- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

تحلیل مباحث انتخاباتی مغان و تبعات منفی تبلیغات زودرس

هر چند به نظر نگارنده، ورود زود هنگام به مقوله انتخابات، آن هم در منطقه مظلومی همچون مغان، موضوعی کاملاً اشتباه و به دور از منطق است و یک مانع جدی برای ادامه فعالیت و تحقق برنامه‌ های دولت یازدهم و حتی نمایندگان این دور مجلس تا به حال بوده است.

اما همزمان با ورود زود هنگام کاندیدا های احتمالی مجلس شورای اسلامی به فعالیت های شبه تبلیغاتی انتخابات، در فضای مجازی و رسانه های محلی، هم اکنون شاهد اظهار نظر های آنان در هرگونه مسائل ریز و درشت جهانی، کشوری و شهرستانی هستیم. فرقی نمی کند موضوع تا چه اندازه در حوزه اختیارات و یا تخصص و توان آنهاست و یا ربط و بی ربط، اعم از مذاکرات گروه ۱+۵ گرفته تا اقتصاد، توسعه، تورم، اشتغال و زیر سوال بردن و به حاشیه کشاندن عملکرد ها و اظهار نظر های مثبت نمایندگان فعلی مردم و جالبتر اینکه مشخص هم نیست چه دلیل موجه و لازمی برای برخی ها وجود دارد که سعی در حاشیه سازی برای برخی اظهار نظرهای نمایندگان در مورد پیشرفت استان و منطقه دارند!!!

شاید برای این اشخاص، مهم آن است که عکس، مطلب و نامی از آنها برده شود و یا در سایت و رسانه های محلی برای خالی نبودن عریضه، عرض اندامی کرده باشند.ولی این عرض اندام نباید با حب و بغض همراه باشد چرا که مرز بین نقد منصفانه و تخریب، بسیار حساس و در عین حال برای اهل انصاف قابل تشخیص است.

اگر زمانی که قلم بدست می گیریم، به یاد بیاوریم که خداوند متعال به تقدس آنچه قلم می نویسد، سوگند یاد نموده است؛ قطعاً با تامل بیشتری خواهیم نگاشت. خصوصا آنکه این نگاشتن له یا علیه فردی مشخص و شناخته شده در بین مردم باشد که یقیناً مسئولیت آن دو چندان می شود .

با گذر از موضوع فوق که در زمان مناسب، مفصل بحث خواهد شد، بحث روند فعلی انتخابات در مغان مطرح می شود که انتخابات مجلس همواره به دلیل رقابت های حزبی، جناحی، فردی و گاها قومی و قبیله ای، از حساسیت های بالایی در کشور برخوردار می باشد که این حساسیت در منطقه مرزی ما بیش از هر منطقه دیگری قابل احساس است.

در این میان بازار ائتلافات و اعلام کاندیداتوری های فردی، در مغان رفته رفته گرم شده و در این میان شهرستان بیله سوار و پارس آباد، سهم به سزایی از این بازار انتخاباتی را به خود اختصاص داده اند، به طوری که اخبار رسیده از برخی منابع و محافل، چند تن از کاندیدا های احتمالی انتخابات سال آتی این حوزه انتخابیه، تا حدودی مشخص شده و در میان آنها، گاهاً نام های جالبی نیز به چشم می خورند.

حتی در انتخابات گذشته مجلس شورای اسلامی، که یکی از چهره های شبه سیاسی نیز حضور داشت و علی رغم بکار گیری ترفند های مختلف، ناکام از انتخابات بیرون آمد و قهر کنان تا به امروز ایشان در پایتخت تشریف دارند گویا باز دلش یاد هندوستان کرده و یواش یواش صدای طبل تبلیغات انتخاباتی شان در منطقه فلاکت زده مغان به گوش می رسد.

بالاخره انتخابات است و زمان اتفاقات و اقدامات غیر قابل پیش بینی! به نظر می رسد، باید منتظر ماند و دید که چه کسانی به صورت قطعی وارد گود رقابت‌ های انتخاباتی شده و چه کسی در نهایت خواهد توانست تا با کسب اکثریت آرا، به عنوان نماینده مردم راهی بهارستان شود.

رفتار شناسی انتخابات در دوره های مختلف بیانگر این واقعیت است که هر کدام از جریان ها و کاندیدا ها از یک ظرفیت خاص برای جمع آوری آرای مردم برخوردار بوده اند و جهت گیری جریان های سیاسی شهرستان هر چند به ملتهب و هیجانی شدن فضای انتخابات و افزایش مشارکت مردم انجامیده، اما کمک چندانی به تغییر مسیر آراء ننموده است.

کاندیداها به دور از وابستگی سیاسی به جناح و جریان خاص، صرفا به واسطه ویژگی های فردی، شناخت مردم، وابستگی به ایل و طایفه و میزان نفوذ، کثرت و محبوبیت آنان، خدمات مثبت، تبلیغات، استفاده از محبوبیت ریش سفیدان و افراد با نفوذ و همچنین منطقه جغرافیایی، تعداد کاندیدا ها و متغیر های دیگر همچنان خود نمایی خواهند نمود.

اما آنچه که مهم است، لزوم احساس مسئولیت مردم و سیاسیون در رابطه با انتخابات مهم و سرنوشت ساز سال آتی و در نظر گرفتن برخی صلاحدید ها در رابطه با آینده بیله سوار و پارس آباد می باشد.

امروز که رفته رفته تنور انتخابات مجلس رو به گرمی می رود، هر یک از این آقایان، با ترفند های مختلف سعی در دزدیدن قاف این مردم بیچاره را دارند، اما باید دید، هدف آنها از این اقدامات چیست و همراهان آنها چه کسانی هستند.

دوستی می گفت که آقای فلانی با یک میلیارد هزینه اولیه به میدان مبارزه انتخاباتی خواهد آمد .مگر چه خبر است؟؟ این یک میلیارد تومان کجا بوده که به آسانی تبدیل به کاغذ و چسب می شود و مبلمان زیبای شهرمان را زیبا تر می کند. ایشان می گفت چند نفر از سرمایه داران شهر این هزینه را تقبل کرده اند . آفرین بر این انسان های خیّر و … !!!

جهت اطلاع این خیرین محترم و کاندیدا های میلیاردی، که حتما مطلع هستید در این شهر پدری برای درمان دختر بچه بیمار خود، در فکر فروش “کلیه” خویش است. آیا برای کلیه آن پدرِ شرمنده از عیال و خانواده هم مشتری خوبی سراغ دارید؟؟ و یا مادری که برای تامین مخارج فرزندانش برگ انگور جمع می کند و با هزاران بد بختی و مصیبت حاصل دست رنجش را می فروشد، آیا برای برگ انگور های این مادر مشتری خیّری سراغ دارید ؟؟؟

در پایان، به جا و لازم می دانم فرازی از نامه تاریخی امام یتیمان و شیعیان به مالک اشتر را برای یادآوری به خودم و همگان متذکر شوم، که می فرمایند:(ای مالک، با مردم چنان باش، که در روز حساب که خدا را دیدار می‌کنی، عذرت پذیرفته‌ آید. که گروه ناتوانان و بینوایان به عدالت تو، نیازمندتر از دیگران‌ هستند و چنان باش که‌ برای یک یک آنان در پیشگاه خداوندی، در ادای حق ایشان، عذری توانی داشت.)

*رضا امیرپور

1 Comment (Open | Close)

1 Comment To "تحلیل مباحث انتخاباتی مغان و تبعات منفی تبلیغات زودرس"

#1 Comment By فعال سیاسی منطقه On 2015/04/05 @ 12:14 ب.ظ

انتخابات درپارس اباد مغان قبلا طایفه گرایی بوده والان به دلیل حساس بودن مجلس اینده رقابت درسراسر ایران علی الخصوص در استا ن اردبیل و شهرستان های تابع بین دوجریان سیاسی بزرگ به نام اصول گرا نزیک به احمدی نژاد واصلاح طلب نزدیک به دکتر روحانی رقابت خواهد کرد در پایان ارزوی موفقیت به هردو جریان سیاسی دارم