امروز: پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : جولای 26th, 2015 8:28 | کد خبر : 12939 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

تبسم آب در شهر تشنه

صف های طولانی دبه ها و گالن ها تشنگی شهر را فریاد می زد. مردم برای خرید آب آشامیدنی صف می بستند. بازار آب فروشان در زمستان های سرد نیز گرم بود.

به گزارش مغانه، خودروهای نیسان تانکر بر دوش هر روز در کوچه پس کوچه های شهر تشنه با بوق های ممتد برای فروش آب جولان می دادند.

گاه حوصله مردان و زنان ایستاده به صف آب سرریز می شد و با به هم خوردن صف گالن ها، نگاه های کج به همدیگر نشانه می رفت و شاید به تنش لفظی نیز می انجامید.

گرمی تنها از عطش نمی نالید بلکه بیمارستان قدیمی تخریب شده در رانش زمین نیز بر آلام پیکره این شهر افزوده بود. سردرگمی بیماران، هزینه و دردسر مراجعه به مراکز درمانی شهرهای دیگر، مسوولان را در مقابل تندترین انتقادات مردم قرار داده بود.

عطش زبانه می کشید و لب های خشک شهر مخصوصا در فصول گرم سال تاول می زد. اژدهای معضلات بهداشتی ناشی از کمبود آب دهن باز کرده بود و اشک چشم شهری که یادگار اشکانیان بود سرازیر می گشت.

در این هنگام ناگاه در صبحگاه ششم مرداد ماه سال ۱۳۷۹ با سفر مقام معظم رهبری به شهر مرزی گرمی اقیانوس مهربانی در این دشت تشنه سرازیر شد، الفبای آبادانی از سایه سارسپیدار ولایت جریان یافت،عطش کام گرمی با آب لطف فرو نشست و حکایت مردمان تشنه و صف های طولانی دبه ها و گالن های خرید آب برای همیشه به افسانه ها پیوست.

تاثر رهبر معظم انقلاب از مشاهده بی آبی و محرومیت گرمی به حدی بود که در اجتماع کم نظیر مردم که با هر وسیله ممکن برای استقبال و دیدار مولای خود در مجموعه ورزشی ایثار گرمی آمده بودند فرمود:’اگر مسوولان برای خدمت و انجام کار سراغ نقطه ای محروم می گردند گرمی را دریابند.’

اشارات صریح و موکد ایشان بر تامین آب سالم و احداث بیمارستان برای گرمی، مسوولان را به تکاپو واداشت وبه سرعت مراحل مطالعه،مشاوره، فنی و اجرایی پرو‍ژه های تامین آب و احداث بیمارستان ۹۶ تختخوابی این شهر آغاز شد.

شریان حیاتی آب، جان تازه به پیکر نحیف گرمی دمید و آلام بیماران بلاتکلیف و مستاصل با تکمیل بیمارستان این شهر التیام یافت.

مردم گرمی بیمارستان حاصل از سفر پربرکت مقام معظم رهبری را بیمارستان ولایت نامگذاری کردند و قصه پرغصه درد فراموش شد.

امسال مسوولان و مردم قدرشناس گرمی سالروز سفر رهبر فرزانه و بخشنده انقلاب به این دیار را روز (گرمی) نامگذاری کرده اند و تلاش می کنند با برگزاری آئین های وی‍ژه ای این روز تاریخی ودستاوردهای ماندگار آن را جشن بگیرند.

میرعلی رحیمی زاد سرپرست فرمانداری گرمی مغان در جلسه ستاد گرامیداشت روز گرمی با آرزوی تجدید سفر رهبر معظم انقلاب به این دیار مرزی، ابراز احترام مردم مرزدار این سرزمین به ایشان را انعکاسی از عشق و علاقه عمیق ملت به ولایت و امامت دانست.

سرهنگ حسن نوری فرمانده ناحیه مقاومت بسیج گرمی هم پیش تر از نامگذاری خیابان و میدان ولایت منتهی به قدمگاه و جایگاه سخنرانی مقام معظم رهبری خبر داده بود.

اینک مردم خونگرم گرمی با بازسازی جایگاه و تریبون سخنرانی تاریخی رهبر بزرگ انقلاب در این شهر مرزی، سالیاد سفرتاریخی میهمان عزیز خود که آب حیات را در این شهرجاری کرد و زخم کهنه منطقه را التیام داد را گرامی می دارند و به عشق آبادانی بیش از پیش میهن اسلامی دست اتحاد همدیگر را می فشارند.

شهر گرمی با ۲۸ هزار نفر جمعیت به عنوان مرکز گرمی مغان در شمال اردبیل قرار دارد.

*عیسی پاشاپور

اخبار مرتبط

نظرات