- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

ترکان:اجرای خط آهن جلفا اصلاندوز باعث توسعه معادن مرزهای شمال غرب می شود

به گزارش مغانه به نقل از پایگاه خبری ارس تبار،مشاور عالی رئیس جمهور و دبیرشورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه کشور در نشست با مسئولان منطقه آزاد ارس با بیان اینکه این منطقه و شهر جلفا در گذشته محل ثقل ورود و خروج کالا در کشور بوده است گفت: با توجه به مناقشه قره باغ مسیر خط آهن ایران از طریق جلفا به کشور های اروپایی و cis با مشکلاتی مواجه هست که تلاش میشود موانع با طرحهای مطالعاتی و اجرایی لازم مرتفع شود .
اکبر ترکان افزود: در این راستا اجرایی کردن طرح خط آهن جلفا اصلاندوز و مطا لعات خط آهن تبریز- کلیبر- قلی بیگلو در دستور کار است تا زمینه صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای اروپایی مهیا شود.
مشاور رئیس جمهور گفت : اجرای خط آهن جلفا اصلاندوز که از حاشیه رود ارس می گذرد مزیتی است که میتواند معادن موجود در مرزهای شمال غرب را توسعه و فعال سازد.
وی همچنین منطقه قلی بیگلو را یکی از مناطق استراتزیک از جهت اقتصادی عنوان کرد و گفت : این منطقه می تواند گشایشی جدیدی در روابط ایران و جمهوری آذربایجان ایجاد کند.
مشاور رییس جمهورجمهور در بخش دیگری از سخنان خود به اتصال جنگل های ارسباران و منطقه صنعتی ورزقان به منطقه آزاد ارس اشاره کرد و گفت:بهره گیری از معدن مس سونگون و صادرات فراورده های مس به خارج کشور و همچنین احداث شهرک های ویلایی مشرف به رودخانه زیبای ارس در جنگل های ارسباران می تواند صنعت پویا و توریسم درآمد زا را در منطقه آزاد ارس نمود عینی بخشد .
دبیر شورا ی عالی مناطق آزاد با تاکید بر ادامه ساحل سازی رودخانه ارس افزایش حضور گردشگران در ایام مختلف سال را مثبت ارزیابی کرد و گفت:در این راستا باید به بحث اقامت و هتل سازی توجه ویزه داشته باشیم.
ادامه تعریض جاده کلیسا در محدوده منطقه آزاد ارس و بهره برداری از مجتمع های تجاری در طول سال جاری از موضوعات دیگری بود که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
ترکان احداث فرودگاه ارس را نیز از موضوعات مهم دیگر در توسعه این منطقه برشمرد و گفت: صادرات و ترانزیت مقوله های مهمی از توسعه اقتصادی است که باید این منطقه صنعتی روزبه روز در این راستا حرکت داشته باشد.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد در پایان این نشست، اشتغال مولد را نیز از رویکرد های اساسی مناطق آزاد کشور دانست و بر افزایش به کار گیری نیروهای تحصیل کرده در مجموعه های صنعتی تاکید کرد.

منبع:روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد ارس

2 Comments (Open | Close)

2 Comments To "ترکان:اجرای خط آهن جلفا اصلاندوز باعث توسعه معادن مرزهای شمال غرب می شود"

#1 Comment By ناشناس On 2015/05/23 @ 8:58 ق.ظ

اگه اردبیل بذاره.امیدوارم عاقبت این هم مثل منطقه ازاد نشه. من که هیچ امیدی ندارم .

#2 Comment By دلسوز مغان On 2015/05/24 @ 5:37 ب.ظ

جناب ناشناس عزیز حق با شماست اما اگر پیگیرهایی اساسی توسط مسئولان نسبت به این موضوع باشد قطعنا خط آهن جلفا-اصلاندوز به تحقق خواهد پیوست..اما کدوم مسئول دلسوز وجود دارد که از حقانیت مغان اعاده حیثیت کند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟