امروز: چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : ژانویه 21st, 2016 4:26 | کد خبر : 16224 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

برنج مغان، نیازمند حمایت مسئولان

واردات محصولات کشاورزی علاوه بر به انزوا کشیدن صنعت کشاورزی موجب شده است کشاورزان نیز دیگر امیدی برای تولید و بهبود فضای کسب و کار خود نداشته باشند این در حالی است که مافیای صنعت کشاورزی برای کسب منافع خود به واردات این محصولات روی آورده است.

واردات محصولات کشاورزی علاوه بر به انزوا کشیدن صنعت کشاورزی موجب شده است کشاورزان نیز دیگر امیدی برای تولید و بهبود فضای کسب و کار خود نداشته باشند این در حالی است که مافیای صنعت کشاورزی برای کسب منافع خود به واردات این محصولات روی اورده است.

اولین موضوع و سوالی که در اینجا لازم است به آن پرداخته شود موضوع واردات بی رویه محصولات کشاورزی همچون برنج است و دلیل اینکه مسئولان وزارت کشاورزی به جای تولید و حمایت از محصولات با کیفیت در داخل کشور، همچنان به واردات محصولات کشاورزی از سایر کشور ها بسنده می کنند در حالیکه پتانسیل های بی نظیری در مناطق مختلف کشور وجود دارد که می تواند در عرصه تولیدات کشاورزی و باغی، علاوه بر تامین نیازهای داخلی به دیگر کشورها نیز صادرات شود.

۹۲۰

نکته دیگر اینکه برخی از مسئولان وزارت کشاورزی رفتار دوگانه در بحث واردات برخی از ارقام تولیدی همچون برنج دارند که این موضوع نیز از سویی باعث عدم پیشرفت صنعت کشاورزی در این بخش شده و از سوی دیگر موجب سود بردن مافیای کشاورزی می شود که این مسئله به بی تدبیری برخی از مسئولان بر می گردد.

برنج مغان نیازمند حمایت مسئولان

اما مسئله ای که منجر به واردات بی رویه می شود موضوع حضور دلالان و واسطه‌گران برای کسب منافع بیشتر در بخش کشاورزی است که این مسئله نیز نیازمند برخورد قاطع وزرات کشاورزی با برخی سودجویان صنعت کشاورزی است.

گفتنی است در به وجود امدن مشکلات کشاورزی تنها یک وزارتخانه نقش ندارد لذا وزیر محترم کشاورزی اگر به دنبال تقویت تولید داخلی است، باید دست مافیای کشاورزی را از اراضی و صنایع وابسته کوتاه کند،زیرا با ادامه این روند که محصولات خارجی جایگزین محصولات کشاورزی داخلی شوند؛ بطورحتم صنعت کشاورزی بسیار منزوی خواهد شد.

گفتنی است، برنجکاری در کشور و در مناطقی همچون منطقه مغان اکنون تبدیل به یک مشقت و مرارت شده به گونه ای که واردات بی رویه این محصول درهنگام برداشت، ضربه بر پیکره تولیدکننده این محصول استراتژیک وارد می اورد.

و این درحالی است که این نگرانی‌ها از سوی کشاورزان و بی‌توجهی بر تولید برنج موجب آن شد تا برخی از شالیکاران به فروش اراضی کشاورزی خود و یا به کاشت محصولی غیر از برنج روی بیارند.

IMG_8394

شالیزارهای برنج گرمی در روستاهای کلانسرا، رحیملو، حاشیه رودخانه مرزی بالهارود بخش موران و سواحل رودخانه دره رود بخش انگوت و همچنین شالیزارهای منطقه پارس‌آبادمغان نیز که تنها منطقه‌ای است که در آن برنج به صورت کشت دوم کاشته می‌شود سالانه چندین هزارتن از این محصول را روانه بازار مصرف می کنند.

گفتنی است ارقام کشت شده در این مناطق به خاطر نداشتن آفات و بیماری‌های خاص، کاملا طبیعی بوده و عاری از هرگونه ماده شیمیایی است.

برنج تولید شده در این مناطق از کیفیت، عطر، بو و طعم خاصی برخوردار بوده و حتی برنجکاران استان‌های شمالی نیز برای بالا بردن کیفیت و بازار پسندی محصول تولیدی خود، برنج هاشمی تولیدی در مغان را به برنج های خود مخلوط می‌کنند.

با این حال امید است مسئولان در بحث نبود مراکز خرید تضمینی برنج در منطقه و تکمیل و توسعه ساحل‌بند در حاشیه رودخانه ارس تدابیری در راستای تسهیل امور مربوط به تولید برنج و کاهش واردات بی رویه اتخاذ نمایند که این مئسله موجب شکوفایی صنعت کشاورزی و در نهایت به افزایش تولید و اشتغال خواهد انجامید.

منبع: مغان امروز

کلمات کلیدی:

اخبار مرتبط

نظرات

pepan

نکنه میخوایین قیمت رو بکشین بالا…خب کیلویی ۸ تومن فروختین..
حساب کنین دوستان اگر کیلویی ۴ تن بده و حتما هم میده چون تو بذر کاشتی که پر محصول هست بنا به شواهد عینی..۴ تن بده میشه ۲۴ تومن..۷ تومن اجاره و ۵ تومن هزینه هر هکتار جمعا میشه ۱۲ تومن خب داداش من تو هر هکتار حداقل ۱۰ تومن بردی دیگه..
شما چرا اون یکی محصولات رو مثال نمیزنین که حسابی ضرر دهی داده امسال..مثلا ذرت علوفه…

کشاورز

نگین فقط برنج مغان نیازمند حمایت هس.بگین تمام محصولات کشاورزان مغان نیازمند حمایت هست.