- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

برداشت مکانیزه ذرت بذری برای اولین بار در پارس آبادمغان+تصاویر

به گزارش مغانه، فرماندار پارس آباد در آیین راه اندازی دستگاه پیکر هاسکر (کمباین بلال چین) و شروع عملیات برداشت ذرت بذری از مزارع درستکار مغان، با اشاره به جایگاه ممتاز این شهرستان در تولید انواع بذر کشاورزی، بر ضرورت حمایت جدی از تولید کنندگان بخش کشاورزی و مکانیزه کردن تولید انواع محصولات کشاورزی در مراحل مختلف تاکید کرد.

اکبر صمدی، با بیان اینکه پارس آباد افزون بر ۸۰درصد نیاز کشور به بذر ذرت و صد درصد بذر سورگوم کشور را تامین می کند، گفت: این شهرستان با تولید بیش از ۳۰نوع محصول زراعی و باغی به قطب مهم کشاورزی کشور و استان محسوب است.

۱

وی ادامه داد: استفاده از مکانیزاسیون پیشرفته و کارآمد در مراحل مختلف تولید باعث رونق ، پویایی و توسعه پایدار در حوزه کشاورزی می شود.

وی با اشاره به نقش مهم مکانیزاسیون در کشاورزی مدرن گفت: ارتقای ضریب مکانیزاسیون در بخش کشاورزی و استفاده از ماشین‌آلات و اداوات کشاورزی نوین، سبب افزایش تولید و بهره وری، کاهش ضایعات و افت محصولات و هزینه های جانبی می‌شود.

img_0012

وی با قدردانی از فعالیت های کشت و صنعت درستکار مغان به خاطر تولید بذر مرغوب و استاندارد و تجهیز این شرکت به دستگاه پیکر هاسکر، اضافه کرد: با راه اندازی این کمباین پیشرفته، علاوه بر رفع مشکل برداشت ذرت بذری به روش مکانیزه و بلال چینی، خدمت بزرگی به بخش کشاورزی منطقه شده است.

وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید از رونق کشاورزی مکانیزه، به صورت جدی حمایت می کند و در بخش توسعه کشاورزی به ویژه در حوزه مکانیزاسیون برنامه های مهمی در دست اجرا دارد، گفت: در این راستا تسهیلات مکانیزاسیون بخش کشاورزی به صورت نامحدود به کشاروزان پرداخت می شود.

رئیس بانک کشاورزی پارس آبادمغان نیز از اعطای ۳۰۰میلیارد ریال تسهیلات بانکی یارانه دار برای خرید ادوات کشاورزی به زارعان و شرکت های فعال در زمینه کشاورزی در سال جاری خبر داد و گفت: این شهرستان در پرداخت تسهیلات مکانیزسیون کشاورزی رتبه خوبی در سطح کشور و مقام اول استان اردبیل کسب کرده است.

۵۰۴

“محسن ببری آذر” با بیان اینکه در اعطای وام یارانه دار خرید ادوات و ماشین آلات کشاورزی مشکلی وجود ندارد، افزود: متقاضیان واجدالشرایط می توانند با مراجعه به بانک کشاورزی و تشکیل پرونده و ارائه مدارک لازم از تسهیلات یارانه دار مکانیزاسیون کشاورزی بهره مند شوند.

img_0016

“علی حیدر فولادی” یکی از کشاورزان ذرت کار پارس آباد نیز گفت: برداشت ذرت بذری یکی از مراحل سخت تولید این محصول استراتژیک و از دغدغه های اساسی ذرت کاران محسوب می شد که با خرید و به کارگیری کمباین بلال چین توسط شرکت درستکار مغان، این مشکل برطرف شد.

۵۲۱

وی عملکرد و راندمان محصول ذرت بذری رقم ۷۰۶ در واحد سطح را در مقایسه با دیگر ارقام خوب توصیف کرد و افزود: اقلیم و آب و خاک این شهرستان برای کاشت و تولید ذرت بذری ۷۰۶بسیار مناسب است.

او با قدردانی از رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به لحاظ توجه ویژه به بخش کشاورزی و نیز تشکر از مدیر عامل درستکار مغان به خاطر حمایت از کشاورزان تولید کننده ذرت بذری و پرداخت به موقع مطالبات آنان، اضافه کرد: این حمایت ها باعث افزایش رغبت و انگیزه زارعان برای تولید بذر کیفی تر و در نهایت سبب رشد و بالندگی کشاورزی منطقه می شود.

مدیر عامل کشت و صنعت درستکار مغان، نیز گفت: دستگاه پیکر هاسکر(کمباین بلال چین) ساخت شرکت “بورگوئن فرانسه”، با صرف نزدیک ۲۳میلیارد ریال اخیراً توسط این شرکت به عنوان تنها دارنده امتیاز تولید هسته اولیه بذر ذرت ۷۰۶ و پیشرو در زمینه تولید و تکثیر بذر ذرت در منطقه خریداری شده و در برداشت ذرت بذری مورد استفاده قرار گرفته است.

“زکی اله بابایی”، با اشاره به مزایا و محاسن این کمباین مجهز و مدرن گفت: تسریع و تسهیل در عملیات برداشت ذرت ، صرفه جویی در نیروی انسانی، جلوگیری از تلفات در برداشت و کاهش حدود ۲۰درصدی ضایعات بذر، تسریع در آماده سازی مزرعه برای زراعت بعدی و نیز ارتقای کیفیت بذر تولیدی از جمله مزایا و محاسن برداشت با این کمباین پیشرفته به صورت بلال چینی است.

وی از اختصاص ۵۰۰هکتار از اراضی منطقه به کشت ذرت بذری رقم جدید ۷۰۶ در سال زراعی ۹۴-۹۵ خبر داد و اضافه کرد: انتظار می رود حدود یک هزار و ۵۰۰تن بذر ذرت از اراضی زیر کشت استحصال شود.

img_0069

به گفته وی، بذر ذرت تولیدی درستکار مغان بر اساس قرارداد منعقده با موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، زیر نظر معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار داده میشود.

وی همچنین از برنامه ریزی های این شرکت با توجه به استقبال خوب کشاورزان استانها برای کاشت بذر ذرت ۷۰۶ در سطح حدود یک هزار و ۵۰۰هکتار در آینده خبر داد و اضافه کرد: توسعه و تجهیز کارخانه درستکار مغان و استفاده از ماشین آلات پیشرفته و روزآمد با فن آوری های جدید دنیا در دستور کار این شرکت قرار دارد.

img_0057

وی با قدردانی از نظرات فنی و سازنده و همکاری ها و راهنمایی های راهگشای موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال، موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل و با اعلام اینکه ناظران عالی دو موسسه یاد شده به طور مرتب از مزارع بازدید و وضعیت را رصد می کنند، افزود: این شرکت به منظور تولید بذر استاندارد و با کیفیت، در تولید بذور سورگوم و ذرت از مرحله انتخاب و آماده سازی زمین تا مرحله برداشت و پروسس و پاکت گیری بذر تولید شده همواره از نظرات ناظران ماهر و مجرب موسسه بهره مند شده است.

img_0056

img_0018img_0033img_0046img_0051img_0052img_0053img_0055img_0061img_0063