امروز: جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : اکتبر 12th, 2015 6:24 | کد خبر : 14244 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

تاریخچه و ترکیبات اصلی مواد مخدر “پان”

متاسفانه همگام و به موازات پیشرفت جوامع، الگوی مصرف و نوع ماده ی مخدر مصرفی مرتبا در حال تغییر و دگرگونی است و هر روز مواد مخدر جدید با اسامی جدید وارد بازار می شود.

به گزارش مغانه، یکی از این مواد مخدر که قرار داده، ماده ای به نام پان است. این ماده مخدر در بسته الومینیومی و با تصاویری جذاب و رنگی ارائه می شود. ماده ای غلیظ، سرخ رنگ و دست ساز است که از برگ درخت مخصوصی در هندوستان تهیه شده و در قالب پودر، ادامس و پاستیل، خوشبو کننده دهان با طعم های مختلف گیاهی از جمله نعناع عرضه می شود و چون ارزان به فروش می رسد شمار زیادی از جوانان و نوجوانان را در معرض خطر قرار می دهد. پان معمولا در کارگاه های کوچک وغیر قانونی به صورت دست ساز و غیر بهداشتی تولید می شود که به منظور جلب مشتری و سودآوری بیشتر برای تولید کنندگان این ماده، ممکن است انواع مواد مخدر دیگر نیز به آن افزوده شود.

شکلهای مختلف پان:

پان به شکل های مختلفی وجود دارد. یک نوع این ماده مخدر ترکیبی از تنباکو (نیکوتین) و حشیش می باشد ومواد دیگری مثل آهک، خاکستر و اسانس های شیمیایی غیرمجاز و ساخارین به آن افزوده شده وبه صورت جویدنی مورد استفاده قرار می گیرد وبه نام ناس وار معروف است. نوع رایج دیگری از این ماده در کشور ما ترکیبی از تنباکو، آهک، خاکستر و ناس است که به صورت سیگاری می باشد. نیکوتین موجود در آن از طریق مخاط دهان جذب بدن شده و حالت های غیر طبیعی ایجاد میکند.نمونه دیگری از انواع این ماده مخدر که به آن اصطلاحا پان پرگ گفته می شود به صورت جویدنی مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف این ماده ابتدا در هندوستان رایج شد. در کشور های هندوستان و پاکستان بعد از جوشاندن این ماده، معمولا آن را روی برگ تازه گیاهVIN  پیچانده ( که در این صورت به آن گوتکا می گویند) و مصرف کننده با جویدن، احساس لذت و سرخوشی کاذب می کند.

اسامی رایج پان در ایران:

خوشبو کننده ی دهان ـ مست کننده ـ راجا ـ تایتانیک ـ آدامسی ـ ۱۰۰% ـ پان ۲ ـ پان ۴ ـ ‏پان پرک براغ ـ ۸۰% ـ نسوار ـ ناس خارجی ـ پان پاکستان ـ پان عربی ـ راجا عربی ـ پان ‏پتی ـ بمب ـ دپی ـ کوپر هندوستانی ـ ناس افغانی ـ ویتامین ـ ملوان زبل ـ پان اسفناج ـ ناس ‏کابلی ـ پان چاپی ـ نسوار پاکستانی ـ سرحال کننده ـ سیگار چرس

عوارض:

وابستگی (اعتیاد)‏
‏-‏    احساس سبکی و گیجی در سر
‏-‏    از دست دادن تعادل رفتاری و حرکتی
‏-‏    از آنجا که این ماده به صورت غیر بهداشتی تهیه می شود فرد مصرف کننده به علت‏ترشح بزاق در اثر مصرف مجبور است دایماً آب دهانش را بیرون بریزد (شبیه مصرف ‏ناس در افاغنه) که باعث انتقال بیماری‌های عفونی مانند سل، هپاتیت و … می‌گردد.‏
-‏    سرطان دهان و حنجره‏
-‏    بد رنگ شدن و افزایش پوسیدگی دندان‌ها
‏-‏    تخریب استخوان های اطراف دهان
‏-‏    بیماری‌های لثه و سرطان لثه
-‏    سرطان روده بزرگ و بیماری‌های کلیوی (به دلیل ساخارین موجود در آن)
‏ ‏-‏    تغییر فشار خون
‏-‏    مشکلاتی برای جنین
‏-‏    اختلالات رفتاری
‏-‏    در صورت مصرف آن به عنوان خشبو کننده دهان در نوجوانان و جوانان سنین ‏مدرسه باعث ایجاد سرگیجه و نشئگی و به دنبال آن افت تحصیلی در دانش آموزان می‌‏گردد.
‏ ‏-‏    افزودن داورهای روانگردان از قبیل اکستازی به پان موجب بروز عوارض ناشی از ‏مصرف روانگردان‌ها نیز می‌شود.

 علایم قطع مصرف:

-‏    گیجی
‏-‏    سردرد
‏-‏    تعریق و لرزش
‏-‏    افسردگی
‏-‏    اختلال در خواب
‏-‏    پرخاشگری و اضطراب
‏-‏    بیقراری ‏-‏    خستگی
‏-‏    افزایش اشتها

روش های پیشگیری :

‏  آگاه‌سازی جوانان و نوجوانان در مورد خطرات و مضرات ماده‌ی مخدر پان‏
‏ آموزش به معلمین و والدین در مورد نحوه‌ی برخورد با دانش‌آموزان مصرف کننده.
‏ ‏  پیگیری و ارجاع افراد مصرف کننده به مراکز درمان

درمان:

اصولاً این ماده‌ی مخدر هم وابسته روانی و هم وابستگی جسمانی ایجاد می کند که هر دو نیاز ‏به درمان دارند.

منبع: خبرآنلاین

 

اخبار مرتبط

نظرات