امروز: شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : ژوئن 12th, 2015 4:20 | کد خبر : 12166 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

برگزاری اولین همایش حفاظت از تالاب ها و اکوسیستم های آبی در اصلاندوز

نخستین همایش حفاظت از تالاب ها و اکوسیستم های آبی در اصلاندوز مغان برگزار شد.

به گزارش مغانه، قاسم پور معاون مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان در این همایش گفت:براساس کنواسیون رامسر تالاب،شامل مناطق مردابی،آب مانده،نیزارهای سیاه و باتلاقی،برکه های مصنوعی و طبیعی که به طور دایم یا موقت یا آب سالم ساکن و روان که ارتفاع آن بیش از ۶ متر نیست اطلاق می شود.

وی از ثبت تالاب سدمیل مغان در کنواسیون جهانی رامسر خبر داد و افزود:توفیق حاصل شده است که از ۲۴ تالاب کشور، تالاب سدمیل و مغان در استان اردبیل مشمول ثبت جهانی کنواسیون رامسر شود.

معاون پایش حفاظت محیط زیست استان اردبیل، با اشاره به کارکرد و اهمیت تالاب می گوید:ذخیره سازی آب،کاهش تخریب سیل،مهار فرسایش،تغذیه سفره های آب های زیر زمینی،پالایش آب،تعدیل آب و هوای محلی،حفظ ذخایر ژنی گیاهی و جانوری،آبزی پروری،تولید محصولات کشاورزی،تامین انرژی و کاربرد گردشگری از کارکردها و اهمیت تالابهاست.

قاسم پور در ادامه با اعلام اینکه اساس سیاست سازمان محیط زیست بحث پیشگیری است گفت:تالابها شاهکار خلقت هستند اما متاسفانه مورد غفلت واقع شده اند،ارزش اکولوژیکی تالابها ۱۰ برابر جنگل و ۲۰۰ برابر زمین زراعی است.

وی همچنین عدم تامین و رعایت حق آبه زیست محیطی،تغییر کاربری اراضی تالابی،عدم ملاحظات زیست محیطی،پروژه های عمرانی،ورود آلاینده های مختلف،شکار غیرمجاز،قاچاق،خشکسالی های پی در پی،بهره برداری بی رویه از آب تالاب و منابع آب های زیرزمینی در اطراف تالاب را از عوامل تخریب تالابها عنوان کرد.

این مسئول هدف از برگزاری همایش را اصلاح نگرش مردم و مسئولان در خصوص مدیریت و کارکردهای تالابها دانست و گفت:هدف دیگر این همایش اعتمادسازی مردم و مسئولان درقبال حفاظت از محیط زیست و تالابها ، فهم مشترک و برنامه ریزی برای حفظ محیط زیست و تالاب ها است.

معاون حفاظت محیط زیست استان اردبیل از پالایش آنلاین رودخانه ارس در آینده نزدیک خبر داد و گفت:پس از پیگیریهای مکرر برای پالایش آنلاین رودخانه ارس مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار از محل بودجه ملی تخصیص یافته که مکان یابی می شود و در مرحله عقد قرارداد است.

قاسم پور به کاربرد پالایش آنلاین رودخانه ارس اشاره کرد و افزود:این پالایش بصورت فیزیکی و شیمیایی چند مورد را بصورت آنلاین در احتیار محیط زیست قرار خواهد داد.
احمدی فرماندار پارس آباد هم با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی در جامعه برای حفاظت از محیط زیست و تالاب ها گفت: برنامه ریزی درست مسئولان ذیربط، و آموزش مردم و بهره‌ برداران منطقه‌ای می تواند نقش موثری در حفاظت از تالاب ها داشته باشد.

منبع: ارس تبار

اخبار مرتبط

نظرات