- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

بیش از شش هزار هکتار از اراضی کشت و صنعت مغان به سامانه آبیاری تحت فشار مجهز شد

محسن آزادی/ مغانه آنلاین- “صفر قبادی” روز یکشنبه در بازدید دانشجویان دانشکده فنی مهندسی استان قزوین از تاسیسات شبکه های آبیاری سنتر پیوت و زهکشی این شرکت با بیان اینکه در قسمت آبیاری تحت فشار گام های خوبی برداشته ایم افزود:  در این راستا می توان به اجرای۶۰ دستگاه سنترپیوت به مساحت سه هزار  هکتار ، آبیاری کلاسیک در سطح ۷۵۰ هکتار ، آبیاری قطره ای در باغات میوه به مساحت حدود دو هزار و ۵۲۵ هکتار که در سال های گذشته اجرا شده اشاره کرد.

وی ادامه داد : مزایایی که این روش نسبت به نوع سنتی دارد ما را ملزم می کند به عنوان کشاورز پیشرو از سامانه های نوین آبیاری استقبال کنیم تا کشاورزان منطقه نیز به این روش تشویق شوند وهمچنین این مزایا شامل صرفه جویی در آب مصرفی ، جلوگیری از خاکشویی  و فرسایش خاک ، یکنواختی توزیع آب در سطح مزرعه ، تسریع در زمان کشت با توجه به آبیاری بموقع ، جلوگیری از زهدار شدن زمین ، محلول پاشی و تزریق کود و سم از طریق سیستم ، کم شدن عملیات خاکورزی ، قابلیت تنظیم میزان نفوذ پذیری آب در خاک و در نهایت بالا رفتن عملکرد محصولات زراعی می باشد .

قبادی با بیان اینکه طرح اجرای سنترپیوت ۲۲۵ هکتاری توسط اداره آبیاری تحت فشار شرکت مطالعه شده و در حال اجرا است خاطر نشان کرد: از این مساحت مقدار ۱۲۵ هکتار کاملاً دیم بوده و در سال های گذشته به غیر از غلات ( گندم و جو) با عملکرد پایین ، محصول دیگری کشت نشده است اما با اجرای آبیاری بارانی (سنترپیوت) در این اراضی علاوه بر تولیدِ ارزش افزوده برای شرکت و اصلاح خاک به دلیل رعایت تناوب و کشت انواع محصولات زراعی ، باعث بالا رفتن ارزش ملک و   دارایی های شرکت خواهد شد که در ادامه نیز شاهد اجرای این نوع سیستم در سایر اراضی خواهیم شد.

وی در خصوص تعویض آبپاش های نصب شده بر روی سنترپیوت های قدیمی گفت: در این زمینه نیز گام های مؤثری برداشته است. آبپاش های قدیمی از نوع “گان” که نیاز به انرژی الکتریکی بالایی جهت کارکرد عادی آن است از مجموعه حذف و آبپاش های نوع “روتاری نلسون” به صورت عصایی جایگزین آنها شده است.

وی اضافه کرد: پس از اجرای این طرح، علاوه بر مزایایی چون کم شدن افت بادبردگی، بالا رفتن یکنواختی پاشش، عدم ایجاد سله در سطح خاک به دلیل کم شدن فاصله آبپاش ها از سطح زمین، عارضه در گل فرو رفتن چرخهای سنترپیوت که مشکل بزرگی در روند عادی آبیاری ایجاد می کرد نیز تا حد مطلوبی از بین رفته است.

رئیس اداره آبیاری تحت فشار شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان بیان کرد: عملیات عصایی کردن آبپاش ها در مساحت ۵۰۰ هکتار اجرا شده و مابقی نیز طبق دستور مدیریت محترم شرکت ادامه خواهد یافت تا شاهد افزایش تولید محصولات زراعی در این بنگاه عظیم اقتصادی کشورمان باشیم.

به گزارش مغانه آنلاین، در ادامه دانشجویان شرکت کننده در این بازدید ، از نحوه کار دستگاها و اهمیت آن دربخش های مختلف زراعی شرکت آشنا شدند و نکات لازم درخصوص شبکه های آبیاری و نحوه استفاده در زمان های معین به آنها اعلام گردید.

شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در پارس آباد با داشتن اراضی وسیع کشاورزی ، حدود ۲هزار و ۶۰۰ هکتار باغ های میوه ، مجتمع بزرگ دامپروری ، کارخانه های قند ، لبنیات ، فرآوری میوه و چند واحد تولیدی دیگر یکی از شرکت های منحصر بفرد کشور است.