ، بیش از ۱۵۵ هکتار حریم و بستر رودخانه در این شهرستان در یک سال گذشته آزادسازی شده است.
«سرهنگ الیاس دلیر» فرمانده انتظامی شهرستان پارس آباد همکاری میان دستگاه های دولتی برای حفظ و حراست از اراضی ملی را ضروری دانست و افزود: نیروی انتظامی همانند گذشته از برخوردهای قانونی با هر نوع تجاوز به منابع طبیعی حمایت می کند.
آرام حلیم فرماندار شهرستان بیله سوار مغان نیز از رفع تصرف ۵۷۵ هکتار از اراضی ملی در بیله‌سوار در یکسال گذشته خبر داد و گفت: در این رابطه ۴۲ فرد متخلف به مراجع دقضایی معرفی شده اند.
طبیعت؛ رمز بقای بشریت است و از این رو بایستی یکی از اساسی ترین چالش های اساسی انسانها حفظ و حراست از طبیعت و منابع طبیعی باشد. موضوعی که با درک بیش از پیش اهمیت آن امروز به یکی از دغدغه حساس مسئولان تبدیل شده و نهاد‌های مختلف را با خود درگیر کرده است.
با ادامه برخوردها با متصرفان اراضی ملی و تخریب کنندگان منابع طبیعی در استان اردبیل می توان امیدوار بود که در آینده نزدیک بخش قابل توجهی از آسیب های وارد شده به منابع طبیعی این استان به ویژه در دشت زرخیز مغان جبران شود.(صداوسیما)

 

اخبار مرتبط

نظرات

ناشناس

حریم کانال اب واقع در سه راهی ایران آباد بطول چندین کیلومتر باهمکاری سازمان آب منطقه پارس آباد توسط برخی افراد که نیاز به پیگری جدی دارد مورد تصرف وبهره برداری قرار گرفته است لذا مسئولین سازمان آب می توانند در این خصوص توضیح دهند وصحت وسقم موضوع رد یا تایید نمایند .لذا دراین راستا انتظار دارد دادستانی محترم باجدیت موضوع را پیگیری نمایند.