امروز: پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : سپتامبر 16th, 2015 12:40 | کد خبر : 14011 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

برگزاری نشست کتابخوان در پارس آبادمغان

هشتاد و دومین نشست از سلسله نشست های به اشتراک گذاری کتاب های خوانده شده با حضور کتابداران، نویسندگان، اهالی رسانه و فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی در سالن انقلاب شهرستان پارس آباد برگزار شد.

به گزارش مغانه، در این نشست که با حضور امام جمعه این شهرستان، جعفرنوع خواه، معاون اداره کل کتابخانه های عمومی استان، ندائی معاون فرماندار پارس آباد و جمعی از مدیران، فرهیختگان و علاقه مندان به کتاب برگزار گردید، ۱۲ نفر از کتابداران، نویسندگان و شعرای پارس آبادی در یک محیط پرشور فرهنگی، به ارائه خلاصه ای از کتاب های خوانده شده خود پرداختند.

جابر ایزدپناه، مدرس دانشگاه با ارائه کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» در حوزه دین، نخستین کتاب خوان این نشست بود.کتاب انسان ۲۵۰ ساله برگرفته از سخنرانی ها و دست نوشته های مقام معظم رهبری و بیانگر نگاه ایشان به زندگی سیاسی- مبارزاتی ائمه معصومین (علیهم السلام) است. کتاب شامل هفده فصل است.

وی با اشاره به اینکه این کتاب نه یک کتاب تاریخی صرف بلکه یک فراتحلیل تاریخی است و به دنبال انتقال مفهومی متعالی از مسیر و مقصد زندگی مجاهدانه ائمه است و به جای شرح و تفصیل وقایع زندگی ائمه، نگاهی هدف گرا در زندگی هر یک از معصومین را دنبال می کند.

کریم فیروزی، مدرس دانشگاه با ارائه کتاب «دیداری با اهل قلم» در حوزه ادبیات، دومین کتاب خوان این نشست بود. این کتاب نوسته زنده یاد استاد غلامحسین یوسفی بوده و در متن خود، بیست کتاب مشهور نثر فارسی را معرفی و نقد کرده است.

وی، هدف از تالیف این کتاب را آشنا ساختن جوانان و دانشجویان با آثار نثر فارسی و ترغیب آنان به مطالعه این کتابها عنوان می کند و معرفی و نقد مشهورترین کتاب های کلاسیک و معاصر نثر فارسی، داشتن زبان نثری روان و دلنشین، استفاده از منابع رایج و پراستفاده، مقالات و پایان نامه های ادبی از امتیازهای این کتاب می باشد.

فاریاب محمدی، فعال فرهنگی با ارائه کتاب «چه وقت به پزشک مراجعه کنیم» در حوزه طب، سومین کتاب خوان این نشست بود. این کتاب تالیف فاینشتاین آلیس و ترجمه ارشاد مردوخی بوده و به شناخت علائم بیماری و رفع آنها می پردازد. نویسنده عنوان می کند که این مطالب فقط به عنوان مرجعی برای دادن اطلاعات و کمک به شناخت علام عدم سلامت بدن است، نه راهنمایی برای خود درمانی، یا جایگزینی برای درمان توصیه شده توسط پزشک است.

پروین بهرو، فعال فرهنگی با ارائه کتاب «فوت کوزه گری» در حوزه کودک و نوجوان نیز چهارمین کتاب خوان نشست بود. این کتاب، تألیف مصطفی رحماندوست بوده و مجموعه مثل‌ها و ضرب‌المثل‌هایی است که با زبانی ساده برای کودکان و نوجوانان آماده شده و قصه پدید آمدن ضرب‌المثل‌های فارسی در ادبیات عامیانه را تشریح کرده است.

علی حبیب پور، نویسنده و پژوهشگر، نیز با ارائه کتاب «اطلس شیعه» در حوزه تاریخ، به عنوان پنجمین کتاب خوان در نشست شرکت نمود. اطلس شیعه، نوشته رسول جعفریان بوده و یک اثر تألیفی –پژوهشی است که حدفاصلی آن ارائه تصویری جغرافیایی – تاریخی از شیعه در طول تاریخ اسلام از آغاز تا به امروز است. در این کتاب تاریخ شیعه در قالب نقشه‌های جغرافیایی ارائه و حدود پیشرفت تشیع در هر مقطع تاریخی و در هر نقطه جغرافیایی نشان داده شده است.

لیلا صالحی، مدرس حوزه علمیه خواهران پارس آباد با ارائه کتاب «بشقاب های سمی» در حوزه سبک زندگی، ششمین کتاب خوان این نشست بود. این کتاب، نوشته حسین امانلو، به معرفی شبکه های ماهواره ای، آسیب ها و راهکارهای مقابله با آن می پردازد و دغدغه ای است در پاسخ به اوضاع و احوال زمانه و بی نظمی و آشوبی که در ارزشهای زندگی اسلامی ایرانی پدید آمده است.

ندیر بکتاش، مدرس دانشگاه نیز با ارائه کتاب «حیدر بابایا سلام» در حوزه شعر، هفتمین کتاب خوان نشست بود. این کتاب شعر، اثر جاودان استاد مرحوم محمد حسین شهریار بوده و مجموعه سروده های ایشان در قالب ترکیب بند و با موضوع کوه حیدربابا و مضمون های ارزشی ، محلی و فولکوریک است.

ایمان بهشتی، روان شناس با ارائه کتاب «شکل گیری نماد در کودکان» در حوزه روانشناسی، هشتمین کتاب خوان حاضر در نشست بود. کتاب مذکور نوشته ژان پیاژه و ترجمه زینت توفیق، به شکل گیری نمادها و سمبل های رفتاری و کلامی در کودکان پرداخته و پیدایش تجسم، تصویر ذهنی و نماد آفرینی در بازی و رویا را مورد بررسی قرار داد.

ساحل دوستکام، کتابدار کتابخانه های عمومی امام صادق(ع) روستای قره قباق پارس آباد با ارائه کتاب «ققنوس فاتح» در حوزه دفاع مقدس، نهمین کتاب خوان نشست بود. این کتاب، نوشته گلعلی بابائی بوده و موضوع آن ۲۰ روایت از سرگذشت، ایثار و پیکار دانشجوی بسیجی شهید محسن وزوایی است.

مهناز اکبری، کتابدار کتابخانه عمومی شهید باهنر پارس آباد با ارائه کتاب « بررسی اجمالی نهضت های اسلامی در صد ساله اخیر» تالیف شهید استاد مرتضی مطهری، در حوزه انقلاب اسلامی، دهمین کتاب خوان نشست پارس آباد بوده که در ضمن این ارائه، نهضت امام خمینی(ره)و جنبش های اسلامی صد ساله اخیر را از نگاه شهید مطهری، بازگویی کرد.

موسی بیدار، کتابدار کتابخانه عمومی اصلاندوز نیز با ارائه کتاب «پیرمرد و دریا» نوشته ارنست همینگوی و ترجمه نجف دریابندری در حوزه داستان و رمان، یازدهمین کتاب خوان نشست بود. رمان مذکور، داستان پیرمردی است که در قالب آن، مفاهیم زندگی در قالب عشق و درد، امید و باور و زیبائیها و زشتی ها جلوه گری می کند.

یوسف علی محمد پور، کتابدار کتابخانه امام رضا (علیه السلام) پارس آباد با ارائه کتاب «لطفا همسر خوبی باشید» نوشته محمود نامنی در حوزه خانواده و ازدواج، دوازدهمین کتاب خوان حاضر در این نشست بود، این کتاب، در قالب توصیه ها، داستان ها و سخنان کوتاه به روابط زن و مرد از جنبه روانشناسی و زناشویی می پردازد.

 

 

 

اخبار مرتبط

نظرات